صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۸ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

فراخوان برای واردات داروی بیماران هموفیلی/ داروهای تولید داخل کمبودی ندارند

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر برنامه‌ریزی برای تأمین داروی بیماران هموفیلی، از فراخوان این سازمان به شرکت‌های وارد کننده برای تأمین هیومیت و فیبرونوژن خبر داد.
کد خبر : 926439

سید حیدر محمدی، در گفتگو با خبرنگار سلامت آنا، در رابطه با وضعیت داروی بیماران هموفیلی گفت: بخشی از دارو‌های این بیماران که تولید داخل هستند هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در رابطه یکی از دارو‌های وارداتی هم تولید کننده اذعان کرده بود که تنها تا سه ماه می‌توانند دارو‌های مورد نیاز را تأمین کند اکنون نیز این دارو‌ها وارد شده‌اند.


وی همچنین در رابطه با بازگشت پلاسما‌هایی که به منظور تولید دارو‌های مشتق از پلاسما به خارج از کشور منتقل می‌شوند نیز گفت: شرکت‌هایی که این دارو‌ها را به خارج از کشور منتقل می‌کنند باید این برنامه‌ریزی را داشته باشند بلافاصله پس از تولید این دارو‌ها توسط طرف خارجی آنها را بلافاصه به کشور منتقل کنند. اکنون نیز به صورت مستمر این شرکت‌ها به صورت مستمر در حال واردات این دارو‌ها هستند.
معاون وزیر بهداشت، یادآور شد: دارو‌های فاکتور ۸ و فاکتور ۹ و همچنین IVIG دارو‌های مشتق از پلاسمایی هستند که به صورت مستمر در حال وارد شدن به کشور هستند.

محمدی همچنین در رابطه با کمبود دارو‌های هیومیت و فیبرونوژن که در روز‌های اخیر مورد اعتراض بیماران هموفیلی قرار گرفته بود نیز اظهار کرد: هیومیت و فیبرونوژن دارو‌های مشتق از پلاسما نیستند بلکه دارو‌هایی هستند که باید در خارج از کشور خریداری و به کشور وارد شوند. در حال حاضر هیومیت در کشور وجود دارد، اما فیبرونوژن مقدار کمی از آن در کشور موجود است و در حال توزیع هستند. با این حال فراخوان داده شده تا شرکت‌های وارد کننده از تأمین کنندگان دیگری این دارو‌ها را تهیه کنند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، طی دو هفته اخیر، بیماران هموفیلی در رابطه با کمبود برخی از دارو‌های خود مانند هیومیت، فیبرونیژن و فاکتور ۱۳ انتقاد و در اعتراض به این موضوع و همچنین عدم برنامه‌ریزی مناسب سازمان غذا و دارو برای بازگشت پلاسما‌های جامع‌آوری شده از سوی سازمان انتقال خون برای ارسال به خارج از کشور و تولید دارو‌های مشتق از پلاسما که مورد استفاده بیماران هموفیلی است، مقابل سازمان غذا و دارو اعتراض کردند.
بر اساس همین گزارش کمبود داروی بیماران هموفیلی تنها مربوط به امسال نیست بلک طی سالیان گذشته نیز وجود داشته و تبدیل به یک بیماری مزمن شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر