صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سردار رادان در میان خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها؛

قانون را تغییر دهید، به مجری قانون حمله نکنید/ خبرنگار واقعی، نان به نرخ روز خور نیست!

فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر کشف حجاب جرم است، پس مقابله با آن هم قانون است. اگر اشکالی وجود دارد به سراغ قانون بروید، نه مجری قانونی که مظلومانه اما مقتدرانه آن را اجرا می‌کند. پلیس اقتدارش را حفظ می‌کند، انتقادات را گوش می‌دهد و تلاش می‌کند آنها را کم کند.
کد خبر : 927007

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آئین گرامیداشت روز خبرنگار به همت مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا، صبح امروز یکشنبه ۲۱ مرداد در سالن شهدای انتظامی ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و با حضور سردار رادان، فرمانده انتظامی کل کشور و دیگر فرماندهان ارشد فراجا و اهالی رسانه (خبرنگاران حوزه انتظامی و مدیران رسانه‌ها) برگزار شد.

پس از خوشامدگویی سردار منتظرالمهدی، معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا، مدیران رسانه‌ها سخنان و نقطه نظرات خود را درخصوص بایدها و نبایدهای عملکرد پلیس ارائه دادند. برخی پیشنهادات در این میان در رابطه برخورد پلیس با موارد مختلف مثل حواشی رخدادهای مختلف در سطح جامعه و پاسخگویی سریع معاونت اجتماعی و ناکارآمدی سامانه ۱۹۷ صحبت‌هایی از طرف مدیران رسانه‌های مختلف همچون روزنامه جوان، تسنیم، پارسینه، فارس، روزنامه شرق، روزنامه کیهان، روزنامه ایران، روزنامه شهروند و... مطرح شد.

پلیس و رسانه مکمل یکدیگرند

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی گفت: یاد و نام شهدای خبرنگار، شهید صارمی و شهدای رسانه فجایع غزه را باید گرامیداشت. پلیس حافظ هنجارهاست و هنجارها بر لبه کار اخلاقی قرار گرفته است. این شاید حساس‌ترین بخش خدمات پلیس است. هنجارها امری اقتضایی و تابع شرایط و تغییرات اجتماعی است. رسانه هم در لبه مقابل این شرایط است و تدارک دهنده جامعه برای شناخت هنجار است و این نشان می‌دهد این دو به هم نیاز دارند. اگر رسانه‌ای هنجار را ناهنجار اعلام کند دست پلیس بسته می‌شود و اگر پلیس کاری انجام دهد و رسانه به آن ضریب دهد شرایط سختی به وجود می‌آید. پلیس و رسانه باید در کنار هم حفاظت و حراست از هنجارها را انجام دهند.

وی افزود: ابتکارات پلیس برای آموزش نوجوانان در حوزه رسانه بسیار خوب است و لازم است با قدرت بیشتری رسانه‌ای شود. همچنین ما درخواستی داریم از پلیس برای هماهنگی خبرنگارانی که به دنبال تهیه گزارش‌های میدانی هستند، برای پوشش رویدادهای غیرمترقبه مجوزی داشته باشند تا بتوانند با طیب خاطر عکاسی و فیلمبرداری کرده و گزارش تهیه کنند.

سردار رادان نیز در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار و تسلیت ایام ماه محرم و صفر گفت: ما باید به دو موضوع خبرنگار و رسانه توجه کنیم. اگر رسانه‌ای نباشد خبرنگار قابلیت انجام رسالتش را ندارد و اگر رسانه‌ای باشد و خبرنگاری نداشته باشد، رسانه‌ای بی‌تاثیر یا کم‌تاثیر است. به باور من خبرنگاران باید انسان‌‌هایی باهوش، مسئول، توانمند و فهیم باشند که البته من هستند. خبرنگار با این ویژگی حسگرهای تیزی دارد، حقایق را زودتر از دیگران پیدا می‌کند، حتی خبط و خطاها را زودتر کشف می‌کند، کاستی و نقصان را زودتر درک می‌کند. شجاع و چابک است و خودش را به همه دریاهای متلاطم می‌زند. به جای همیت جناحی و حزبی، همیت ملی دارد و در نهایت انسانی با فضیلت می‌شود و در نتیجه می‌تواند جامعه و مردمش را خوب بفهمد، نسبت به آنها متعهد باشد و قلمرو فرهنگی جامعه را بشناسد. خبرنگار وجدان جامعه را دستخوش آشوب نمی‌کند و همواره حقایق را مدنظر می‌گیرد و حقایق را به هیجان نمی‌فروشد. نتیجتا منافع ملی را هم به تیراژ بالا نمی‌فروشد، پس خبرنگار واقعی نون به نرخ روز خور نیست. من خوشحالم که در کشورمان از این دست خبرنگاران کم نداریم و خبرنگاران فعال در حوزه انتظامی از این خصلت‌ها بهره‌مند هستند.

رئیس کل فراجا اضافه کرد: ما درگیر امنیت ملی و در این بخش اثرگذار هستیم، پس بهتر از هر سازمانی نقش بی‌بدیل رسانه را می‌فهمیم و می‌دانیم چه کار می‌شود با این نقش ایفا کرد. من از خبرنگاران یاد گرفتم با مداخله با ادراک جامعه، می‌توانیم اذهان را به سمت درست هدایت کنیم. حتی اگر تکانه‌هایی در ذهن مخاطب شکل بگیرد. چطور ممکن است در سازمان بزرگی مثل فراجا که از مرز تا مرکز، از مرکز تا روستاها، از روستاها تا جاده‌‌ها را شامل می‌شود، تکانه‌هایی وجود نداشته باشد؟ مهم این است که ما غفلت نکنیم تا غافلگیر نشویم. اگر یک سر سوزن در حوزه امنیت گرفته تا مرز غفلت می‌شد اتفاقات وحشتناکی رخ می‌داد ما باید همواره در جریان امور قرار بگیریم و غافلگیر نشویم.

سردار رادان درخصوص جایگاه رسانه‌ها نیز عنوان کرد: رسانه تاثیر بزرگی بر افکار و عقاید عمومی مردم می‌گذارد و حتی می‌تواند افکار جامعه را از ریلی به ریل دیگر منتقل کند. یک رسانه می‌تواند کار یک ساله چندین دستگاه و سازمان را با مدت زمان کمتری انجام می‌دهد. امروزه رسانه‌‌ها با کارکرد مشخص‌شان جایگاهی ویژه دارند. جرم‌شناسان بزرگ دنیا معتقدند، جوانان در فرآیند یادگیری اجتماعی به تقلید از رفتار دیگران می‌پردازند و از طریق رسانه‌ها می‌توانند برخی رفتارهای بزهکارانه حتی رفتارهای پرخاشگری را بیاموزند. این نقش می‌تواند به جای عملیات پرخاشگرانه، به همراهی همدلانه بیانجامد. با این تعریف از خبرنگار و رسانه ساده انگارانه است که پلیس بخواهد از این ظرفیت‌ها استفاده نکند چون این مسئله غفلت بزرگی محسوب می‌شود. معاونت اجتماعی فراجا این امر را انجام می‌دهد. ما تاکید زیادی بر معاونت اطلاعات و معاونت اجتماعی داریم و نقش سنگینی برای آنها قائل هستیم. ما در سال‌های اخیر با همت معاونت اجتماعی ۸ سریال داشتیم که چهار مورد آن آماده نمایش است و ۱۱۰ مستند از پلیس‌های تخصصی نیز در حال تولید است.

سردار رادان درخصوص هوشمندسازی نیروهای پلیس گفت: مگر می‌شود غیر از هوشمندسازی توقف چند ساعته در مرزها امروز برای پیاده‌روی اربعین به چند ثانیه رساند؟ سال گذشته پنج ثانیه طول می‌کشید که هر نفر کارهایش را انجام دهد و امسال این رکورد به چهار ثانیه رسیده است. دیپلماسی فعال پلیس، در قسمت‌های مختلف حضور پررنگی دارد. در زمینه پابندهای الکترونیک نیز استفاده از این وسایل ۲۰ درصد وقوع جرم را کاهش داده و کشفیات ما هم ۳۰ درصد رشد داشته است. هزاران سارق که بیش از چند فقره سرقت انجام دادند در کشور رها هستند و ما در حال شناسایی و دستگیری آنان هستیم. 

وی افزود: پلیس ۴۰ ماموریت دارد و یکی از پر ماموریت ترین واحدهای نیروهای مسلح در کشور است که در برخی از آنها بالغ بر ۶_۷ وظیفه دارد که هرکدام از آنها زیرمجموعه‌های فراوانی هم دارد. نسبت پلیس به جمعیت در کشور ما جالب است، در دنیا برای هر ۱۰۰۰ نفر ۵ پلیس است، پلیسی که کارهای مربوط به امنیت عمومی را انجام می‌دهد و پلیس‌های فعال در مرزبانی و... در این خصوص شمارش نشده‌اند. اما در جمهوری اسلامی با احتساب نیروهای مرزبانی عدد پلیس به ازای هر هزار نفر از سطح جهانی کمتر است. به این دقت کنید که در خارج از کشور برخی از موارد جرم نیست اما در کشور ما جرم محسوب می‌شود. شما پلیسی دارید که شبانه روز نمی‌شناسد و سال گذشته ۹۳ شهید داشت. ما حتی در ماموریت راهنمایی و رانندگی، مبارزه با قاچاقچیان کالا و مواد مخدر، پلیس امنیت اقتصادی ، پلیس پیشگیری و... شهید دادیم. در سال ۱۴۰۳ نیز تا به امروز ۳۰ شهید داشتیم. البته ما خوشحالیم که در باغ شهادت رو به پلیس باز است.

سردار رادان ادامه داد: چه می‌شود که در ایست بازرسی قاچاقچیان به خودشان اجازه می‌دهند با خودرو بچه‌های مرزبانی و پلیس را زیر بگیرند و به شهادت برسانند؟ ما نمی‌توانیم از باورها و عقایدمان غافل شویم. در تظاهراتی که در خارج از کشور رخ می‌دهد می‌بینیم, پلیس اگر یکی را می‌گیرد ، جمعیت مقابل با پلیس کاری ندارد و نهایتا پای آن طرف را می‌گیرد، چون می‌داند پلیس مقتدر است و نباید سمت آن رفت. شما ببینید امروز وضعیت پلیس در کشور ما چگونه است؟ مثلاً در سامانه بی‌آرتی ما دیگر جای اتوبوس نیست و فقط موتورسواران در آن تردد می‌کنند، اما زمانی که پلیس با آن موتورسوار برخورد می‌کند، به پلیس فشار می‌آورند که چرا با موتورسیکلت سواران برخورد می‌کنید و وسیله نان درآوردن آنها را توقیف می‌کنید؟ ما باید جامعه را به این سمت هدایت کنیم که قانون اگر قانون است، بر مجری قانون خرده نگیرید و اگر اشکالی دارد بر قانون بگیرید. شما مجری قانون را می‌زنید و با قوانین کاری ندارید.

پلیس مقتدر مظلوم!

رئیس پلیس فراجا گفت: ما تلاش کردیم روایت اول را سریع انجام دهیم و می‌دانیم چه زمانی باید بخندیم و چه زمانی باید قاطع باشیم. اگر کشف حجاب جرم است، قانون است اگر اشکالی هست به سراغ قانون بروید، نه مجری قانونی که مظلومانه اما مقتدرانه قانونش را اجرا می‌کند. پلیس اقتدارش را حفظ می‌کند، انتقادات را گوش می‌دهد و تلاش می‌کند آنها را کم کند. در موضوع اخلاق چشمانمان بسته شده و غفلت می‌کنیم. موضوع فقط کشف حجاب نیست، آنها از کشف حجاب می‌خواهند به برهنگی می‌روند و از برهنگی به جاهای دیگر.

وی افزود: ما سندی از اقدامات برعلیه عفاف و حجاب در کشور پیدا کردیم اما اخیراً با سیلی مواجه شدیم، که با یک مداخله نظامی همه چیز به عقب برگشته است. آیا موضوع حجاب و عفاف یک موضوع اجتماعی است یا انتظامی؟ من معتقدم این موضوع ۱۰۰ درصد اجتماعی است. اما همه موضوعات اجتماعی بایدها و نبایدهایی دارد. مثلا چهارشنبه آخر سال مگر یک موضوع اجتماعی نیست؟ مگر باید و نباید ندارد؟ اگر جوانی یک خودرو را آتش زد باید بگوییم چون شب جشن است، کاری با آنها نداشته باشیم؟ اینکه مجری قانون باید کجا و تا چه حد رفتار کند با کمک رسانه‌ها مشخص می‌شود. موضوع اخلاقی اصلاح طلب و اصولگرا، رادان و دیگران را نمی‌شناسد.

سردار رادان گفت: ما در ایرانی هستیم که سالی ۱۹۰۰۰ تلفات ناشی از رانندگی داریم برای اینکه یک عده قبول ندارند قانونی رانندگی کنند. البته اخیراً کمی جریمه تخلفات گران‌تر شده ولی من معتقد بودم باید بیشتر می‌شد و مثلا جریمه سرعت غیرمجاز به دو میلیون تومان می‌رسید. ما برای حفظ جان مردم ماشین آنها را در پارکینگ متوقف می‌کنیم، چون نمی‌خواهیم چند کیلومتر بعد تصادف کند، خودش را بکشد و چندین نفر را مجروح کند. اتفاقی که همین چند ماه پیش رخ داد، خودروی فردی را به دلیل سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت متوقف کردیم، روز بعد همان فرد با خودروی دیگری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تصادف کرد و باعث فوت ۶ نفر شد.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: در موضوع دو دختر بچه که اخیراً دستگیر شدند، شرایط به درستی روایت نشد. هیچکس فحش قبل از این دستگیری را نمی‌بیند، هیچکس نمی‌بیند یک همکار می‌خواهد او را ببرد و آن فرد مقاومت می‌کند. آیا نمی‌شد با همکاری هم این را بفهمانیم که کاری قانونی نیست؟ این دو خانم قانون را زیر پا گذاشتند و رفتار نیروهای ما نیز بد بود، اما همه تمرکز روی رفتار بد نیروها گذاشتند و مسئله شکستن قانون توسط دو خانم در این میان گم شد‌. ما باید قانون را ملاک رفتارهایمان قرار دهیم، اگر اشکالی دارد، همه جمع شوند و به این اشکال رسیدگی کنند و مجری قانون را در این میان هدف حملات خود قرار ندهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر