صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۲۷ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
با ۵ متر طول و ۳۵۰ کیلوگرم وزن؛

نخستین کوسه نهنگ بیونیک جهان ساخته شد

محققان چینی در جدیدترین پیشرفت علمی خود با ادغام فناوری فضایی در صنایع دریایی به دستاوردی نوآورانه رسیده‌اند که می‌تواند گامی رو به جلو در فناوری مدرن دریایی بردارد.
کد خبر : 926297

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل ازاینترستینگ اینجینیرینگ، محققان گروه فضایی شنیانگ چین نخستین کوسه نهنگ رباتیک و هوشمند جهان را ساخته اند که با طول نزدیک به پنج متر و وزن ۳۵۰ کیلوگرم می‌تواند حرکات یک کوسه نهنگ واقعی از جمله شنا، چرخش، شناور شدن، غواصی و حتی حرکات دهانش را با دقت چشمگیری تکرار کند.

بزرگ‌ترین ماهی بیونیک

«گائو چائو» «Gao Chao» طراح و یکی از مجریان این پژوهش گفت: «این بزرگترین ماهی بیونیکی است که ما تاکنون روی آن کار کرده ایم. کوسه نهنگ دارای هفت مفصل فعال است و هر مفصل نیاز به محاسبات، ارتباطات و سنجش دارد که این فناوری کلیدی ما نیز هست.»

کوسه نهنگ رباتیک دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای از جمله کنترل از راه دور بی سیم، شنای برنامه ریزی شده و پیشرانه بیونیک چند مفصلی است؛ ویژگی‌هایی که به این ربات کمک کند به سرعت ۰.۷ متر در ثانیه دست یافته و تا عمق ۲۰ متری در آب فرو برود.

این شناور خارق العاده با برخورداری از دوربین‌های نوری پیشرفته، حسگرها، فناوری سونار و سیستم‌های موقعیت یابی «BeiDou»، می‌تواند وظایف مختلفی از جمله نظارت بر کیفیت آب، نقشه برداری از زمین‌های زیر آب و انجام ماموریت‌های تخصصی را انجام دهد.

مثلا، هنگامی که این ربات در حال انجام ماموریتی در زیر آب است، به ناچار در مسیر خود با موانع مختلفی روبرو می‌شود. نحوه ترکیب اطلاعات به دست آمده توسط چندین حسگر در واقع یک کار دشوار فنی است. از این رو می‌توان فهمید که مغز کوسه نهنگ مانند یک رایانه عمل می‌کند.

انبوهی از داده‌ها باید به طور همزمان بررسی و استخراج شوند، پس قبل از اینکه داده‌های واقعا موثر به سرعت برای کوسه نهنگ بیونیک برای شناسایی محیط اطرافش، آماده شود، باید به طور متقابل تصحیح و تأیید شوند.

ارائه مزایای استثنایی

در مقایسه با ربات‌های زیرآبی پروانه دار معمولی، کوسه نهنگ بیونیک مزایای منحصر به فرد و چشمگیری را ارائه می‌کند.

طراحی محصور دستگاه با کاهش انتشار آلاینده‌ها، مانع از آلودگی آب می‌شود. علاوه بر این، بدنه ساده آن خطر گرفتار شدن در موانع آبی را کاهش می‌دهد و آسیب به زندگی دریایی را به حداقل می‌رساند.

با پیشرفت‌های علم مواد، سیستم‌های کنترل و هوش مصنوعی، ربات‌های بیونیک مانند کوسه نهنگی آماده متحول کردن عملیات دریایی و تحقیقات علمی هستند.

اکنون که بشر، عمق اقیانوس‌ها را می‌کاود، ربات‌های زیر آبی به عنوان ابزاری ضروری برای اکتشاف و توسعه ظاهر می‌شوند. ادغام یکپارچه فناوری بیونیک دریایی با سیستم‌های هوشمند، نوآوری در بخش رباتیک زیر آب را پیش می‌برد.

پس از موفقیت اولیه، این پژوهشگران چینی طیف محصولات بیونیک خود را بیشتر توسعه داده اند تا خوک دریایی بدون باله یانگ تسه، نهنگ‌های قاتل و دلفین‌ها را نیز در بر بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر