صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۸۶)؛

هوش مصنوعی ۳۰۰ ستاره نهفته سیاره‌خوار کشف کرد

دانشمندان به کمک هوش مصنوعی بیش از ۳۰۰ ستاره مخفی سیاره‌خوار در کهکشان راه شیری را کشف کرده‌اند.
کد خبر : 926510

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، براساس آخرین تحقیقات و مطالعات انجام شده توسط دانشمندان، به نظر می‌رسد که در کهکشان راه شیری بیش از ۳۰۰ ستاره نهفته وجود دارند که قادر به بلعیدن سیارات هستند.

این کشف با استفاده از هوش مصنوعی صورت گرفته است.

دانشمندان می‌گویند، میلیارد‌ها سال بعد، هرکه به دنبال حیات در مجاورت منظومه شمسی باشد، زمین را نه به عنوان نقطه آبی کم رنگ در مدارش، بلکه به عنوان تکه‌ها و قطعات فلزی که خورشید را آلوده می‌کند، می‌یابد و دلیلش این است که ستارگانی که جرم آنها در اطراف خورشید است، طی یک جریان طولانی که در اثر آن صد‌ها برابر اندازه فعلی خود متورم می‌شوند، می‌میرند و هر سیاره‌ای را که به دور آن می‌چرخند، می‌بلعند.

اینگونه ستارگان به عنوان ستارگان بلعنده سیارات شناخته می‌شوند و مکانیسم عملکرد آنها به این شکل است که نیروی گرانشی شدید آنها باعث می‌شود که سیارات اطراف خود را به سمت خود جذب و در نهایت آنها را بلعند. این پدیده می‌تواند برای سیستم‌های سیارشناسی که در آینده کشف می‌شوند، بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این ستارگان بلعنده سیارات اغلب در مناطق تاریک و کم‌نور کهکشان واقع شده‌اند و به همین دلیل شناسایی آنها با استفاده از تلسکوپ‌های معمولی بسیار دشوار بوده است. اما با بکارگیری تکنیک‌های پیشرفته هوش مصنوعی، دانشمندان توانسته‌اند این ستارگان را شناسایی کنند.

کیت هاوکینز، اخترشناس دانشگاه تگزاس در آستین، با انتشار بیانیه‌ای گفت: تنها راه واقعی برای فهمیدن اینکه سیارات خارج از منظومه شمسی از چه چیزی ساخته شده‌اند، بررسی و رصد این آلودگی‌ها و منشا آنها است.

این کشف می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد تکامل و ساختار کهکشان راه شیری به دست دهد. همچنین شناسایی این ستارگان می‌تواند در آینده به کشف و درک بهتر سامانه‌های سیارشناسی کهکشانی کمک کند.

محققان امیدوارند که با توسعه بیشتر روش‌های هوش مصنوعی، بتوانند اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر