صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۱ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

متفورمین بیشترین داروی مصرفی ایران/ 10 داروی پرفروش در بازار ایران

بر اساس آمارنامه دارویی ایران، متفورمین، ادولد کولد و آسپرین سه داروی پرفروش در بازار دارویی ایران هستند.
کد خبر : 927657

به گزارش آنا، در روز گذشته آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ از سوی سازمان غذا و دارو منتشر شد.

یکی از نکات جالب توجه این آمارنامه وضعیت فروش دارو‌ها در بازار دارویی کشور است. بر این اساس Metformin Hydrochloride (متفورمین هیدروکلراید) - ۵۰۰ میلی‌گرم با فروش یک ملیارد و ۷۱۹ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۲۰۰ عدد پرفروش‌ترین داروی کشور در این بازار است.

همچنین Adult Cold Preparations (سرماخوردگی بزرگسالان) - ۳۲۵ میلی‌گرم،  با تعداد فروش یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۴۸۵ رتبه دوم را دارا است و ASA (Acetylsalicylic Acid) (آسپرین) ۸۰ میلی‌گرم با تعداد فروش یک میلیارد و ۴۷۳ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۰ رتبه سوم را دارا است.

لوزارتان پتاسیم ۲۵ میلی‌گرم، آموکسی‌سیلین ۵۰۰ میلی‌گرم، استامینوفن / کدئین فسفات ۳۰۰ میلی‌گرم/۲۰ میلی‌گرم، فاموتیدین ۴۰ میلی‌گرم، آتورواستاتین به شکل کلسیم ۲۰ میلی‌گرم، لووتیروکسین سدیم ۱۰۰ میکروگرم، استامینوفن / کافئین / ایبوپروفن ۳۲۵ میلی‌گرم، ۴۰ میلی‌گرم، ۲۰۰ میلی‌گرم نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با توجه به این آمار می‌توان دریافت که چه بیماری‌هایی در ایران بیشترین شیوع را دارند. بر همین اساس با توجه به رتبه نخست متفورمین می‌توان گفت که دیابتی‌ها و افراد پیش‌دیابتی بیشترین جمعیت را دارند. اگرچه ادولد کولد رتبه دوم را دارا است، اما نمی‌توان آن را جزو بیماری‌های مزمن شناخت چرا که یک بیماری فصلی بوده و با ویروس‌های درگردش ارتباط دارد.

رتبه سوم آسپرین و چهارم لوزارتان هم هشداری برای شیوع فشار خون در ایران است که می‌تواند افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی سکته‌های مغزی و مرگ‌های زودرس را در پی‌داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: دارو
ارسال نظر