صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
درخواست فوری ۵ دبیرکل آمریکایی از ایلان ماسک؛

اطلاعات نادرست هوش مصنوعی «گروک» را ویرایش کنید

در پی نشر اطلاعات گمراه‌کننده توسط هوش مصنوعی جدید شبکه ایکس درباره انتخابات آمریکا در ۹ ایالت این کشور، دبیرکل‌های این مناطق با یکدیگر متحد شدند تا ایلان ماسک را وادار کنند که اشکالات جدی این مدل را برطرف کند.
کد خبر : 926173

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ پنج دبیرکل در ایالت‌های مختلف آمریکا قصد دارند نامه‌ای به ایلان ماسک بفرستند و از او بخواهند تا در چت‌بات هوش مصنوعی پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس به نام «گروک‌ ای‌آی» (Grok AI) تغییراتی ایجاد کند، زیرا در مورد حضور «کاملا هریس» در ایالت‌های خاص و نیز مهلت رأی‌گیری انتخابات ۲۰۲۴ در آمریکا اطلاعات نادرستی به کاربران داده است.

مدل هوش مصنوعی گروک به کاربران گفته بود: برگه‌های رأی «جمع‌آوری و مهروموم شده‌اند» و «مهلت رأی‌گیری برای چندین ایالت به پایان رسیده است».

این چت‌بات در پاسخی دیگر گفته بود: «اگر قصد دارید در هر یک از این ایالت‌ها نامزد ریاست جمهوری شوید، بهتر است بررسی کنید که آیا هنوز مهلتی باقی مانده است؟ اما خب، سال ۲۰۲۸ را هم داریم!».

اما ضرب‌الاجل رأی‌گیری در ۹ ایالت فهرست‌شده (آلاباما، ایندیانا، میشیگان، مینه سوتا، نیومکزیکو، اوهایو، پنسیلوانیا، تگزاس و واشنگتن) توسط هوش مصنوعی گروک هنوز به پایان نرسیده است و هیچ مانعی برای نامزدی «کامِلا هریس» در آن ایالت‌ها وجود نخواهد داشت.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، دبیرکل‌های پنج ایالت میشیگان، مینه سوتا، نیومکزیکو، پنسیلوانیا و واشنگتن خواستار آن هستند که ایلان ماسک مدل «گروک» را با اطلاعات دقیق درباره انتخابات ریاست جمهوری به‌روز کند.

استیو سایمون، دبیر کل ایالت مینه سوتا، تأکید کرد که میلیون‌ها کاربر شبکه ایکس، اطلاعات نادرست دریافت کرده‌اند. سایمون گفت: «نشر اطلاعات نادرست در حال تکرار است و بار‌ها و بار‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. دیگر چه چیز دیگری قرار است در مدل گروک ببینیم؟ آنچه که نشر اطلاعات غلط در شبکه ایکس را تداوم می‌بخشد چیست؟» سایمون همچنین گفت: «وقتی با نگرانی با ماسک تماس گرفتم، حالتش شبیه این بود که انگار با بی‌تفاوتی شانه‌اش را بالا انداخته است!»

سایمون با سایر همکاران خود در ایالت‌هایی که مدل گروک نام برده بود تماس گرفت و موافقت پنج نفر از آنها را جلب کرد تا نامه درخواست از ایلان ماسک را امضا کنند. از این پنج نفر، یک نفر از حزب جمهوری‌خواه و چهار نفر دیگر دموکرات هستند.

در چند ماه گذشته، ایلان ماسک حمایت خود از دونالد ترامپ را افزایش داده است، در حالی که بیشتر میلیاردرهای حوزه فناوری از انتخابات آمریکا ناامید هستند، ماسک حمایت خود را از یک کمیته اقدام سیاسی فوق‌العاده به نام «آمریکا پَک» (America Pac) اعلام کرده است که در حمایت از ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تبلیغ می‌‌کند

مدل گروک در نوامبر گذاشته به عنوان یک ویژگی برای مشترکین ایکس پریمیوم (X premium) و پریمیوم پلاس معرفی شد و برنامه‌های آن بین ۳ دلار و ۱۶ دلار در ماه هزینه دارند.

ایلان ماسک، گروک را به عنوان یک چت‌بات هوش مصنوعی جایگزین و «سرکش» معرفی کرد که به «سؤالات تند و تندی که بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی آنها را رد می‌کنند» پاسخ خواهد داد.

دبیرکل‌های ایالت‌های مورد اشاره در نامه خود متذکر شده‌اند که اُپن‌ای آی، شرکت سازنده چت جی پی تی با انجمن ملی دبیرکل‌های ایالت‌ها همکاری داشته است تا مطمئن شود که چت‌بات اطلاعات درستی درباره انتخابات به کاربران می‌دهد.

در چند ماه گذشته، ایلان ماسک حمایت خود از دونالد ترامپ را افزایش داده است، در حالی که بیشتر میلیاردر‌های حوزه فناوری از انتخابات آمریکا ناامید هستند، ماسک حمایت خود را از یک کمیته اقدام سیاسی فوق‌العاده به نام «آمریکا پَک» (America Pac) اعلام کرده است که در حمایت از ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تبلیغ می‌کند. البته ماسک می‌گوید: «این گروه از شایستگی‌سالاری و آزادی فردی حمایت می‌کند.»

در یکی از آگهی‌ها، که تصاویری از سوءقصد نافرجام ۱۳ جولای علیه ترامپ را نشان می‌دهد، کاربرانی که روی لینک «ثبت‌نام برای رأی دادن» کلیک می‌کنند به صفحه‌ای منتقل می‌شوند که در آن اطلاعات دقیق از جمله آدرس، سن و تلفن را ارسال می‌کنند به شکلی که در نهایت داده‌های آنها به «آمریکا پَک» منتقل می‌شود.

ماسک در سال ۲۰۲۲ پس از خریداری شبکه توییتر و تغییر نام آن به ایکس، چشم‌انداز خود را این طور مطرح کرده بود که قصد دارد این پلتفرم را به «منطقه‌ای باز برای فعالیت همه» تبدیل کند.

استیو سایمون، دبیر کل ایالت مینه سوتا، در این خصوص گفت: شبکه ایکس به جای تعدیل صدا‌های مختلف در یک شبکه اجتماعی، دارد اطلاعات نادرست منتشر می‌کند.

این گزارش از مجله گاردین به فارسی ترجمه شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر