صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
دلایل مقاومت برای عدم مشارکت؟

حماس نماینده‌ای به مذاکرات آتش‌بس نمی‌فرستد

حماس می‌گوید به دور از هرگونه شرط جدید، مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه به جای شروع مجدد، باید بر توافق‌های قبلی متمرکز باشد و به همین دلیل این گروه نماینده‌ای را به نشست دوحه که قرار است فردا برگزار شود، اعزام نمی‌کند.
کد خبر : 927630

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه «المیادین» امروز چهارشنبه به نقل از یکی از مسئولان ارشد جنبش حماس بدون ذکر نام گفت که نمایندگان این جنبش در نشست دوحه که قرار است فردا (پنجشنبه) برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

دلایل حماس برای عدم مشارکت

گفته می‌شود که جنبش حماس آغاز مذاکرات جدید (در دوحه) بدون استناد و پایبندی به پیشنهاد توافق اخیری را که در دوم جولای گذشته ارائه کرد، نمی‌پذیرد حال آنکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شروط جدیدی وضع کرده است که روند مذاکرات را برهم می‌زند.

آنگونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، حماس گفته که رسیدن به توافق آتش‌بس غزه در مذاکرات جدید، باید براساس پاسخ این‌ گروه به مذاکراتی باشد که حدود یک ماه‌ونیم پیش صورت گرفت، نه دور جدید آن.

خواسته حماس این است که هرگونه طرح آتش‌بس را، بر مبنای توافق دوم ژوئیه ۲۰۲۴ وبا استناد به طرح «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارائه کنند.

تاکنون پاسخ حماس در خصوص طرح بایدن به صورت علنی منتشر نشده، اما گفته می‌شود این گروه خواستار آتش‌بس کامل به جای توقف شش هفته‌ای آتش‌بس بود.

در آن زمان، مذاکرات یک هفته پس از پاسخ حماس متوقف شد زیرا اسرائیل طبق روال معمول، شروط جدیدی را درخواست کرده بود.

شروط نتانیاهو در آستانه آغاز مذاکرات

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اخیرا گزارش داد که در آستانه آغاز دور جدیدی از مذاکرات مبادله اسرا و آتش بس در نوار غزه، نتانیاهو باز هم شروط جدیدی را اعلام کرده است.

در این پیش‌شرط‌ها، وی خواهان آزادی فوری ۳۳ گروگان زنده به‌عنوان یک اقدام بشردوستانه شده است در حالی که تأکید دارد باید اسرائیل حق وتوی خود را بر نام و هویت اسرای فلسطینی که قرار است در چارچوب این توافق آزاد شوند، حفظ کند و به‌عنوان شرط سوم سازوکار بازگشت فلسطینیان به شمال نوار غزه نیز در چارچوب خواست اسرائیل باشد.

پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند که تیم مذاکره کننده با نتانیاهو دچار اختلاف است، زیرا هر بار که این تیم با دستور العمل تعیین شده برای مذاکرات اعزام می‌شود، نتانیاهو با مطرح کردن خواسته‌ها و شرط و شروط جدید در حین مذاکرات، دستورالعمل را به هم می‌ریزد و آنها دست خالی از مذاکرات باز می‌گردند.

پیام السنوار به مصر و قطر

روز گذشته، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، یک پیام خطاب به میانجی‌گران در جریان مذاکرات دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه مخابره کرده است.

گفته می‌شود که السنوار در این پیام تأکید کرده اگر رژیم صهیونیستی در مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه جدی است و می‌خواهد جنبش حماس در این مذاکرات شرکت کند باید در گام نخست حمله نظامی خود را به این باریکه متوقف کند.

وال استریت ژورنال تاکید کرد که پیام السنوار به میانجی‌گران عرب منتقل شده است اما بعید است رژیم صهیونیستی به این درخواست جواب مثبت دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر