صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ رونمایی شد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از راهبردهای سازمان غذا و دارو در راستای ایجاد شفافیت، انتشار عمومی و رایگان داده های بازار دارویی کشور است.
کد خبر : 927459

 به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، از انتشار آمارنامه دارویی سال 1402 کشور خبر داد و اظهار کرد: هدف از انتشار این داده ها، دسترسی عادلانه به داده های بازار دارویی کشور، کمک به توسعه صنعت و بازار دارویی، کمک به برنامه‌ریزی شرکتها در خصوص تامین دارو، ارتقاء شفافیت در راستای نظارت عمومی بر سازمان غذا و دارو بوده و  ارائه داده ها در قالب داشبورد قابل بهره برداری برای تمامی اقشار جامعه و ذی نفعان است.

وی افزود: تمامی داشبوردها قابلیت جستجوی چندگانه و پیشرفته داشته و در قالب نمودارهای مختلف، آنالیزهای کاربردی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو  تصریح کرد: داشبوردهایی که پیش از این توسط اداره کل امور دارو و مواد تحت کنترل در بستر Publicbi.fda.gov.ir‏ منتشر شده اند شامل داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار بخش سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، داشبود آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده و داشبورد مجوز ترخیص کالای سلامت بوده است.

وی با اشاره به ویژگی های داشبورد آمارنامه دارویی بر اساس اظهار* پخش * سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، گفت: این داشبورد داده های فروش اقلام دارویی شرکت های پخش به داروخانه ها را ارائه و نزدیکترین داده قابل اتکا به مصرف اقلام دارویی هستند.

به گفته وی اطلاعات ارائه شده در داشبورد 1400 و 1401 شامل ارزش ریالی و مقدار عددی بازار دارویی کل کشور هر یک از شرکتها و یا هر یک از پروانه های دارویی، سهم ریالی و عددی هر یک از شرکتهای تامین کننده و پخش از کل بازار دارویی کشور، از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو هستند.

محمدی تصریح کرد: داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار * تامین کننده * نیز داده های اقلام دارویی که توسط شرکت تامین کننده بعد از تامین، شناسه گذاری (برچسب گذاری) شده و در سامانه تیتک بارگذاری شده بوده و نشان دهنده میزان تامین دارو به صورت واردات و تولید داخل است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات ارائه شده در داشبورد آمارنامه دارویی براساس اظهار تامین کننده نشان دهنده ارزش ریالی و مقدار عددی داروی تامین شده کل کشور هر یک از شرکتها و یا هر یک از پروانه های دارویی و سهم ریالی و سهم عددی هر یک از شرکتهای تامین کننده از داروهای تامین شده کل کشور از بازار واردات و تولید داخل و یا از بازار دارویی یک قلم دارو است.

به گفته رییس سازمان غذا و دارو داشبورد آمارنامه دارویی ۱۴۰۲ بر اساس اظهار پخش نیز بر اساس داده های فروش شرکتهای پخش به داروخانه ها و تمامی داده هایی که طی سال توسط شرکتهای پخش در سامانه تینک بارگذاری شدند جمع بندی و مجددا با شرکت ها چک می شوند و در نهایت در قالب آمارنامه دارویی آن سال منتشر می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر