صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۵۹ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

افزایش بیماری تب دنگی از اواخر شهریور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: پیشترین موارد پشه آئدس مهاجم در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، مازندران، گرگان و گیلان دیده شده است.
کد خبر : 926276

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، علت اینکه موارد ابتلای انسانی به این بیماری خیلی بالاتر نرفته این است که خونخواری این پشه با گرم شدن هوا و بالا رفتن دما کمتر می‌شود و در گرما تحرک آن کمتر می‌شود و بیشتر در محیط خانه می‌ماند اما با خنک شدن هوا گزش و فعالیت این پشه بیشتر می‌شود. بنابراین انتظار داریم میزان گزش پشه آئدس و شیوع بیماری تب دنگی در اواخر شهریور و مهر ماه در کشور بیشتر بشود به این ترتیب موارد انتقال داخلی این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: با این حال در مجموع انتظار نداریم امسال اپیدمی خیلی وسیعی از تب دنگی را در کشور داشته باشیم و احتمالا موارد ابتلا امسال خیلی شدید نیست اما وقتی پشه در کشور مستقر شد دیگر برای همیشه در ایران خواهد بود و کم و بیش شیوع این بیماری را در سالهای آینده خواهیم داشت و دیگر خبری از ریشه کنی بیماری تب دنگی در ایران نیست. پشه آئدس مهاجم هر جا رفته در آنجا ماندگار شده است. تغییرات آب و هوایی و گرمای هوا عامل انتشار این بیماری است و در هر صورت پشه وجود خواهد داشت. بهترین کار این است که بیماران سریع شناسایی و قرنطینه شوند تا از اپیدمی جلوگیری شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: انتقال تب دنگی از انسان به انسان بسیار نادر است. لازمه انتقال این بیماری این است که پشه آئدس یک فرد بیمار را نیش بزند و ویروس را بعد از چند روز که در بدنش پرورش می‌دهد به فرد دیگری منتقل کند.

وی ادامه داد: حتما در سالهای آینده با بیماری تب دنگی و شیوع آن در کشور درگیر خواهیم بود. بنابراین باید از هم اکنون برای کاهش عوارض و پیامدهای این بیماری اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را در کشور برنامه ریزی و اجرا کنیم. بهترین راه کنترل و کاهش موارد ابتلا به این بیماری افزایش سواد سلامت مردم است که با کمک رسانه‌ها انجام می شود تا مردم بتوانند در مواقعی که در مناطق آلوده هستند از خودشان مراقبت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تب دنگی پشه آئدس
ارسال نظر