صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۳
در سرای نوآوری فرآورده‌های کشاورزی فراسودمند انجام شد؛

جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه با تولید دستگاه مه‌پاش

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی، تولید نهال‌ درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم به تنش‌های محیطی و تولید دستگاه مه‌پاش به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در باغات را ازجمله فعالیت‌های این سرا برشمرد.
کد خبر : 927500

مینو طایفه نوری رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دلیل انتخاب واحد دانشگاهی مراغه برای ایجاد این سرا را وجود ظرفیت‌های بسیار در منطقه و شهرستان مراغه دانست و بیان کرد: مراغه یکی از باغ شهر‌های استان آذربایجان شرقی است که محصولات کشاورزی زیادی در آن تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: ازجمله محصولات عمده آذربایجان شرقی در منطقه مراغه، سیب درختی است که از نظر کیفیت و طعم و رنگ از بهترین‌های کشور است. علاوه بر سیب، میوه‌هایی مانند زردآلو، آلوچه، انگور و ... نیز در منطقه تولید می‌شود. از طرفی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز با داشتن گروه کشاورزی و امکاناتی مانند باغ ۱۱ هکتاری، ۴۰ هکتار زمین زراعی دیم و آبی و مجتمع دامداری تصمیم به راه‌اندازی سرای نوآوری در زمینه کشاورزی گرفت و سال ۱۴۰۰ این سرا با عنوان سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی مورد تصویب قرار گرفت و ایجاد شد. 

تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبی و سازگار با شرایط

طایفه نوری، تولید نهال‌ درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم به تنش‌های محیطی ازجمله سرما‌های دیررس بهاره و سرما‌های زودرس پاییزه و مقاومت به کم آبی، تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم‌آبی و سازگار با شرایط منطقه، تولید دستگاه مه‌پاش به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه در باغات، پرورش جلبک اسپیرولینا برای مصارف خوراکی و پزشکی، کشت و پرورش گیاهان دارویی ازجمله رزماری و اسطوخودوس، پرورش گوسفند‌های چندقلوزا، پرورش بلدرچین، تولید پمپ با کارکرد ویژه برای استفاده در تراکتور و تولید جو و گندم دیم را ازجمله فعالیت‌های سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانست.

تولید نهال‌ درختان مثمر و غیرمثمر مقاوم، تولید گیاهان آپارتمانی مقاوم، تولید دستگاه مه‌پاش به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه، پرورش جلبک اسپیرولینا، کشت و پرورش گیاهان دارویی، پرورش گوسفند‌های چندقلوزا و بلدرچین، تولید پمپ با کارکرد ویژه برای استفاده در تراکتور و تولید جو و گندم دیم ازجمله فعالیت‌های سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی است

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه یادآور شد: این سرای با جهاد کشاورزی و شهرداری شهرستان مراغه به دلیل همپوشانی برخی فعالیت‌ها رابطه نزدیکی داشته و تفاهم‌نامه همکاری دارد و به همت اعضای هیئت علمی گروه کشاورزی دوره‌هایی برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی باغداران، سردخانه‌داران و کشاورزان و دامداران برگزار کرده است. 

وی با بیان اینکه سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی با مرکز رشد شهرستان، پارک علم و فناوری و چند شرکت کارآفرین هم همکاری داشته و از چند واحد فناور نیز به واسطه همکاری با پارک علم و فناوری حمایت مالی داشته است، ادامه داد: علاوه بر این، یکی از اهداف سرا خارج کردن بخش کشاورزی شهرستان از حالت سنتی به علمی بوده و در این راستا دوره‌هایی ازجمله کشت‌بافت و همایش گیاهان دارویی برگزار شده است.

طایفه نوری با اعلام اینکه اکنون ۲۰ واحد و هسته فناور در مرکز رشد و سرای نوآوری واحد مراغه مستقر هستند که از این تعداد ۱۲ واحد و هسته مستقیماً با بخش کشاورزی در ارتباط بوده و در حوزه تولید خاک فراسودمند، گیاهان دارویی، تولید نهال‌های مقاوم به تنش‌های محیطی و ... فعالیت می‌کنند.

 واحد کشت‌بافت راه‌اندازی می‌شود

به گفته رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی، راه‌اندازی واحد کشت‌بافت، معرفی مراغه و زیست بوم سهند به عنوان دهکده سلامت به واسطه داشتن تنوع بالای گیاهان دارویی، گسترش نهالستان و گلخانه و به ویژه فعالیت در حوزه صنایع تبدیلی از برنامه‌های آتی سراست.

وی اضافه کرد: اکنون یک شرکت دانش‌بنیان که در حوزه مکانیک و تولید موتور توربوشارژ فعالیت می‌کند در مرکز رشد و سرا مستقر بوده و حدود ۱۰ نفر از دانشجویان در واحد و هسته‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند. از طرفی با رسیدن فصل پاییز و فروش نهال‌ها و سایر محصولات ازجمله دام‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که درآمد خوبی عاید دانشگاه شود.

طایفه نوری در پاسخ به این پرسش که استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری چگونه بوده است؟ به آنا گفت: به دلیل ناآشنایی بسیاری از دانشجویان و حتی استادان با فعالیت‌های سرا خیلی ارتباط خوبی وجود نداشت؛ اما طی یکسال و اندی است که تلاش شده سرا و مرکز رشد به دانشجویان شناسانده شود.

رئیس سرای نوآوری محصولات فراسودمند کشاورزی و دامی افزود: جلساتی با دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف برگزار شد تا بتوانیم اطلاعات کاملی در مورد نحوه فعالیت و هدف از فعالیت در سرا به دانشجویان و همکاران هیات علمی ارایه دهیم. اکنون تعداد بیشتری از همکاران هیئت علمی و حتی دانشجویان تمایل به همکاری با سرا و مرکز رشد نشان می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر