صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۳ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
رئیس بنیاد ملی نخبگان:

آسیب‌های زیاد در دایره نخبگانی با غفلت از علوم انسانی

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که محدود کردن دایره نخبگان به حوزه‌های فنی مهندسی و علوم پایه، آسیب‌های زیادی در پی داشته گفت: ادبیات هر کشوری برای آن کشور مهم و تاثیر گذار است در همین راستا در بنیاد ملی نخبگان همت کردیم از تک بعدی نگریستن بیرون آییم و به سراغ نخبگان حوزه‌های مختلف مثل ادبیات برویم که امیدوارم این رسم نیکو باقی بماند.
کد خبر : 926480

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری آنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، طی سخنانی در آیین معرفی نخبگان ادبی کشور، ضمن تقدیر و تشکر از نخبگان و سرامدان حوزه ادب کشور با بیان این که در گذشته نه تنها تعریف نخبگی که شیوه‌های شناسایی نخبگان هم اشکالاتی داشت گفت: یکی از مسائلی که برای نخبگان مهم است؛ «داستان مطرح شدن و الگو شدن برای استعداد ها» است.

 وی با بیان اینکه در چند دهه گذشته، علاقه مندی و توجه به آنچه خود داشت، کم و به آنچه بیگانه داشت بیشتر شد؛ بیان کرد: علاوه بر آن پررنگ کردن موفق‌های کشور در حوزه مهندسی و فنی و … سبب شد ما از بزرگان حوزه ادبیات غافل شویم و این غفلت خیلی آسیب‌ها به کشور زد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور ادامه داد: ادبیات هر کشوری برای آن کشور مهم و تاثیر گذار است در همین راستا در بنیاد ملی نخبگان همت کردیم از تک بعدی نگریستن بیرون آییم و به سراغ نخبگی حوزه‌های مختلف حرکت کنیم؛ امیدوارم این رسم نیکو باقی بماند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته ساختار نوشتیم که هر که فردی که فکر میکند نخبه است به بنیاد مراجعه کند؛ غافل از اینکه نخبه‌های واقعی سرگرم نخبگی خود هستند و وقت این کار را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان وامدار نخبه‌های ایرانی است؛ افزود: در حال حاضر، داستان ادبیات در حوزه کاربرد و فنی با چند دهه گذشته بسیار متفاوت است.

به گفته او، موضوعاتی که در تفکر بشری سهم اعلاتری دارند؛ در حوزه علم‌وفناوری دیرتر شناسایی می‌شوند.

دهقانی ضمن اشاره به اینکه امروزه بزرگترین دانشمندان حوزه هوش‌مصنوعی با اساتید حوزه ادب و زبان فارسی در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: موضوع پردازش زبان طبیعی، موضوعات ارتباط با زبان ماشین، هوش مصنوعی و … بر مبنا اطلاعات بسیار بزرگ متنی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد؛ سبب شده ادبیات علاوه بر پرورش جسم، جان و روح بشر در حوزه کاربرد نیز بسبار جدی دنبال شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در ادامه «برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان» را کمک کننده همکاری‌های بهتر و ایجاد الگو‌های برتر و موفق از اساتید دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر