صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
حقایق نجومی 30؛

نقش «تابش زمینه کیهانی» در شناخت ما از جهان

در میان شاخص‌های مختلف نجوم و فضا، تاکنون «تابش زمینه کیهانی» بیشترین اطلاعات را در رابطه با جهان هستی به بشر داده است!
کد خبر : 927371

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شناخت ما از کیهان بعد از قرن بیستم تا حدود زیادی دستخوش تغییر شده است. در این میان تابش زمینه کیهانی(CMB)  بخش مهمی از درک ما از جهان را شکل داده. CMB تابش ضعیفی است که تمام جهان را پر می‌کند. شاید باورتان نشود اما این تشعشع، باقیمانده‌ای از انفجار بزرگ مشهور است؛ رویدادی که کیهان را در حدود 13.8 میلیارد سال پیش ایجاد کرد.

{$sepehr_key_1109}

هنگامی که جهان برای اولین بار تشکیل شد، بسیار گرم و متراکم و پر از انرژی و نور بود. همانطور که منبسط شد، خنک شد. پس از حدود 380000 سال بعد از این آغاز، جهان به اندازه کافی سرد شده بود تا اتم‌ها تشکیل شوند. در این مرحله فوتون‌ها یا ذرات نور شروع به حرکت آزادانه کردند. این امر اجازه داد که جهان شفاف شود. بنابراین تابش زمینه کیهانی که امروز شاهد آن هستیم، نوری باستانی است.

دانشمندان تابش زمینه کیهانی را در سال 1965 به طور تصادفی کشف کردند. آنها سعی داشتند امواج رادیویی را بررسی کنند که یک موج پس زمینه ضعیف پیدا کردند. این نویز معلوم شد که تابش زمینه کیهانی است. تابشی که در همه جای جهان هستی به طور مساوی پخش شده است. دمای تابش زمینه کیهانی حدود 2.7 کلوین است که کمی بالاتر از صفر مطلق است. این بدان معنی است که هوای آن بسیار سرد است.

تابش زمینه کیهانی اطلاعات حیاتی در مورد جهان اولیه ارائه می‌دهد. با مطالعه آن، دانشمندان در مورد سن جهان، ترکیب آن و چگونگی تکامل آن اطلاعات مهمی کسب کرده‌اند. الگوهای موجود در تابش زمینه کیهانی به محققان کمک می‌کند تا توزیع ماده، ماده تاریک و انرژی تاریک را درک کنند.

تابش زمینه کیهانی همچنین از مهمترین عوامل توجیه‌کننده نظریه انفجار بزرگ است.  یکنواختی تابش نشان می‌دهد که جهان از حالت گرم و متراکم شروع شده و از آن زمان تاکنون در حال انبساط بوده است. نوسانات کوچک در دمای تابش زمینه کیهانی، حکایت از بذر تشکیل کهکشان‌ها دارد. این نوسانات با انبساط و سرد شدن جهان شکل گرفت.

مطالعه تابش زمینه کیهانی به اکتشافات قابل توجهی منجر شد. به عنوان مثال، به تأیید وجود انرژی تاریک کمک کرد؛ نیرویی که باعث انبساط شتابان جهان می‌شود. به طور خلاصه، تابش زمینه کیهانی، شواهدی مهم برای درک جهان را در بردارد و به ما در مورد لحظات اولیه پس از انفجار بزرگ بینش می‌دهد و ما را نسبت به ترکیب جهان و گسترش آن کمک می‌کند. ما با مطالعه تابش زمینه کیهانی، درک خود را از کیهان و جایگاه خود در آن عمیق‌تر می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر