صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۸ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

همه چیز درباره ارتودنسی دندان

ارتودنسی روشی برای رفع ناهنجاری‌های دندان و فک است. در این روش متخصص ارتودنسی با استفاده از تجهیزات ثابت و یا متحرک جهت فشار آوردن به دندان‌ها به فرد کمک می‌کند تا لبخندی زیباتر و دندان‌هایی مرتب‌تر داشته باشد.
کد خبر : 927315

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتودنسی روشی برای رفع ناهنجاری های دندان و فک است. در این روش متخصص ارتودنسی با استفاده از تجهیزات ثابت و یا متحرک جهت فشار آوردن به دندان ها به فرد کمک می کند تا لبخندی زیباتر و دندان هایی مرتب تر داشته باشد. در ادامه متن به بررسی بیشتر ارتودنسی و اهمیت آن در مورد بهداشت دندان و دهان پرداخته ایم.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان روشی تخصصی برای رفع ناهنجاری های دندانی و فکی است. در این روش بهترین متخصص ارتودنسی متناسب با نوع ناهنجاری دندانی با استفاده از انواع روش های ارتودنسی ثابت یا متحرک، اقدام به درمان ناهنجاری دندانی و فکی می کند.

انواع روش های ارتودنسی

انواع روش های ارتودنسی شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که البته هر کدام از این روش ها نیز انواع مختلفی دارند. انواع ارتودنسی ثابت شامل ارتودنسی فلزی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی دیمون است. ارتودنسی متحرک هم خود انواع مختلفی دارد که الاینرها که نوعی ارتودنسی نامرئی هستند، معروف ترین روش ارتودنسی متحرک می باشد.

بهترین متخصص ارتودنسی چه کسی است؟

جهت درمان های ارتودنسی، متخصصین ارتودنسی در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیری ناهنجاری های دندان، صورت و فک آموزش دیده اند. بهترین متخصص ارتودنسی بر روی تمام روش های ارتودنسی برای صاف کردن دندان ها و تراز کردن فک ها تسلط دارد.

متخصصان ارتودنسی در نگاه اول برای مرتب کردن دندان ها شناخته می شوند، اما آن ها می توانند به از بین بردن بایت های نامرتب و دردناک، برخی از اشکالات آپنه خواب و حتی حرکت های دندان به دلیل عادت های بد مثل مکیدن انگشت هم کمک می کنند.

متخصصین ارتودنسی این مهارت ها را بعد از گذشت دوره پنج ساله دندان پزشک عمومی و معادل با سه سال مطالعه پشت سر هم و با 5000 ساعت آموزش تخصصی در زمینه ارتودنسی کسب کرده اند.

سن مناسب برای ارتودنسی دندان

دندانپزشکان توصیه می کنند که فرزندان خود را در سن 7 سالگی برای اولین معاینه دهان و دندان به کلینیک ارتودنسی ببرید. به دلیل اینکه در این سن دندان های دائمی در حال رویش هستند و متخصص ارتودنسی می تواند کودک را از ناهنجاری های احتمالی دندانی دور کند. 

همچنین با تشخیص زود هنگام بعضی از مشکلات دندانی با هزینه کمتر و ساده تر هم این مشکلات درمان می شوند. البته ارتودنسی محدود به سن خاصی نبوده و همه افراد در هر سنی می توانند از این درمان بهره مند شوند.

 افراد بزرگسال می توانند ارتودنسی انجام دهند و ظاهر لبخند، عملکرد دهان و دندان خود را بهبود دهند. به طور کلی مهم است که اول سلامت کلی دهان و دندان در نظر گرفته شود و درمان های لازم بر اساس نیاز های فردی و توصیه های متخصص ارتودنسی انجام شود.

مراقبت های لازم در هنگام ارتودنسی

استفاده از مسواک نرم

برای تمیز کردن دندان ها در دوران ارتودنسی استفاده از یک مسواک نرم توصیه می شود. همچنین مسواک زدن بایستی در زمان قبل خواب و بعد از غذا خوردن انجام شود.

استفاده از مسواک ارتودنسی

در مواقعی که از دستگاه ارتودنسی ثابت استفاده می کنید، در کنار مسواک نرم و معمولی حتما برای تمیز کردن فضای بین براکت ها و دندان ها از مسواک ارتودنسی استفاده کنید.

به کمک مسواک ارتودنسی یا مسواک بین دندانی فضای بین دندان ها و براکت ها تمیز می شود و از پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها جلوگیری می شود.

استفاده از نخ دندان مخصوص

نخ دندان به شما کمک می کند تا بتوانید بین براکت ها و زیر سیم ها را به خوبی تمیز کنید.

استفاده از دهانشویه

دهان شویه ها به جلوگیری از التهابات لثه و کاهش پلاک دندانی کمک می کند.

ممنوعیت مصرف غذاهای سفت و چسبناک

سعی کنید از خوردن غذاهای سفت و چسبناک دوری کنید به دلیل اینکه به براکت ها آسیب می زنند و براکت ها را از دندان ها جدا می کنند.

مراجعه منظم به کلینیک ارتودنسی

مراجعه منظم به ارتودنتیست خود برای معاینه پیشرفت درمان و تنظیمات لازم از اهمیت بالایی برخوردار است.

محافظت از دهان و دندان

در صورتی که فعالیت های ورزشی و تماسی دارید استفاده از محافظ دندان ها برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به براکت ها و دندان ها توصیه می شود.

تمیزکاری منظم دندان ها

توصیه می شود که تمیز کاری های مداوم و دقیق در اطراف براکت ها و سیم ها انجام شود. به دلیل اینکه تجمع پلاک موجب پوسیدگی دندان ها می شود.

صبر و پشتکار 

مراقبت های مناسب از دندان ها در دوره ی ارتودنسی کمی زمان بر و دشوار است اما نتیجه ارزش تلاش را دارد.

هزینه ارتودنسی در سال 1403 چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت هزینه ارتودنسی در حال حاضر بین 000/000/15 میلیون تومان تا 000/000/75 میلیون تومان است. همچنین ارتودنسی های ثابت برای یک فک از 000/000/35 میلیون تومان و تا دو فک 000/000/45 میلیون تومان است. اما در حالی که قیمت ارتودنسی سرامیکی و نامرئی از 000/000/75 میلیون تومان شروع می شود.

قیمت و هزینه های ارتودنسی بستگی به عواملی مثل موارد زیر دارد:

  • نوع و شدت ناهنجاری های دندان؛
  • تعداد فک‌ های درگیر؛
  • دستگاه تجویز شده برای مرتب‌ سازی دندان ‌ها؛
  • کشور سازنده بریس‌ ها؛
  • تجربه و متخصص ارتودنتیست شما؛
  • شهری که در آن زندگی می کنید؛
  • نیاز یا عدم نیاز به کشیدن دندان ها؛

مدت زمان کلی ارتودنسی دندان 

مدت زمان کلی ارتودنسی دندان بستگی به عواملی مثل نوع دستگاه ارتودنسی، سن بیمار، شدت ناهنجاری های دندان، واکنش های شخص به درمان ها، رعایت دستورالعمل ها و همچنین رعایت توصیه های متخصص ارتودنسی دارد.

اما به طور کلی مدت زمان ارتودنسی حدود 18 ماه تا 24 ماه است.

روش های مختلف جایگزین ارتودنسی دندان

۱. روکش ‌ها و لمینت‌ های دندانی؛ 

۲. کامپوزیت دندان؛

۳. کراون ‌های دندانی؛

۴. دستگاه‌ های نگهدارنده قابل برداشت (Retainers)؛ 

۵. جراحی فک؛

سخن پایانی

حال که می دانید ارتودنسی چیست و هزینه های آن در چه رنج قیمتی است. در صورتی درمان شما موفقیت آمیز است که با یک ارتودنتیست ماهر همکاری کنید. برای مرتب سازی بی نقص دندان ها با کمترین عوارض و ناراحتی برای بیمار ضروری است که متخصص کارهایی مثل تشخیص درست عارضه، فراهم کردن و پیش نیازها برای شروع درمان، برنامه ریزی درست مراحل ارتودنسی و دستگاه موثر بر آن و... را انجام دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر