صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

آزمایشگاه مرکزی غدد دانشگاه تهران به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور پیوست

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی تهران از پیوستن این آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی باهدف ارائه خدمات آزمایشگاهی متنوع به دانشگاهیان و پژوهشگران خبر داد.
کد خبر : 927430

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، فریده رضی اظهار کرد: آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1397 در حوزه زیست‌فناوری و با همکاری پژوهشگران، استادان برجسته و کارشناسان توانمند به‌طور تخصصی خدمات آزمایشگاهی و فعالیت‌های تحقیقاتی فعالیت دارد.

این فعال حوزه پژوهش و آزمایش‌های تحقیقاتی با اشاره به زیرساخت‌های مهم آزمایشگاهی، عنوان کرد: این آزمایشگاه در زیرساختی بالغ‌بر 500 مترمربع با امکاناتی متنوع، آزمایش‌های مولکولی، کشت سلولی، زیستی و سایر حوزه‌های مرتبط را انجام می‌دهد.

وی افزود: دستگاه‌های ریل تایم، دو دستگاه نانودراپ، فریزرهای منفی 80 و منفی 20 درجه سانتی‌گراد، انواع سانتریفیوژها و تجهیزات متعدد دیگری در آزمایشگاه وجود دارند که انجام پروژه‌های بزرگ و کوچک را امکان‌پذیر می‌کنند.

رضی به برخی از امکانات آزمایشگاهی موجود در آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه‌های تخصصی «متابولومیکس»، «ژنتیک»، «ماهی زبرا»، «مس اسپکترومتری» و «مدل‌سازی» در این فضا مستقر هستند؛ همچنین در این آزمایشگاه امکان پژوهش در حوزه مطالعات مولکولی، کشت سلولی، بررسی متابولومیکس و ژنومیکس، مطالعات پایه بر روی ماهی زبرا و بررسی پروتئین شیمی و مدلینگ مهیا شده است.

 وی ادامه داد: همچنین در این آزمایشگاه، فضایی به‌عنوان core facility وجود دارد که در این بخش تجهیزات لازم برای سنجش آنالیت‌های بیوشیمیایی با روش ELISA و با استفاده از اتوآنالایزرهای پیشرفته و همچنین امکانات لازم برای انجام آزمایش‌های پایه و روتین وجود دارد. سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه مستقر بوده و کالیبراسیون تجهیزات در موعد مقرر انجام می‌گیرد.

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بیان کرد: با توجه به این‌که ماهی زبرا، ژنتیکی مشابه انسان دارد و در پروژه‌های متعددی همانند «تهیه و ارزیابی عملکرد کوانتوم دات‌ها جهت بررسی رسانش انسولین» ، «تهیه و ارزیابی عملکرد نانوذرات پلی اتیلن گلایکول و کربوکسی متیل سلولز برای رسانش خوراکی انسولین در مدل ماهی زبرا» و موارد متعدد دیگری از امکانات آزمایشگاهی این مرکز استفاده شده است.

وی با اشاره به خدمات آزمایشگاهی آزمایشگاه «مس اسپکترومتری» عنوان کرد: این روش شیمیایی تجزیه‌ای، در تعیین مقدار و شناسایی مواد موجود در  یک نمونه زیستی، با سنجش نسبت جرم به بار الکتریکی یون‌های فاز گازی کمک می‌کند. درواقع شناسایی مولکول‌های کوچک و یا متابولیت‌ها در یک سلول، بافت و یا ارگانیسم با این روش امکان‌پذیر است.

رضی با اشاره به فعالیت‌های آزمایشگاه میکروبیوم و فعالیت‌های تخصصی این آزمایشگاه عنوان کرد: این آزمایشگاه تخصصی، با تمرکز بر بررسی میکروبیوتای بزاق و روده، در شناخت بهتر از بیماری‌های غیرواگیر و واگیر و توسعه درمان های جدید نقش دارد. در آزمایشگاه های میکروبیوم از طیف گسترده ای از تکنیک های آزمایشگاهی از جمله استخراج DNA باکتریایی از نمونه‌های بیولوژیک، تعیین توالی DNA و اندازه‌گیری فراوانی باکتری‌های مختلف به روش Real Time PCR و کشت میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. آزمایشگاه کشت سلولی نیز با دارا بودن امکانات مناسب و چندین رده سلولی فعالیت داشته و آماده ارائه خدمات است.

مدیر آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی و کارگاه‌های عمومی و تخصصی حوزه زیست‌فناوری گفت: این دوره‌های آموزشی عمدتاً مرتبط با طراحی و مطالعات میکروبیوم، Real Time PCR، طراحی پرایمر و ... هستند که در قالب مدرسه تابستانه برگزار می‌شوند و همچنین کارگاه‌های مربوط آنالیز داده‌هایNGS (DNA Sequencing ، کشت سلولی، آشنایی با اصول تاندم مس و HPLC، تیماردهی و توکسیکوسیتی در ماهیان زبرا بالغ و دوره جامع تکنیک های آزمایشگاهی، از دیگر دوره‌های آموزشی است که توسط این آزمایشگاه برگزار می‎شوند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر راجع به این دوره‌ می‌توانند به وب‌سایت https://emri.tums.ac.ir/Zczuo مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر