صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
آنا گزارش می دهد؛

اوج گیری رقابت داغ بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی/ بازی اختلاف قیمت تولید تا بازار با مردم

با توجه به اختلاف قیمت معنادار خودرو‌های تولیدی در کارخانه و بازار پیش‌بینی می‌شود که به طور قطع تعداد متقاضیان در این مرحله از عرضه شرکت ایران خودرو از تعداد خودروی عرضه شده عبور خواهد کرد و این به معنای بازگشت قرعه‌کشی به بازار تولید و فروش خودرو در کشور خواهد بود.
کد خبر : 927637

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از یک سال و نیم وقفه شرکت ایران خودرو در مرداد ماه سال جاری تصمیم به فروش مجدد خودرو‌های تولیدی این شرکت گرفت؛ اما این نکته این عرضه اینترنتی اینجاست که ایران خودرو با معرفی سامانه جدیدی که متعلق به این شرکت است، از متقاضیان این دوره از عرضه خواسته است که به این آدرس اینترنتی برای ثبت نام مراجعه کنند. معنای این اقدام این است که عملا سامانه یکپارچه عرضه خودرو توسط دو شرکت بزرگ خوروسازی کشور به تاریخ سپرده شده است؛ چرا که پیش از این نیز شرکت سایپا اقدام به عرضه خودرو در سایت فروش مخصوص به خود کرده بود.

نکته قابل توجه دیگر در این دوره از عرضه محصولات ایران خودرو شرط سپرده گذاری ۲۳۰ میلیون تومان در حساب وکالتی متقاضیان به نام این شرکت است؛ این شرایط در حالی است که سابق بر این برای ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان سپرده گذاری بود. یعنی ایران خودرو با قرار دادن این شرط علاوه بر بلوکه کردن مبلغ بیشتری از پول متقاضیان عملا قیمت خودرو‌های خود را نیز افزایش داده است و همینطور هزینه ثبت نام را بالاتر برده است. گذشته از سودی که بلوکه شدن این رقم در حساب وکالتی مشتریان برای این شرکت دارد، می‌توان گفت که این اقدام به نوعی باعث افزایش بی‌عدالتی در جامعه خواهد شد؛ چرا که هر چه رقم سپرده اولیه افزایش یابد، امکان خانوار‌های با درآمد کمتر برای ثبت نام کمتر خواهد شد.

شایان ذکر است که در این دوره علاوه بر خودرو‌های بنزینی، دو مدل خودروی برقی و خودروی جدید این شرکت یعنی ری‌را نیز عرضه خواهد شد، اما دیگر نام خودروی پژو پارس را مشاهده نمی‌کنیم و این به معنی خداحافظی با این خودروی پرطرفدار و البته غیر استاندارد است. البته لازم به ذکر است که برای خرید خودرو‌های برقی نیازی به بلوکه کردن پول در حساب‌های وکالتی نیست. همچنین خودرو‌های این مرحله برای سه دسته متقاضیان عادی، طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو‌های فرسوده عرضه خواهد شد.

رقابت بانک ها در افتتاح حساب وکالتی

درحالی طی روز‌های اخیر و با آغاز ثبت نام برای پیش فروش محصولات ایران خودور رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده‌های خودرویی مردم به اوج رسیده که برخی بانک‌ها از اعتبار و برخی دیگر از وام‌های قرض الحسنه به عنوان آپشن افتتاح حساب وکالتی رونمایی کرده‌اند. تبلیغات بانک‌ها برای افتتاح حساب‌های وکالتی همزمان با نزدیک شدن به ساعات پایانی مهلت تعیین شده برای افتتاح حساب وکالتی به اوج رسیده و تقریبا اکثر بانک‌ها از اعتبار یا وام‌های قرض الحسنه ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی رونمایی کرده اند.

{$sepehr_key_1166}

بازگشت قرعه کشی بین متقاضیان به بازار خودرو!

مطابق اطلاعیه این شرکت در این مرحله ظرفیت تولیدی تا پایان سال جاری و قسمتی از تولیدات سال آینده عرضه خواهد شد؛ به همین جهت اولویت بندی‌های متقاضیان تا پایان ظرفیت ادامه خواهد داشت و در صورت وجود متقاضی بیش از ظرفیت تولید برای هر خودرو روند قرعه کشی بین متقاضیان اعمال می‌شود. با توجه به اختلاف قیمت معنا دار خودرو‌های تولیدی در کارخانه و بازار پیش بینی می‌شود که به طور قطع تعداد متقاضیان از تعداد خودروی عرضه شده عبور خواهد کرد و این به معنای بازگشت قرعه کشی به بازار تولید و فروش خودرو در کشور خواهد بود.

شایان ذکر است که ایران‌خودرو اعلام کرده متقاضیان این طرح برای افتتاح حساب وکالتی و بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان در این حساب با توجه به تاخیر در هماهنگی‌های لازم بین برخی بانک‌های عامل و سامانه در آماده‌سازی بستر حساب وکالتی و مسدودی حساب در روز اول (یکشنبه ۲۱ مرداد)، بدین‌وسیله به منظور برخورداری همه متقاضیان از فرصت یکسان، مهلت تعیین‌شده برای وکالتی کردن و مسدودی حساب با اضافه شدن یک روز تا پایان ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۸مرداد نزد بانک‌های عامل امکان‌پذیر است.

به همین نسبت، ثبت درخواست در سامانه ikcosales.ir از چهارشنبه ۲۴ مرداد تا پنج‌شنبه اول شهریور قابل انجام است. در خصوص متقاضیان طرح فرسوده نیز آخرین مهلت ثبت‌نام در سایت ستاد نوسازی خودرو‌های فرسوده به نشانی WWW.NNHK.IR تا پایان ساعت ۲۴ یکشنبه ۲۸ مرداد است.

{$sepehr_key_1277}

ممکن است انتقال اطلاعات حساب وکالتی و مسدودی کامل وجه از سوی بانک‌ها در مورد متقاضیان عادی و اطلاعات متقاضیان طرح فرسوده از سایت ستاد نوسازی خودرو‌های فرسوده به سامانه ثبت درخواست خرید (اولویت‌بندی) از ۴۸ تا ۷۲ ساعت فاصله زمانی داشته باشد؛ لذا متقاضیان برای ثبت درخواست باید حداقل ۷۲ ساعت بعد از مسدودی حساب یا ثبت اطلاعات در سایت ستاد نوسازی، به سامانه ikcosales.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر