صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۵ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌گو با آنا؛

لنکرانی: برای نگهداشت نیروی انسانی چاره‌اندیشی شود/ ارائه خدمات سلامت یکسان نیست

رئیس گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی گفت: اگر نیروی انسانی باانگیزه و کارآمد وجود نداشته باشد، نظام سلامت نمی‌تواند پیشرفت کند؛ بنابراین موضوع نگهداشت نیروی انسانی باید یک اولویت مهم باشد.
کد خبر : 926769

کامران باقری لنکرانی وزیر پیشین بهداشت و رئیس گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره چالش‌های مهم وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور اظهار کرد: نظام سلامت در همه عرصه‌های زندگی مردم حضور دارد و با یک مجموعه کاملاً پیچیده روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: ارتقای سلامت، پیشگیری و درمان از موضوعاتی است که در دنیا، ازجمله ایران با چالش روبه‌رو است به‌طوری‌که باید برای شرایط جدیدی که بیماری‌های مزمن رو به افزایش است و همچنین خطر بیماری‌های نوپدید وجود دارد، آمادگی‌های لازم را ایجاد کرد. اکنون شیوع بیماری‌های مزمن غیرواگیر و از سوی دیگر گسترش بیماری‌های واگیر مانند تب دنگی یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت و درمان است.

برای نگهداشت نیروی انسانی چاره‌اندیشی شود

رئیس گروه علمی ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید فکری برای آن شود، نگهداشت نیروی انسانی است. برخلاف بسیاری از دستگاه‌های دیگر در نظام سلامت، محور با نیروی انسانی است. اگر نیروی انسانی باانگیزه و کارآمد وجود نداشته باشد، نظام سلامت نمی‌تواند پیشرفت کند؛ بنابراین موضوع نگهداشت نیروی انسانی باید یک اولویت مهم باشد.

لنکرانی گفت: در بحث نگهداشت نیروی انسانی دو موضوع مهم است که باید به آن توجه شود. نخست، کرامت حرفه ارائه خدمات سلامت و دیگری تأمین مالی است که متأسفانه در هر دو موضوع دچار چالش شده‌ایم. اکنون هم احترام به ارائه‌کنندگان خدمات سلامت و خشونت علیه آنها افزایش‌یافته و هم تأمین مالی دچار مشکل شده است. باید در حدی که کیفیت خدمات حفظ شود کادر درمان را ازنظر مالی تأمین کنیم.

ارائه خدمات سلامت در کشور یکسان نیست

وی عدالت را یکی دیگر از موضوعات مهم این حوزه دانست و مطرح کرد: اکنون بهره‌مندی از خدمات سلامت در کشور یکسان نیست حتی داشبورد‌های شاخص‌های سلامت در کشور تفاوت‌های چشم‌گیری دارند. برخی استان‌ها نسبت به استان‌های برخوردار ۲۵ تا ۳۰ درصد در شاخص‌های سلامت تفاوت دارند.

لنکرانی بیان کرد: در یک کلان‌شهر مانند تهران حتی در میان مناطق مختلف شهرداری هم  تفاوت چشم‌گیری در شاخص‌های سلامت وجود دارد. برخی مناطق از بهترین شاخص‌های آمریکا و اروپا هم بالاتر هستند درحالی که بعضی مناطق با مشکلات اساسی در شاخص‌ها مواجه هستند به همین دلیل دومین مسئله‌ای که باید در حوزه سلامت به آن توجه جدی شود بحث تفاوت‌ها و بی‌عدالتی است.

وزیر پیشین بهداشت تصریح کرد: اگر بخواهیم هم به عدالت و هم به نگهداشت نیروی انسانی توجه کنیم، باید در بحث نظام ارجاع، شبکه روزآمد بهداشت و درمان تمرکزداشته و به‌نظام سلامت نگاه منظومه‌ای داشته باشیم. متأسفانه در بعضی از اصلاحات صورت گرفته فقط به یک فاکتور توجه شده است که موجب پیچیده‌تر شدن مشکلات این حوزه می‌شود به‌عنوان‌مثال برای جبران کمبود پزشک، ظرفیت تربیت پزشک افزایش‌یافته است؛ بنابراین جذب دانشجو بیشتر شده؛ اما کاری برای استخدام آنها انجام نمی‌شود اگر هم استخدامی صورت گیرد با حداقل حقوق است درنتیجه نمی‌توان از این افراد درجایی که نیاز است استفاده کرد؛ به این سبب این افراد مهاجرت کرده و از کشور خارج می‌شوند.

جذب پزشک زیبایی در ایران بیش از حد متعارف دنیاست

لنکرانی مطرح کرد: اکنون جذب پزشک در خدمات زیبایی بیش‌ازحد متعارف دنیاست و یکی از دلایل آن این است که دستمزد‌ها برای کار اساسی مناسب نبوده و افراد برای تأمین مالی به سراغ کار‌هایی که شایسته نیست یا کشور نیاز زیادی به آن ندارد، می‌روند.

رئیس جمهور سلامت را محور همه اقدامات دولت قرار دهد

وی خاطرنشان کرد: بدترین کار در نظام سلامت تک اقدامی است. امیدواریم رئیس‌جمهور دولت چهاردهم سلامت را محور همه اقدامات دولت قرار دهد. سلامت مسئله مهم هر کشور است. اگر سلامت و امنیت محور فعالیت‌های دولت چهاردهم قرار گیرند می‌توان انتظار داشت که صنعت، انرژی، راه و شهرسازی، آموزش‌وپرورش ارتقا یابند. زندگی سالم به حدی ارزشمند است که می‌تواند محور اقدامات قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر