صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۶ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

توصیه‌های یک عضو هیئت علمی دانشگاه درباره پیاده‌روی اربعین

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رعایت اصول سلامتی در پیاده‌روی اربعین حسینی می‌تواند ضمن کسب فضائل معنوی، کمک شایانی در ارتقای سلامت جسمی ایفا کند.
کد خبر : 926118

مصطفی شجاعی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به ویژگی‌های مثبت پیاده‌روی اربعین در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و جسمی اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین، نماد مقابله فرهنگ عاشورایی با استکبار جهانی است و این راهپیمایی ۱۰۰ کیلومتری به‌طور متوسط سه روز به طول خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه بدن انسان در یک ساعت پیاده‌روی به‌طور متوسط بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری انرژی لازم دارد، افزود: زائران به‌طور متوسط با روزی ۱۰ ساعت پیاده‌روی در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ کالری انرژی مصرف می‌کنند. هنگام راهپیمایی به دلیل هوای خشک و گرم و در مجموع تغییرات آب و هوایی حاکم، تأثیراتی بر مایعات میان بافتی بدن وارد می‌شود. مصرف مداوم آب در پیاده‌روی از کم‌آبی بدن و خستگی می‌کاهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با تأکید بر اینکه مصرف وعده‌های غذایی کامل به‌ویژه صبحانه و شام می‌تواند در امر تولید انرژی و بازسازی ذخایر از دست رفته کمک فراوانی کند، گفت: استفاده از کربوهیدرات‌ها در وعده غذایی ناهار در بازسازی ذخایر انرژی مؤثر است. استفاده از میوه‌ها و میان وعده‌ها را مفید بوده و مصرف غذا‌های سبک می‌تواند در هضم و جذب سریع مفید واقع شود.

شجاعی مصرف صبحانه کامل را لازمه پیاده‌روی دانست و عنوان کرد: در رژیم غذایی باید از تنوع کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها استفاده شود.  مواد غذایی شامل کربوهیدرات‌ها می‌تواند منابع قندی بدن را تأمین کند. در طول مسیر راهپیمایی باید رژیم غذایی متعادل از پنچ گروه مواد مغذی برای بدن فراهم شود. غذا‌های دارای کربوهیدرات مانند خرما سریع جذب بدن می‌شود. هر ۱۰۰ گرم خرما حدود ۱۰۰ کالری انرژی تولید می‌کند و مصرف دو سه نوبت به‌صورت میان وعده می‌تواند بخشی از انرژی‌های بدن را تأمین کند.

وی با بیان اینکه هر ۱۰۰ گرم برنج حدود ۳۰۰ کالری انرژی تولید می‌کند، توضیح داد: غذا‌های سرخ‌شده کالری بیشتری دارد و باید سعی شود برای جلوگیری از تأثیرات منفی آن از غذا‌های آب پز، کباب‌پز و بخارپز استفاده شود. غذا‌های سرخ‌شده موجب سختی و سنگینی دستگاه گوارش می‌شود. افرادی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند باید از لباس‌های راحت و نخی استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر از زائران خواست کمترین حجم از وسایل را به همراه داشته باشند و بیان کرد: هرچه بار به مرکز بدن و ستون مهره‌ها نزدیک‌تر باشد، حمل آن راحت‌تر است و به ستون فقرات آسیب کمتری وارد خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر