صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۶ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطرح کرد؛

فعالیت‌های پژوهشکده باستان‌شناسی منجر به ثبت جهانی هگمتانه شد

به گفته مصطفی ده پهلوان، فعالیت‌های باستان شناسانه پژوهشکده باستان‌شناسی سبب شد تا «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» در چهل‌وششمین کمیته میراث جهانی، ثبت جهانی شود.
کد خبر : 926987

به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم وفناوری آنا؛ مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در نشست خبری صبح امروز، یکشنبه ۲۱ مرداد، خبرنگاران را حافظان میراث فرهنگی دانست و گفت: بحث پاسداری از میراث فرهنگی که موضوع مهمی در میراث فرهنگی است بر عهده این افراد است بطوریکه خبرنگاران تخصصی سال‌های زیادی را بر روی یک موضوع متمرکز می‌شوند و به بررسی آن می‌پردازند و باید از زحمات آن‌ها که خیلی مطالبه گرایانه در حوزه میراث فرهنگی است تقدیر و تشکر کرد. 

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ اندیشکده میراث فرهنگی کشورمان است، خاطر نشان کرد: رصد مسائل و چالش‌های این حوزه در دستور کار ماست. یکی از موضوعات فراگیر در این حوزه، ترویج گنج یابی و ارائه ابزار آن در فضای مجازی است که به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل شده است. در این خصوص سعی شده تا کارگروه مبارزه با گنج یابی را از استادان دانشگاه، ماموران حفاظت میراث فرهنگی و پژوهشگران تشکیل دهیم تا با هدف ایجاد محدودیت در موضوع حفر‌های غیرقانونی، فعالیت‌هایی را انجام دهند.

وی ادامه داد: امروز قرائت‌های ناصحیحی در میان پژوهشگاه، وزارتخانه و دانشگاه وجود دارد که این موضوع آسیب بزرگی را درصیانت از میراث فرهنگی به ما می‌زند. باید تمام تلاش را برای حفاظت از میراث داشته باشیم. در این خصوص پایگاه خبری تحلیلی پژوهشگاه را برای اطلاع رسانی و تعالی بیشتر با حوزه‌های خبری راه اندازی کردیم.

طرح‌های ملی را به سمت فراخوان بردیم

ده پهلوان در خصوص شکل گیری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این پژوهشگاه در سال ۱۳۸۲ و با مجوز شورای گسترش وزارت علوم شکل گرفت و از ۳ معاونت و ۵ پژوهشکده ابنیه و بافت، زبان شناسی کتیبه ها، باستان شناسی، مردم شناسی و حفاظت و مرمت تشکیل شده است. ما در پژوهشکده باستانی شناسی تا به امروز صدور مجوز باستان شناسی را بر عهده داریم که موضوع هگمتانه اگر ثبت جهانی شد به خاطر فعالیت‌های باستان شناسانه‌ای بود که توسط این پژوهشکده و در این محوطه انجام شد.

وی ادامه داد: در پژوهشکده زبان شناسی ما پروژه‌های خوبی را در حوزه میراث در خطر و زبان در خطر داریم. همچنین در بحث هوشمند سازی فعالیت‌های پژوهشی و شبکه سازی علمی در حوزه پژوهش هم فعالیت دیگری است که در دستور کارمان است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: در این خصوص شبکه سازی علمی و شیوه نامه‌ها تعیین شدند و باید به سمتی برویم که یک نظارت یکپارچه در استان‌ها وجود داشته باشد و حتی دانشگاه‌ها را به سمت هوشمند سازی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی را برای افزایش رتبه بندی در میان پژوهشگاه‌های کشور در حال برنامه ریزی داریم، بیان کرد: در این خصوص طرح‌های ملی را به سمت فراخوان بردیم و بحث اهمیت به رتبه بندی پژوهشگاه را در میان پژوهشگاه‌های کشور به جد دنبال می‌کنیم. در حوزه معاونت علمی هم ایده‌های مختلفی از جمله انعقاد تفاهم نامه را دنبال می‌کنیم. پرتال پژوهشگاه را سامان دادیم و اطلس‌ها را تقویت کردیم. پژوهشگاه یک سری فعالیت‌های ترویجی هم دارد از جمله با تشکیل کارگروه مبارزه با حفاری‌های غیر مجاز و گنج یابی سعی داریم تا مجموعه‌های مختلفی را از حوزه‌های مختلف جهت هم اندیشی گردهم جمع کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر