صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۲ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

تکثیر هویت‌های چندپاره و ازهم‌گسیخته در غرب با پرورش زنان و مردان خودباخته

یک پژوهشگر عنوان کرد: غرب به تکثیر هویت‌های چندپاره و ازهم‌گسیخته می‌پردازد و زنان و مردانی را می‌پروراند که در چنبره خودباختگی و بحران‌های شناختی ـ معرفتی گرفتار آمده‌اند.
کد خبر : 927035

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مقاله «بررسی جایگاه زن، از منظر هویت اصالت‌مند اسلامی و هویت نامتمایز غربی» نوشته منصوره احمدی جعفری و حامد افشاری براساس رأی کمیته داوران به‌عنوان یکی از مقالات برتر در همایش بین‌المللی «جایگاه زن در جهان اسلام» انتخاب شده است.

احمدی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره مقاله «بررسی جایگاه زن، از منظر هویت اصالت‌مند اسلامی و هویت نامتمایز غربی» اظهار کرد: در عصر جهانی‌شدن، بحران هویت به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.

{$sepehr_key_1070}

وی اضافه کرد: گفتمان قدرت در غرب، متناسب با پیشرفت تکنولوژی و تحول ساختار‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برپایه بازتولید منافع نظام سرمایه‌داری با نگاهی سودجویانه جایگاه زن را تبیین می‌کند.

این پژوهشگر بیان کرد: بحران‌های هویتی فردی و اجتماعی که متأثر از پدیده جهانی‌شدن با قطع پیوند از علقه‌های فرهنگی ـ ملی به وجود آمده، به تکثیر هویت‌های چندپاره و ازهم‌گسیخته می‌پردازد و زنان و مردانی را می‌پروراند که در چنبره خودباختگی و بحران‌های شناختی ـ معرفتی گرفتار آمده‌اند.

احمدی جعفری متذکر شد: ازآنجاکه هویت انسانی در فرآیند جهانی‌شدن دچار تغییرات اساسی می‌شود و این تغییرات به‌خصوص درمورد زنان، تأثیر عمیقی دارد، بنابراین در مقاله‌ای به بررسی جایگاه زن، از منظر هویت اصالتمند اسلامی و هویت نامتمایز غربی پرداختیم.

وی افزود: با استشهاد به آیات قرآن تبیین کردیم که هویت زن مسلمان بر پایه ارزش‌ها و باور‌های دینی و فرهنگی شکل می‌گیرد و این هویت اصالتمند، زنان را به‌عنوان عناصر مؤثر در نهاد خانواده و کنشگران فعال در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی معرفی می‌کند که با حفظ ارزش‌های دینی و فرهنگی ضمن ایفای نقش‌های کلیدی در جامعه، هویت خود را از طریق این ارزش‌ها تعریف می‌کنند.

این پژوهشگر متذکر شد: این مقاله براساس تعریف هویت، به هویت نامتمایز زن غربی اشاره می‌کند که تحت تأثیر فرآیند‌های جهانی‌شدن و فرهنگ مصرف‌گرایی قرار دارد و زنان را به‌عنوان مصرف‌کنندگانی معرفی کرده که هویت خویش را از طریق مصرف کالا‌ها و خدمات بازتعریف می‌‌کند، در این فرآیند، زنان غربی با ازدست دادن پیوند‌های فرهنگی و ملی، به‌مثابه ابژه‌های مشاهده‌شونده، دچار بحران هویت و معناباختگی‌ می‌شوند.

احمدی‌جعفری یادآور شد: در این مقاله با به‌کارگیری روش تحلیلی ـ استنباطی این نتیجه را به دست‌ می‌دهند که جهانی‌شدن و فرآیند‌های مرتبط با آن، تأثیرات گسترده‌ای بر هویت زنان دارد، در حالی که زنان مسلمان با حفظ ارزش‌های دینی و فرهنگی خود، هویت اصالتمند خود را تقویت می‌کنند.

وی متذکر شد: زنان غربی با چالش‌های هویتی ناشی از فرهنگ مصرف‌گرایی و جهانی‌شدن مواجه هستند و این تفاوت‌ها نشان‌دهنده اهمیت حفظ و تقویت ارزش‌های فرهنگی و دینی در مواجهه با چالش‌های جهانی‌شدن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر