صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۳ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

بومی‌سازی اقلام مختلف دارو‌های دام و طیور در یک شرکت دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان تحقیقاتی موفق به تولید انواع مختلف داروهای دام و طیور برای نخستین بار در کشور شده است.
کد خبر : 927018

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اهمیت صنعت دام و طیور در تأمین بخش بسیار مهمی از فرآورده‌های غذایی بسیار زیاد است؛ آنچه در این صنعت بزرگ مورد توجه قرار می‌گیرد، پاسخ به نیاز مصرف‌کننده در کنار رشد و توسعه کسب و کار‌های وابسته به این حوزه است. چرخه تولید در صنعت دام و طیور تنها در صورتی پایدار خواهد بود که فعالان حوزه دام و طیور در واحد‌های مربوط به خود به بهره‌وری بیشتری برسند.

یک شرکت دانش‌بنیان با هدف تولید دارو‌های مورد مصرف در صنعت دام و طیور کشور و نیز با نگاه صادرات به کشور‌های منطقه در سال ۱۳۷۷ فاز اول کارخانه را در زمینی به مساحت ۱۲.۰۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۴.۰۰۰ مترمربع در شهر صنعتی هشتگرد واقع در کیلومتر ۶۵ اتوبان تهران- قزوین احداث و شروع به فعالیت کرد.

این شرکت با بهره گیری از کادر علمی مجرب و نیرو‌های کارآزموده خود و نیز به پشتوانه خرید و نصب دستگاه‌های مدرن جهت تولید انواع محصولات داروئی مرتبط با دام و طیور بر اساس استاندارد‌های روز جهانی از جمله CGMP و دیگر منابع و رفرانس‌های معتبر بین المللی صنعت داروسازی از جمله USP، EP، ISO، WHO، ICH، S/PIC و ISPE در حال تولید انواع محصولات دارویی بوده و با تکیه بر این استاندارد‌ها توانسته است خود را به عنوان تنها کارخانه تولید کننده دارو‌های دامپزشکی دارنده GMP برتر در کشور مطرح کند.

قابلیت ها، تجارب و امکانات شرکت داروسازی عرفان دارو موجب شده شرکت‌های معتبر دارویی اروپایی و آمریکایی از جمله فایزر، شرینگ پالو، فایبرو، الانکو و پارنل در رابطه با زمینه‌های همکاری مشترک و به‌خصوص تولیدات تحت لیسانس ارتباط مناسبی با شرکت داشته باشند.

درحال حاضر این شرکت به عنوان یکی از توانمندترین کارخانجات داروسازی در بهره گیری از بهترین مواد اولیه و جانبی استاندارد و مورد تأیید سازمان‌های ذی‌ربط در سطح کشور شناخته می‌شود.

فرزاد زینالی، مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان ضمن اشاره به ایجاد هفت خط تولید کاملاً مجزا جهت تولید انواع اشکال دارویی دامی در کارخانه، اظهار کرد: محلول‌های تزریقی، انواع سوسپانسیون‌های تزریقی، پودر‌های استریل قابل تزریق گروه بتالاکتام (پنی سلین‌ها و سفالوسپورین ها)، انواع محلول‌ها و سوسپانسیون‌های خوراکی، انواع پودر‌های محلول در آب و مخلوط در دان در گروه‌های مختلف دارویی شامل آنتی بیوتیک‌های مختلف، گروه ضدانگل‌ها، مسکن و ضدالتهاب‌ها، انواع دارو‌های ضد آلرژی و آنتی هیستامین‌ها، گروه ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی و انواع مواد معدنی به شکل پودر، محلول خوراکی و محلول‌های تزریقی، انواع الکترولیت‌ها و سرم‌های تزریقی و خوراکی به‌صورت فعال در حال تولید است و بدین شکل توانسته نیاز صنعت دام و طیور کشور به این دسته محصولات استراتژیک را تامین و مرتفع کند.

به گفته او، آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و تحقیق و توسعه شرکت، مجهز به تمام دستگاه‌های اندازه گیری دقیق جهت تشخیص و آنالیز انواع مواد اولیه و محصولات داروئی است؛ از جمله دستگاه‌های مورد نظر می‌توان به اسپکتروفتومترها، FTIR، GC، HPLC، پالاری متر و دیگر دستگاه‌ها و ملزومات مورد نیاز آزمایشگاه‌های صنایع داروسازی اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به توانایی‌های آزمایشگاه تحقیق و توسعه این شرکت گفت: آزمایشگاه تحقیق و توسعه شرکت، براساس داده‌های به دست آمده از بازار‌های داخلی و کشور‌های منطقه در شناسائی بهترین، ایمن‌ترین و مؤثرترین دارو‌های صنعت دام و طیور اقدام لازم را به انجام رسانده است.

زینالی ادامه داد: این بخش هماهنگ با بخش بازرگانی، مواد اولیه و جانبی مورد نیاز را تهیه و در سریع‌ترین زمان ممکن آنها را تبدیل به بهترین و پایدارترین فرمولاسیون‌های دارویی می‌کند تا جمعیت دامی درشرایط متنوع و متفاوت جغرافیایی و آب و هوایی کشور بتوانند با اطمینان از آنها استفاده کند، به نحوی که سه شرط ایمنی، کیفیت و اثربخشی دارو‌ها که همواره مدنظر سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان دامپزشکی کشور است، به‌طور پایدار در شرکت تحت کنترل و قابل پایش باشد.

این کارشناس فناور خاطرنشان کرد: نهادینه شدن سیستم آموزشی مستمر و رعایت و کنترل سیستماتیک اصول بهینه تولید به‌روز شده با بهره گیری از بهترین برند‌های تولیدکننده سیستم‌های هواساز و آبساز در جهان و تهیه و تأمین فضا‌ها کلاس‌های مختلف تعریف شده داروئی جهت هر نوع تولید و تهیه مستندات لازم و کنترل‌های مراحل تولید، قرنطینه کامل دارو تا توزیع و پخش سراسری آن درکشور و مانیتورینگ دارو تا زمان پایان تاریخ مصرف آن موجب شده زنجیر‌های ایمن و کارآمد از تولیدکننده تا مصرف کننده در این مجموعه فراهم شود؛ به‌نحوی که محصولات داروئی در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت در دسترس دامداران و مرغداران قرار گیرد.

درمان التهاب دستگاه گوارش در دام

وی، «ترامانیکسین» را یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت خواند و افزود: این دارو که ترکیبی از یک آنتی بیوتیک طولانی اثر و یک ضدالتهاب غیر استروئیدی است به نحوی فرموله شده است که خاصیت آنتی باکتریال طولانی اثر خود را برای پنج تا شش روز متوالی و خاصیت ضدالتهابی خود را برای ۲۴ تا ۳۶ ساعت پس از یکبار تزریق دارو حفظ می‌کند و این ویژگی سبب منحصر به فرد بودن این دارو شده به گونه‌ای که انتخاب اول در درمان پنومونی، التهاب پستان، متریت و التهاب دستگاه گوارش در دام هدف است.

زینالی، این دارو را جزو دسته فرمولاسیون و پایدارسازی نانوذرات فلزی و معدنی با کاربرد تشخیصی و درمانی برشمرد و تاکید کرد: اگر چه دانش فنی محصول پیچیده است، اما شرکت توانسته این محصول را بومی سازی کند، به گونه‌ای که مشابه آن توسط هیچ شرکت داخلی تولید نمی‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: این دارو به صورت ویال‌های مولتی دز ۵۰ و ۱۰۰ میلی لیتری قهوه‌ای رنگ همراه با فلیپ آف کپ به بازار عرضه می‌شود.

درمان تب و عفونت ناشی از گزش کنه در بره‌ها

همچنین این شرکت به تولید «عرفامایسین» که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است، جهت درمان و کنترل پاستورلوز، پنومونی، گندیدگی سم و کراتوکونژکتیویت عفونی در گاو و سقط جنین انزئوتیک، پنومونی، گندیدگی سم، ورم پستان حاد و شدید، کراتوکونزکتیویت عفونی در گوسفند و تب و عفونت ناشی از گزش کنه در بره‌ها اقدام کرده است.

زینالی ضمن اشاره به اینکه این دارو دارای فرمولاسیون اختصاصی و طولانی اثر است؛ گفت: عرفامایسین به نحوی فرموله شده است که در اکثر گونه‌های دامی می‌تواند با دز استاندارد ۲۰ میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن تزریق شود تا یک فعالیت ضدمیکروبی سه تا چهار روزه بدست آید و یا با دز بالاتر، ۳۰ میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن که فعالیت طولانی تری را به مدت پنج تا شش روز ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: چهار تا 6 ساعت پس از تزریق این دارو حداکثر غلظت خونی ایجاد می‌شود که برای درمان عفونت‌های حاد مناسب است. این دارو جزء دسته فرمولاسیون و پایدارسازی نانوذرات فلزی و معدنی با کاربرد تشخیصی و درمانی است که برای اولین بار توسط این شرکت در ایران درحال تولید است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن اشاره به اینکه، عرفامایسین با قیمت ۸۲۵ هزار ریال به فروش میرسد؛ بیان کرد:این دارو به صورت ویال‌های مولتی دز ۵۰ و ۱۰۰ میلی لیتری قهوه‌ای رنگ همراه با فلیپ آف کپ به بازار عرضه می‌شود.

درمان بیماری‌های عفونی گوارشی، تنفسی، ادراری، تناسلی و پوستی در گاو، گوسفند، سگ و گربه

 "آموکسی سیلین %۱۱ LA " را از دیگر محصولات این شرکت برشمرد و ضمن اشاره به اینکه، محصول در هر میلی لیتر حاوی آموکسی سیلین تری هیدرات ۱۵۰ میلی گرم است؛ گفت: آموکسی سیلین هیدرات بصورت طولانی اثر عمل میکند؛ فرمولاسیون آن به‌صورت سوسپانسیون و آماده تزریق عضلانی است.

وی ادامه داد: یک آنتی بیوتیک طولانی اثر که علائم بهبودی پس از تزریق اول قابل مشاهده است و در صورت نیاز به تزریق دوم ۴۸ ساعت بعداز تزریق اول می‌تواند انجام شود.

زینالی درخصوص کاربرد این دارو بیان کرد: آموکسی سیلین، جهت درمان بیماری‌های عفونی گوارشی، تنفسی، ادراری تناسلی، پوستی در گاو، گوسفند، سگ و گربه مورد استفاده قرار میگیرد و برای اولین بار در ایران به صورت سوسپانسیون با فرمولاسیون منحصر به فرد و پایدار توسط این شرکت تولید شده است.

این کارشناس فناور، آموکسی سیلین 11درصد LA را جزو دسته نانوذرات میسلار و نانو امولسیون با کاربرد تشخیصی و درمانی خواند و عنوان کرد: این دارو، مشابه داخلی ندارد و بسته بندی آن بصورت ویال‌های شیشه‌ای ۵۰ و ۱۰۰ میلی لیتری قهوه‌ای همراه با فلیپ آف کپ عرضه می‌شود.

درمان آبسه‌های پوستی در دام

وی «سوسپانسیون جنتامایسین+آموکسی سیلین» را آنتی­ بیوتیک ترکیبی از خانواده دارویی بتالاکتام‌ها و آمینو گلیکوزید‌ها با اثر سینرژیسم و با اثر باکتریوسایدی دانست و گفت: این دارو از دیگر محصولات دانش‌بنیان شرکت است که حاوی ۱۵۰ میلی گرم آموکسی سیلین (تری هیدرات) طولانی اثر و ۴۰ میلی گرم جنتامایسین (سولفات) است و تزریق آن به صورت عضلانی صورت میگیرد.

زینالی ادامه داد: آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک بتالاکتام موثر بر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی با اثر باکتریوسایدی و جنتامایسین نیز یک آمینوگلیکوزید با عملکرد وسیع و سریع و اثر باکتریوسایدی است و در اثر ترکیب این آنتی بیوتیک با آموکسی سیلین، نفوذ پذیری جنتامایسین تسهیل می‌شود؛ به‌طوریکه با دز‌های پائین‌تر عملکرد بهتری از دارو ظاهر می‌شود.

به گفته او، با توجه به ملح آموکسی سیلین بصورت تری هیدرات و بکار گیری حلال روغنی در این فرمول، آموکسی سیلین بصورت طولانی اثر است و نیاز به تجویز هر هشت تا ۱۲ ساعت آن وجود ندارد؛ بنابراین هر ۲۴ ساعت میتوان دز درمانی را تکرار کرد.

این کارشناس فناور اظهار کرد: این دارو در درمان پنومونی، اسهال، التهاب میکروبی روده، آبسه‌های پوستی، عفونت دستگاه ادراری تناسلی، عفونت اندام‌های تحتانی و هر گونه بیماری‌های عفونی ناشی از میکروارگانیسم‌های حساس به آموکسی سیلین و جنتامایسین در گاو، گوسفند، بز، اسب، گوساله شیرخوار و کره اسب تجویز می‌شود.

وی، ضمن تاکید بر اینکه، تولید سوسپانسیون جنتامایسین+آموکسی سیلین برای اولین بار در ایران انجام شده است؛ افزود: این دارو مشابه داخلی دیگری در بازار ندارد.

مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان در پایان اذعان کرد: ما درحال حاضر در دو خط جدید در حال واردات هستیم و در آینده‌ای نزدیک قدرت تولید ما تا ۱۵ برابر افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر