صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پلیس راهور فراجا عنوان کرد؛

پلتفرم‌ها نسبت به تخلف موتورسواران خود مسئول‌اند/ کاهش آمار تلفات جاده‌ای در سه ماه اول سال ۱۴۰۳

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به این که هیچ مدیر و مسئولی از جریمه‌شدن رانندگان خوشحال نمی‌شود از کاهش جریمه‌های رانندگی از ۱۹۱ مورد به ۱۸۳ مورد خبر داد.
کد خبر : 926134

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا، صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در شهرک آزمایش تهران برگزار شد.

سردار حسینی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید صارمی، که سالگرد شهادت او به عنوان روز خبرنگار در تقویم به ثبت رسیده است، با ارائه گزارشی از عملکرد پلیس راهور گفت: در سال ۱۴۰۳ با لطف خداوند و تلاش همکارانم در سطح کشور، با شکل مناسبی در طرح نوروزی آغاز شد و ما با کاهش تصادفات و جانباختگان بودیم. باتوجه به برنامه‌ریزی‌ها این اقدامات محدود به طرح نوروزی نشد؛ طبق آمار پزشکی قانونی در سه ماهه اول سال ما ۷.۸ درصد معادل ۳۹۵ نفر کاهش جانباختگان به نسبت سال قبل داشتیم که عدد قابل توجهی است. ما در سه ماهه اول سال اقدامات خوبی داشتیم، علی رغم اینکه در تعداد خودرو، رانندگان و تردد‌ها افزایش داشتیم، اما در تصادفات و تلفات با کاهش مواجه شدیم.

رئیس پلیس راهور فراجا عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مردم موضوع نقل و انتقالات خودرو است.  ما در سطح کشور دیگر شاهد صف‌های طولانی و معطلی‌های زمان‌بر نیستیم. تا پیش از این پروسه اخذ و نصب پلاک خودرو جدید بیشتر از یک ساعت و نیم زمان می‌برد و امروز فرایند تعویض پلاک بسیار کاهش یافته است.

راه‌اندازی پویش «نه به تخلف، نه به جریمه»

وی درخصوص تغییر نرخ جریمه‌ها گفت: از ۲۳ تیر ما نرخ جدید جریمه‌ها را داشتیم. این بحث از قبل عید مطرح بود و ما به کرات این را اطلاع رسانی کرده بودیم. این طرح تاثیر چشمگیری در کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی داشته است. از ۲۳ تیر تا امروز میزان اعمال قانون ما نسبت به سال قبل ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

حسینی افزود: ما قبل از اعمال طرح جدید به دنبال راه‌اندازی پویش «نه به تخلف، نه به جریمه » بودیم. مطمئن باشید همه مسئولان دست‌اندرکار این طرح خوشحال می‌شوند که به دلیل عدم تخلف رانندگان، پلیس کسی را جریمه نکند. خوشبختانه در طول مرداد نیز شاهد کاهش جانباختگان تصادفات بودیم. در این مدت ۵۸ درصد جریمه‌ها در معابر شهری بوده و ۴۲ درصد مربوط به جاده‌هاست. چند ویژگی جریمه‌های جدید این است که کل جریمه‌های ما از ۱۹۱ مورد به ۱۸۳ مورد تقلیل پیدا کرده است و ۸  مورد از جریمه‌ها حذف شدند. تقریباً جریمه‌ها افزایش سه برابری داشته و برخی از جریمه‌های خاص ممکن است دوبرابر شود. ۲۰ اسفند تا ۲۹ فروردین جریمه‌ها با احتساب یک سوم بیشتر محسوب می‌شود. مثلا جریمه ۶۰۰ هزار تومانی در این بازه ۸۰۰ هزار تومان می‌شود. مبلغی که خودرو مشمول شکایت می‌شود ۵ میلیون تومان است، مبلغی که پیش از این ۲ میلیون تومان بود.

سردار حسینی در رابطه با طرح اربعین نیز اضافه کرد: این طرح در حال آغاز است و نیرو‌های پلیس در کنار دیگر سازمان‌ها در حال آماده باش هستند. سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از مرز‌ها عبور کردند و پیش‌بینی می‌کنیم امسال با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه شویم. یکی از نکات مهم در سفر زائران استفاده از وسایل نقلیه است، ما همواره به مردم توصیه می‌کنیم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، ولی در این ایام به دلیل کمبود وسایل نقلیه عمومی، پیشنهاد می‌کنیم زائران با رعایت الزامات سفر، از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی افزود:البته زائران عزیز در نظر داشته باشند ثبت نام در سامانه سما به ما کمک می‌کند بهتر این ماموریت را عملی کنیم. تمام کار‌ها مثل پیش بینی پارکینگ، پیش بینی وسایل نقلیه در مرز‌های شش گانه برای جابه‌جایی و ساماندهی پایانه مرزی انجام شده و امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها، امسال هم مثل سال گذشته طرح را با سربلندی به سرانجام برسانیم.

تخلف رانندگان تحت پوشش پلتفرم‌های برخط

حسینی همچنین درخصوص تخلفات مربوط به وسایل نقلیه‌ای که برای پلتفرم‌های برخط کار می‌کنند گفت: اگر من به عنوان شخص حقیقی یک وسیله را بگیرم و هر کاری انجام دهم، مسئولیت آن برعهده من است. اما اگر نام و نشانی روی وسیله نقلیه‌ام باشد، صاحب آن نام و نشان نیز مسئول است و نمی‌توانند بگویند ما مسئولیتی نداریم و پلتفرمی هستیم که عده‌ای فقط از نشان ما استفاده می‌کنند. تمام پلتفرم‌هایی که نشان‌هایی را در اختیار موتورسواران و دیگران قرار می‌دهند باید پاسخگوی عملکرد و تخلفات این افراد باشند. ما سال آینده به این موضوع به طور ویژه رسیدگی می‌کنیم.

رئیس پلیس راهورفراجا در رابطه با انتخاب وزرای جدید در دولت چهاردهم نیز گفت: امیدواریم دولت در انتخاب وزرایی که می‌توانند نقشی کلیدی در ساماندهی وضع ترافیکی و کاهش تصادفات رانندگی انجام دهند با وسواس رفتار کند. وزارت راه، وزارت صمت، وزارت کشور و تصمیمات و اقدامات این وزارتخانه‌ها نقشی کلیدی در این میان دارند. امیدواریم در دولت چهاردهم اهتمام ویژه در ساماندهی وضع ترافیکی وجود داشته باشد و روند کاهشی ما از ابتدای سال، ادامه پیدا کند تا پایان سال. ما از سال ۹۷ با آهنگ رشد جانباختگان و تصادفات مواجه شدیم و امیدواریم این را مهار کنیم.

وی درخصوص شماره‌گذاری خودروهای فرسوده: شماره گذاری پژو و پراید از رده خارج شدند. برای پژو پارس هم فعلا مهلتی در نظر گرفته شده. خودروهایی که استانداردهای لازم را از ارگان‌های مختلف داشته باشند.

حسینی در رابطه با ثبت پلاک توسط مأموران راهور برای کشف حجاب گفت: همه یگان‌ها در این خصوص وظیفه دارند و این مسئله به همه ابلاغ شده است.  همچنین کارشناس پلیس باید در سطح تهران در عرض ۲۰ دقیقه به محل تصادف برسد و اگر این اتفاق رخ نداد، مردم می‌توانند در سامانه ۱۹۷ شکایت خود را به ثبت برسانند.

از نقص در جاده‌سازی تا تخلف در سوار کردن کودکان در خودرو 

رئیس پلیس راهورفراجا درخصوص جاده‌های جدید که به نظر آمادگی پذیرش خودرو ندارند نیز گفت: بعضا در راه‌اندازی جاده‌ها، یک راه قبل از پیاده سازی تمام الزامات زودتر از موعد افتتاح می‌شود و در طول سه چهار سال گذشته شاهد نقیصه و ایراد اینچنینی هستیم. برخی جاده‌ها برای رزومه‌سازی زودتر از موعد و قبل از کارشناسی نهایی، بازگشایی می‌شود.

وی افزود: آیین‌نامه مشخص کرده نشستن کودکان زیر ۱۲ سال در صندلی جلو ممنوع است، در اغوش گرفتن کودکان در حین رانندگی ممنوع است یا کودکان کمتر از دو سال باید در صندلی‌های مخصوص بنشینند، اما به هیچکدام از این موارد توجه نمی‌شود. مسئولیت اجتماعی مربوط به کودکان به والدین برمی‌گردد که در قبال کودکان حساسیت بیشتری داشته باشند.

مسئولیت دستگاه‌ها در کاهش تخلفات و تصادف‌های رانندگی

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا در رابطه با بررسی ضعف‌ها و کمبودهای موجود در جاده‌ها که باعث تصادفات رانندگی می‌شود نیز گفت: ما دو ابزار برای پرداختن به مسئولیت دستگاه‌ها و بخش‌های مربوط به خودرو و راه نقش دارند. موضوع اول این است که همکاران کارشناس بنده در صورتی که تشخیص دهند راه، وسیله نقلیه در وقوع تصادف نقش داشته سهم تقصیر به دستگاه مربوطه می‌دهند.

وی افزود: در سال گذشته و سه ماهه اول امسال بیشترین سهم تقصیر به شهرداری‌ها، ادارات کل راهسازی و آبفای استان‌ها داده شد. تک تک روسای پلیس راهور استان‌ها و شهرستان‌ها  یکی از وظایف جدی و روزمره‌شان، گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی و گزارش نقاط ضعف و ایرادات معابر از هر حیث به تشکیلات مربوطه است. پس ما به طور مرتب موضوع ممیزی ایمنی راه را در دستور کار داریم. موارد نسبتا جزئی در همان محدوده استانی جمع و جور می‌شود ولی برخی موارد نیاز به پیگیری ما در مرکز دارد. یکی از دغدغه‌های ما درخصوص چند محور پرتردد کشور است که تصادفات زیادی داریم. مثلا جاده اهواز به خرمشهر، محور دوطرفه‌ای است که تصادفات رخ به رخ زیادی دارد. این مشکلی نیست که در سطح استان حل شود و ما در مرکز پیگیر این موارد هستیم.

حسینی در پایان این نشست با اعلام این مسئله که چراغ‌های راهنمایی و رانندگی دستی نیستند و با سامانه‌ای مرکزی عمل می‌کند گفت: حسگر‌هایی در کف چهارراه‌ها نصب شده که با تشخیص آن است که ثانیه‌های ساعت چراغ راهنمایی تغییر می‌کند. گاهی حجم ترافیک پشت چراغ باعث می‌شود چند ثانیه توقف داشته باشد.، یا برعکس، چند ثانیه از دقایق باقی‌مانده کم شود. این سیستم کاملا هوشمند است و اصلا دستی نیست. سامانه ای در مرکز پایش چراغ‌های راهنمایی انجام می‌دهد. این سامانه یک چهارراه را  به تنهایی بررسی نمی‌کند و راه‌های اطراف را بررسی می‌کند و باتوجه به بار ترافیکی این راه‌ها، میزان قرمز بودن یا سبز بودن چراغ را مشخص می‌کند. فقط در شرایط سنگینی بار ترافیک و قفل کردن سیستم است که چراغ علامت PO را نشان می‌دهد، برای دقایقی مامور حاضر در چهارراه به صورت دستی، بار ترافیکی را مدیریت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر