صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین دسته از ماهواره‌های رقیب استارلینک به مدار رفت

نخستین ماموریت چین برای ایجاد منظومه ماهواره‌ای اینترنتی رقیب اسپیس‌ایکس به مدار کم‌ارتفاع زمین اجرایی شد.
کد خبر : 926139

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، روزنامه دولتی چین گزارش کرده است که این کشور نخستین ماهواره‌های خود برای ایجاد یک سامانه ماهواره‌ای مشابه استارلینک اسپیس ایکس را به فضا پرتاب کرد. این اقدام چین نشان دهنده تلاش این کشور برای ایجاد زیرساخت‌های فضایی مستقل و رقابتی با غرب است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، چین اولین گروه از ماهواره‌های این سامانه جدید را شب گذشته به فضا فرستاد. این ماهواره‌ها قرار است در مدار پایین زمین قرار بگیرند و به عنوان بخشی از یک شبکه ماهواره‌ای جامع برای ارائه اینترنت پرسرعت و سایر خدمات ارتباطی به کاربران در سراسر چین و حتی برخی مناطق جهان عمل کنند.

به گزارش روزنامه، چین اولین ماهواره‌های صورت فلکی را برای رقیب استارلینک پرتاب کرد.

این منظومه ماهواره‌ای پهن باند تجاری در حال رشد قرار است توسط مصرف کنندگان، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نیز استفاده شود. رقابت برای تصرف مدار‌های پایین‌تر زمین، پیامد‌های نظامی نیز دارد و می‌تواند بر موازنه قدرت بین کشور‌های متخاصم تأثیر بگذارد. 

ژورنال امنیت چین گزارش داده است، پرتاب ماهواره‌های رقیب استارلینک به رهبری سازمان فناوری ماهواره فضایی شانگهای در مرکز پرتاب ماهواره تایوان، یکی از مراکز اصلی پرتاب ماهواره و موشک چین، واقع در استان شمالی شانشی، انجام شد.

این پروژه به عنوان بخشی از برنامه‌های بلند مدت چین برای توسعه قابلیت‌های فضایی این کشور محسوب می‌شود. هدف چین از این طرح ایجاد یک شبکه ماهواره‌ای مستقل است که بتواند خدمات ارتباطی و اینترنتی را به مناطق دور افتاده و کم جمعیت ارائه دهد و همچنین به استقلال فناوری‌های حیاتی مرتبط با این حوزه کمک کند.

طبق برآوردها، این کشور قصد دارد در مجموع حدود ۵ هزار و۵۰۰ ماهواره را برای ساخت منظومه ماهواره‌ای خود به فضا بفرستد که تا سال ۲۰۳۰ به صورت کامل مستقر می‌شوند. هزینه این پروژه چندین میلیارد دلار برآورد شده است و شامل سرمایه گذاری‌های سنگین در زمینه‌های مختلف از جمله پرتابگرها، ماهواره‌ها و ایستگاه‌های کنترل زمینی است.

اقدامات فضایی چین در راستای تلاش این کشور برای کاهش وابستگی به فناوری‌های غربی و افزایش قدرت فضایی خود انجام می‌شود که گسترش دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده و کم جمعیت و سایر نقاط جهان را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر