صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۵ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

گردهمایی ملی مجموعه‌های نخبه‌پرور برگزار شد

گردهمایی ملی مجموعه‌های نخبه‌پرور توسط بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.
کد خبر : 927719

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ نخستین گردهمایی ملی مجموعه‌های نخبه‌پرور با حضور سید سلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، فرشاد سلیمانی معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان، رسول محمدقلی معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، علی آقامحمدی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رضا گلشن مهرجردی مدیر کل امور مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و مسئولان و مربیان ۱۱۰ مجموعه مردمی نخبه پرور با هدف توانمندسازی، شبکه‌سازی و تقدیر از مربیان نقطه پرور و برگزیدگان مسابقه نخبگان و تمدن‌سازی برگزار شد.

بازدید حضار از نمایشگاه مجموعه‌های نخبه‌پرور آغازگر این گردهمایی بود و سپس مراسم رسمی افتتاحیه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

باید جریان آموزش در لایه نخبگان مرمی‌سازی شود

سپس سید سلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با دعوت مجری به روی سن آمد و در بخشی از سخنان خود گفت: همه مجادلات، مناقشات و منازعات در طول تاریخ همواره جدال میان جبهه حق و باطل بوده است و انقلاب اسلامی نیز نقطه عطف یک قیام مردمی بود که با هدف قوام جنبه اجتماعی دین شکل گرفت. اینکه بتوانیم جامعه‌ای را شکل دهیم که در آن جامعه انسان رشد کند و به کمال غایی خود برسد. حرکت‌های مردمی نظام اسلامی نیز در گردنه‌های دشوار همین مسیر تثبیت شد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه باید جریان آموزش در لایه نخبگان، مردمی‌سازی شود، ادامه داد: تربیت نخبه اقدامی زیربنایی است و حرکت رو به رشد اجتماعی در مسیر ترسیم شده در انقلاب اسلامی نیاز به نخبگانی دارد که بتوانند مسیر را طراحی کنند. از این رو باید جریان آموزش در لایه نخبگان، مرمی‌سازی شود و در تحقق این امر نیازمند تغییرات در روش‌شناسی خود هستیم چراکه با مکاتب غربی نمی‌شود تمدن اسلامی ساخت.

مادامی که مردم در صحنه باشند اهداف محقق خواهد شد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: اگر می‌خواهیم دولت اسلامی و سپس تمدن اسلامی شکل بگیرد باید در راستای افق ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب حرکت و اهدافمان را به صورت ریشه‌ای دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه مادامی که مردم در صحنه باشند اهداف حاصل خواهد شد، افزود: بنیادی‌ترین حوزه پرورشی به دست معلمان و مربیان شکل می‌گیرد، کار ریشه‌ای، فعالیت در حوزه دانش‌آموزی است و در حوزه تربیت لازم است، ظرفیت مردم پای کار بیاید. همانگونه که در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ اهداف مورد نظر با حضور مردم محقق می‌شود.

اهمیت فعالیت کانون‌های نخبه پرور در تحقق عدالت آموزشی

سیدافقهی در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت کانون‌های نخبه پرور در تحقق عدالت آموزشی و ضرورت وجود جامعیت در این حوزه گفت: حرکت کانون‌های نخبه پرور از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و تحقق جامعیت در این حوزه باید خیلی پیشتر اتفاق می‌افتاد که خوشبختانه با همکاری مرکز هدایت و حمایت از مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور شهید احمدی روشن و حمایت بسیج علمی بستر این فعالیت امروز فراهم شد. ما معتقدیم طرح شهاب هم باید توسط همین کانون‌ها پرورش پیدا کند.

وی با اشاره به همکاری و حمایت بنیاد ملی نخبگان از کانون‌های مردمی نخبه پرور و اهمیت تولید فکر در کنار برخورداری از علم و استعداد، گفت: شناسایی مستعدان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم با توسعه مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور و شناسایی و هدایت صحیح استعدادها، مسائل اصلی کشور به ویژه در حوزه اقتصاد به دست نخبگان حل شود و شاهد رشد و توسعه همه جانبه کشورمان باشیم.

اهمیت خودسازی مربیان نخبه‌پرور

در ادامه این مراسم، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر مقام معظم رهبری به تبیین اهمیت خودسازی مربیان نخبه‌پرور پرداخت و ضمن توصیه به توجه ویژه به تربیت مربیان به عنوان رکن اصلی نخبه پروری گفت: تربیت نخبگان به دست مربیان و معلمان نظام آموزشی انجام می‌شود، از این رو توجه به توانمندسازی مربیان و به ویژه امر خودسازی ایشان در تحقق اهداف شناسایی، حمایت و هدایت استعداد‌های برتر و نخبگان باید در اولویت قرار گیرد.

شناسایی بیش از ۱۵۰ مجموعه نخبه پرور در کشور

در این مراسم حجت الاسلام رفیعی مسئول مرکز هدایت و حمایت از مجموعه‌های مردمی نخبه پرور شهید احمدی روشن به تشریح اهداف و برنامه‌های این گردهمایی و ضرورت نخبه پروری و حمایت از کانون‌های مردم نخبه پرور پرداخت.

وی با بیان اینکه نخبگان نقش پیشران و لوکوموتیو تمدن سازی اسلامی را دارند، گفت: ما براساس مطالبات رهبری و تاکید ایشان بر دو عنصر پرورش انسان و تولید علم و گره خوردن این امر با نخبه پروری در چند مرحله به طور مستقیم و غیر مستقیم پایش مجموعه‌ها نخبه پرو را در دستور کار خود قرار دادیم که در ابتدا از چند ده هزار مجموعه به ۱۰۰۰ عدد رسیدیم. در مرحله بعد گردهمایی استانی تشکیل دادیم، ضرورت نخبه‌پروری و نقشه پیشنهادی را ارائه کردیم و از این مجموعه‌ها برای ورود به این عرصه دعوت کردیم.

رفیعی عنوان کرد: در این یک سال نزدیک ۱۰۰ مجموعه ورود جدی به این عرصه داشتند و امروز ما بیش از ۱۵۰ مجموعه نخبه پرور در کشور داریم. بسیاری از این مجموعه‌ها، در مساجد حضور دارند و کار آنها این است که در مناطق پیرامونی و شهر خود دانش‌آموزان برتر را شناسایی، جذب و تحت تربیت و تعلیم قرار می‌دهند.

رفیعی با بیان اینکه مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور در نظام تربیت غیررسمی متولی شناسایی و هدایت مستعدان هستند، عنوان کرد: حدود ۱۱۰ مجموعه نخبه‌پروردر این گردهمایی حضور دارند و تشکیل جبهه واحد مجموعه‌های مردمی نخبه‌پرور یکی از نتایج این گردهمایی خواهد بود.

نخبگان موتور محرکه، پیشران و مهمترین ثروت کشور

روح‌الله رضوی‌نژاد رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور دیگر سخنران این مراسم بود که درباره اهمیت نخبه پروری و لزوم حمایت از کانون‌های مردمی نخبه‌پرور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: کار نخبه‌پروری در کانون‌ها به مردم واگذار شده است و به گفته حضرت آقا هروقت کاری را به مردم محول کردیم آن کار پیش رفت.

وی با بیان اینکه نخبگان موتور محرکه و پیشران و مهمترین ثروت کشور هستند، گفت: انقلاب اسلامی فضای بروز استعداد‌ها را فراهم کرده تا نخبگان با احساس مسئولیتی که دارند، استعداد خود را در خلق و کشف حقایق در خدمت مردم به کار گیرند.

حجت‌الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور، نخبه‌پروری را کاری تشکیلاتی دانست و گفت: اگر کار تشکیلاتی بلد نباشیم استمرار یک مجموعه نخبه‌پرور در بلند مدت به مشکل می‌خورد. از این رو حمایت از این مجموعه‌ها برای حرکت در مسیر صحیح، از اهداف و وظایف بنیاد ملی نخبگان است که قطعا منجر به ثمرات خیر خواهد شد.

نمایندگان موسسات مردمی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه‌های بسیج و جمعی دیگر از فعالان این حوزه به ویژه مجموعه‌هایی که در مناطق محروم کشور مشغول به نخبه پروری هستند از جمله حاضران در این گردهم‌آیی بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر