صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۶ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

شناسایی هدف درمانی CAR T-cell برای ملانوما

این مطالعه به‌طور جدید اثربخشی هدف‌گیری TYPR1 با درمان با سلول‌های T CAR را نشان می‌دهد، این درمان چشم‌اندازی هیجان‌انگیز برای پیشرفت‌های آینده در مبارزه با سرطان ارائه می‌کند
کد خبر : 926963

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- مریم اسلامی؛ پزشک و دکتری تخصصی ژنتیک،فلوشیپ پزشکی بازساختی: یک گلیکوپروتئین ترنس ممبرین، که به عنوان پروتئین مرتبط با تیروزیناز 1 (TYRP1) شناخته می شود، به عنوان یک هدف بالقوه برای درمان با سلول T CAR که ملانوما را درمان می کند، شناسایی شده است.

ایمونوتراپی، با گشودن راه های جدید برای درمان های هدفمند به تغییر چشم‌انداز درمان سرطان ادامه داده اند. در حالی که درمان با سلول T CAR در درمان سرطان های هماتولوژیک موفقیت آمیز بوده است، پیشرفت ها در توسعه درمان های سلول T-CAR برای تومورهای جامد به دلیل کمیاب بودن اهداف با چالش‌هایی مواجه شده است. اخیراً مجوزی توسط FDA برای درمان با سلول T برای ملانوم پیشرفته صادر شده است.

در پیشرفت‌های اخیر، تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، مرکز جامع سرطان سلامت جانسون( (CA، ایالات متحده آمریکا، اثربخشی و مشخصات ایمنی درمان با سلول‌های T CAR را برای زیرگروه‌های نادر ملانوم ، توسعه داده و نشان داده‌اند. این می‌تواند بر نیاز پزشکی برآورده نشده برای بیماران ملانوما، که پس از درمان اولیه با درمان‌های استاندارد مانند مسدود کردن چک پوینت های ایمنی، پاسخ نمی‌دهند یا عود می‌کنند، غلبه کند.

محققان تصمیم گرفتند آنتی ژنی را با بیان بالا در سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی شناسایی کنند. با ارزیابی پایگاه‌های اطلاعاتی سرطان، تیم دریافتند که تخمین زده می‌شود 30 درصد از بیماران ملانوم پوستی،  بیان TYPR1 را افزایش داده‌اند، که این درصد در موارد ملانوم نادر، بیشتر است و این تیم را به طراحی سلول T-CAR که TYPR1 را هدف قرار می‌دهد، هدایت می‌کند.

این پروتئین درون سلولی است، اما بخش کوچکی از آن به عنوان بخشی از انتقال‌ سلول به غشای پلاسمایی می رسد و پس از مدت کوتاهی دوباره اندوسیتوز می شود. Cristina Puig-Saus ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت، در حالی که در سطح سلول است، به هدفی برای سلول‌های T CAR تبدیل می‌شود.

سلول‌های مهندسی شده T CAR در هر دو مدل ملانوم موشی و مشتق از بیمار، مورد آزمایش قرار گرفتند. بررسی‌های in vivo و in vitro فعالیت ضد توموری را در سراسر مدل‌ها نشان داد. به طور قابل توجهی، هیچ سمیت سیستماتیک یا خارج از تومور در مدل موش، مشاهده نشد.

مطالعات قبلی TYRP1 را با آنتی‌بادی‌های مونوکلونال هدف قرار داده‌اند، با این حال این مطالعه به‌طور جدید اثربخشی هدف‌گیری TYPR1 با درمان با سلول‌های T CAR را نشان می‌دهد.

کریستینا در بحث ترجمه بالینی این درمان اظهار داشت: «این نتایج پیش بالینی راه را برای آزمایش‌های بالینی هموار می‌کند، جایی که درمان سلول‌های T-CAR با هدف TYRP1 را می‌توان در بیماران مبتلا به انواع مختلف ملانوم آزمایش کرد. اگر در آزمایش‌های انسانی بی‌خطر و مؤثر باشد، این درمان چشم‌اندازی هیجان‌انگیز برای پیشرفت‌های آینده در مبارزه با سرطان ارائه می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر