صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۴ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی:

با رشد شرکت‌های دانش بنیان، راهی جز تامین مالی از طریق بورس و فرابورس و بازار سرمایه نداریم

معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: ما نهاد‌های متعددی در کشور داریم، اما در ابزار‌ها همچنان عقب هستیم و نیاز داریم که نوآوری‌هایی در ابزار‌ها ایجاد شود تا دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها بتوانند به عنوان پشتوانه ضمانت و حد اعتباری آنها در نظر گرفته شوند.
کد خبر : 926850

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا اسدی‌فرد در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی و رویداد فنامد به اهمیت نوآوری در نظام‌های تامین مالی و ابزار‌های تامین مالی اشاره و اظهار کرد: با گذشت ۱۵ سال از بحث دانش‌بنیان در کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان خوشبختانه هم تعداد شرکت‌ها به یک عدد قابل قبولی رسیده است و ما اخیراً رویداد ۱۰ هزار تایی شدن شرکت‌های دانش بنیان را داشتیم و تعداد نسبتا خوبی از شرکت‌ها رشد کردند و به ابعاد اقتصادی بزرگی رسیدند.

وی گفت: طبیعتاً نیاز‌های این شرکت‌ها در زمینه تامین مالی رشد کرده است. زمانی صندوق نوآوری و شکوفایی با همان سرمایه‌ای که داشت و وام‌هایی که می‌داد مشکل بسیاری از شرکت‌ها رفع می‌شد، اما امروز منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، کفاف کار بسیاری از شرکت‌های بزرگ ما را نمی‌دهد و نیاز به تامین مالی در ابعاد بزرگتر دارند.

اسدی فرد گفت: مسیر‌هایی همچون انتشار اوراق و همچنین ورود به بورس و فرابورس فراهم شده که مسیر بسیار آسانی نیست و شرکت‌ها به صورت روان نمی‌توانند از آن استفاده کنند. ما نیاز به نوآوری‌های بیشتری در حوزه تامین مالی به ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان داریم و البته باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هم دارایی‌های دانشی یا اصطلاحا دارایی‌های نامشهود است که از جنس ملک و تجهیزات نیست.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از نهاد‌های مالی سنتی همچون بانک‌ها یا حتی صندوق‌های پژوهش و فناوری که امروز اختصاصاً برای شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده‌اند این دارایی‌ها را به عنوان دارایی‌های قابل توثیق یا اعتبار دهی در نظر نمی‌گیرند و به همین دلیل شرکت‌ها در حد اعتباری که از بانک‌ها یا از صندوق‌ها دریافت می‌کنند یا در توثیقی که به عنوان تضامین تسهیلات نیاز دارند دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های بسیار مهم که در چنین رویداد‌هایی باید به آن پرداخته شود نوآوری در نظام‌های تامین مالی و ابزار‌های تامین مالی است، چون ما نهاد به اندازه کافی در کشور داریم، اما در ابزار‌ها همچنان عقب هستیم و نیاز داریم که نوآوری در ابزار‌ها ایجاد شود با هدف اینکه این دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها بتواند به عنوان پشتوانه ضمانت و حد اعتباری آنها در نظر گرفته بشود.

اسدی فرد گفت: امیدوارم با توسعه بازار نوآفرین شاهد حضور هر چه بیشتر شرکت‌های کوچک در این باشیم که البته مسیر آن کند پیش می‌رود. اگر شرکت‌ها بتوانند وارد این بازار بشوند به عنوان یک دریچه ورود به بورس نیز در آینده کمک شایانی به ما خواهد خواهد کرد. تامین مالی از طریق بورس و فرابورس و بازار سرمایه یک مسیر بسیار خوب برای تامین مالی‌های بزرگ و بلند مدت است که می‌تواند باعث رشد شرکت‌ها شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر