صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۹ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳

یک میلیارد دلاری صرفه جویی در حوزه تولید برق محقق شد

کارشناس صنعت نیروگاهی با بیان اینکه در سه سال گذشته از طریق ارتقاء توان و رفع محدودیت ۲۱۶۹ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور افزوده شد، افزود: با این اقدام یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در صنعت نیروگاهی کشور رقم خورده است.
کد خبر : 927392

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، مهدی حافظی زاده در خصوص اقدامات صورت گرفته در سه سال گذشته برای ارتقاء ظرفیت تولید از طریق رفع محدودیت و بدون مصرف سوخت اضافه در نیروگاه‌های کشور گفت: در سه سال گذشته افزایش ظرفیت تولید ۱۲۶۹ مگاوات، از طریق ارتقاء و رفع محدودیت در سطح نیروگاه‌های کشور رقم خورد که شامل دو بخش است.

وی در همین رابطه افزود: این دو بخش شامل تکمیل پروژه‌های سیکل ترکیبی با راه‌اندازی فاز بخار آنها که علاوه بر افزایش ظرفیت، باعث افزایش بهره وری و صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده است و بخش دوم شامل رفع محدودیت تولید واحد‌های نیروگاهی می‌شود.

این کارشناس صنعت نیروگاهی در خصوص استفاده از توانمندی داخلی برای افزایش ظرفیت تولید بیان کرد: در این بخش عملاً با کمک گرفتن از توانمندی داخلی، کاهش توان تولید نیروگاه‌ها باتوجه به تحریم‌های ظالمانه برطرف شده و با نزدیک شدن نیروگاه‌های قدیمی به توان تولید نامی، بخشی از نیاز مصرف کشور جبران شد.

حافظی‌زاده در خصوص میزان صرفه‌جویی ارزی از طریق رفع محدودیت و ارتقاء توان نیروگاهی گفت: نرخ جهانی احداث واحد‌های جدید نیروگاهی یک میلیون دلار به ازای هر مگاوات تولید برق است، اما طرح ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌ها از طریق رفع موانع تولید و بهبود بهره‌برداری از آنها ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر مگاوات است که تقریباً دوبرابر صرفه‌جویی ارزی در پی خواهد داشت و بر این اساس از این طریق چیزی حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی محقق شده است.

وی در خصوص نقش شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی در تحقق این مهم اظهار داشت: بیشترین نقش در رفع محدویت‌های تولید را متخصصان با تجربه نیروگاه‌ها با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌ها و سازندگان داخلی با ساخت داخل قطعات (high tech) یا فناوری پیشرفته و انحصاری و رفع وابستگی به شرکت‌های خارجی برعهده دارند.

حافظی‌زاده در پایان در خصوص میزان اثرگذاری ارتقاء توان و رفع محدودیت نیروگاهی در افزایش بازدهی نیروگاه‌ها گفت: با برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های رفع محدودیت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد به توان تولید نیروگاه‌های قدیمی کشور افزوده شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برق انرژی
ارسال نظر