صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳

نقش موثر هوش مصنوعی در پرتو درمانی انواع سرطان‌ها

پرتو درمانی یک روش مؤثر برای درمان سرطان است که می‌تواند به تنهایی یا به همراه سایر روش‌های درمانی مانند جراحی یا شیمی‌درمانی استفاده شود.
کد خبر : 927291

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، احتمالا کلمه پرتودرمانی به گوشتان خورده است. معمولا با شنیدن این کلمه همه به یاد سرطان میفتند و علت آن هم این است که پرتودرمانی یکی از روش‌های درمان سرطان است.به عبارت دیگر پرتو درمانی یک روش مؤثر برای درمان سرطان است که می‌تواند به تنهایی یا به همراه سایر روش‌های درمانی مانند جراحی یا شیمی‌درمانی استفاده شود. در این روش برای ازبین بردن سلول‌های سرطانی از تابش اشعه استفاده می‌کنند. در این روش امواج بسیار قوی و پرانرژی هستند به طوری که به صورت مستقیم سلول‌های سرطانی و بافت‌های اطراف آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اشعه‌های پرقدرت DNA درون سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و به آن آسیب می‌رساند.

پرتو درمانی معمولا به دو روش اصلی داخلی و خارجی انجام می‌شود. در روش خارجی یک دستگاه به نام شتابدهنده خطی از خارج بدن به تومور تابش دارد. در این روش پرتو‌ها به دقت هدف‌گیری می‌شوند تا به بافت‌های سالم اطراف آسیب نرسانند. همچنین در پرتو درمانی داخلی منبع تابش به‌طور مستقیم درون یا نزدیک به تومور قرار داده می‌شود. این روش معمولاً برای درمان برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات استفاده می‌شود.

از سوی دیگر سه مدل پرتو برای درمان وجود دارد که از پرتو‌های ایکس برای درمان تومور‌های سطحی و عمیق، پرتو‌های گاما را در پرتو درمانی داخلی و از پرتو‌های الکترون هم برای درمان تومور‌های سطحی استفاده می‌شود.

برای درمان کدام سرطان‌ها از پرتو درمانی استفاده می‌شود؟
معمولا از پرتو درمانی برای کشتن سلول‌های سرطانی، کوچک کردن تومور‌ها و کاهش علائم استفاده می‌شود.

همچنین برای کاهش خطر بازگشت سرطان سینه پس از جراحی، درمان اصلی یا مکمل سرطان پروستات، سرطان ریه، درمان تومور‌های سرطانی در ناحیه گردن و سر، سرطان روده بزرگ، سرطان پوست به ویژه نوع ملانوما، لنفوم و لوکمی و تومور‌های مغزی از روش پرتو درمانی استفاده می‌شود.

علاوه بر سرطان، پرتو درمانی ممکن است در برخی موارد مانند درمان بیماری‌های غیرسرطانی یا تسکین درد در شرایط خاص نیز استفاده شود.

نرخ موفقیت پرتو درمانی

برخی سرطان‌ها به پرتو درمانی بهتر پاسخ می‌دهند. برای مثال، سرطان‌های محلی و در مراحل اولیه معمولاً نرخ موفقیت بالاتری دارند. از سوی دیگر تومور‌های در دسترس و هدفگیر معمولا نسبت به پرتودرمانی نتایج بهتری نشان می‌دهند. علاوه بر آن نوع پرتودرمانی با توجه به داخلی یا خارجی بودن ان هم می‌تواند در مثبت یا منفی بودن درمان اثرگذار باشد.

در بسیاری از موارد، پرتو درمانی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی ترکیبی شامل جراحی، شیمی‌درمانی یا ایمونوتراپی استفاده می‌شود که می‌تواند نرخ موفقیت را افزایش دهد؛ اما در حالت کلی نرخ موفقیت می‌تواند از ۳۰ درصد تا بیش از ۹۰ درصد متفاوت باشد.

پرتودرمانی و هوش مصنوعی

پیشرفت‌های هوش مصنوعی به پرتودرمانی هم رسیده است به طوری که نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند و به بهبود دقت، کارایی و نتایج درمانی کمک می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند به صورت دقیق محاسبه کند که دوز پرتو و توزیع آن به چه میزان باشد که حداکثر آسیب به تومور و حداقل آسیب به بافت‌های سالم وارد شود. از سوی دیگر هوش مصنوعی در پرتودرمانی، می‌توان تصاویر پزشکی را تجزیه و تحلیل کرده و مدل‌های سه‌بعدی دقیقی از تومور‌ها و بافت‌های اطراف ایجاد کند.

هوش مصنوعی در پرتودرمانی در تشخیص زودهنگام نیز به کمک پزشکان آمده و با استفاده از آن می‌توان الگو‌های غیرعادی را شناسایی و بیماری سرطان را زودتر تشخیص داد. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌های بالینی و ژنتیکی، پیش‌بینی کند که یک بیمار چگونه به پرتودرمانی پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان پرتودرمانی
ارسال نظر