صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
قصه ایی باورنکردنی از «پاریس 2024»

انتقال مدال طلا به سه نسل خانواده ایی ورزشدوست؛ چرا کسب مدال المپیک در خاندان قایقران آلمانی « موروثی» است؟

اولیور سایدلر، قایقران پرتلاش آلمانی که در پیکارهای المپیک 2024 فاتح مدال طلا شد، نکته ایی مهم را اثبات کرد؛ این که «قهرمان شدن» و «روی سکوی اول» ایستادن در مسابقات بین المللی، امری ارثی و عادی نزد اعضای خانواده اش است.
کد خبر : 926108

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در کنار توجه به عنصر «رقابت»  رقابت های المپیک به عنوان بزرگترین میدان ورزش جهان،ویژگی های قابل توجهی داشته اند؛ از جمله این که همین پیکارها به عنوان «بهترین نمایشگاه ورزش جهان» عمل کرده و باعث شده اند از فرصت برگزاری چنین مسابقاتی، دوستداران و علاقمندان در سراسر جهان با «ورزشکاران موفقی» آشنا شوند که شرح زندگی، مهیج و گاه باورنکردنی داشته اند. رقابت های المپیک 2024 پاریس نیز مثل ادوار گذشته این پیکارها، در دل خود داستان های شنیدنی و جالبی را نمایان کرده است. به عنوان نمونه  این که کسب افتخار و دست یابی به مدال طلا موردی «ارثی» در خانواده ایی ورزشدوست باشد!

*قصه خواندنی قایقران طلایی ژرمن ها

شاید کمی باورش سخت باشد اما در رقابت های قایقرانی این دوره المپیک، ورزشکاری فاتح مدال طلای قایقرانی ماده 2000 متر انفرادی شد که پدربزرگ، پدر، خواهر ، عمه و همسر عمه اش سابقه مدال آوری در المپیک ها و رقابت های قهرمانی جهان را داشته اند.

این چهره طلایی «اولیور سایدلر»، ستاره 28 ساله و یکی از قایقرانان اعزامی آلمان به پاریس بود که روز شنبه بعد از انجام نبردهای هیجان انگیز، با شایستگی بسیار مدال طلا را به گردن خود دید. ستاره خوش قد و قامت در حالی چنین دستاورد عظیمی را کسب کرد که قبلا در خانواده اش خیلی از اعضا این مدال را گرفته و در ویترین افتخارات خویش قرارداده بودند.

*عبور از چالش ها

سایدلر برای دست یابی به چنین نشان خوش رنگی، البته که سختی های زیادی کشید و از چالش های بسیاری هم عبورکرد.

روزنامه گنرال آنتسایگه درباره اش نوشت: سایدلر بسیار سختی کشید تا به این موفقیت عظیم رسید. سه سال قبل نیز «اولیور» در المپیک توکیو به عنوان قهرمان جهان حضور داشت. اما به طرز شگفت انگیزی بازی نهایی را از دست داد. چون در روزی که باید نتیجه زحماتش را می دید، مغلوب «زیمون فان دورپ» هلندی شد.

این نشریه افزود: او از آن باخت تلخ، تجربه زیادی به دست آورد تا توانست سکوی اول «پاریس 2024» را از آن خود کند.

 

*واکنش قهرمان طلایی

ورزشکار با تجربه بعد از ایستادن روی پله اول ماده قایقرانی انفرادی 2 هزار متر در گفت و گو با گزارشگر سایت بازی های المپیک اظهارداشت: «من این مدال را به پدر و مادرم، به ویژه پدرم که برای من نقش مربی هم داشت، تقدیم می کنم.»

سایدلر افزود:پدرم از روز اول فعالیتم ، مرا حمایت و همراهی کرد. خیلی چیزها به من آموخت و اشکالاتم را برطرف کرد. واقعا از او بسیار سپاسگزارم. حالا مدال در دستم است و آن را لمس می کنم اما هنوز باورش نمی کنم. نمی توانم حسم را به خوبی بیان کنم. هرچه از پدرم تشکرکنم، بازهم کم خواهد بود. چون در کنار پدر بودن، به عنوان مربی، دستم را از شکست ها و دلسردشدن ها گرفت و تا به اینجا آورد که اکنون به عنوان قهرمان طلایی قراردارم. واقعا ممنون او و مادرم هستم.

 

*واکنش پدر

«ساینو سایدلر»، پدر این قایقران موفق نیز پس از کسب افتخار فرزندش عنوان کرد:« وقتی اولیور به مقام قهرمانی رسید، تا چند دقیقه از خوشحالی، اشک ریختم. چون باورکردنی نبود. می توانم بگویم فوق العاده بود. با وجودی که بارها به اولیور، مسائل فنی را گوشزدکردم و از توان بالای اش اطلاع دارم، اما حتی در جایگاه مربی هم هنوز موفقیتش را نمی توانم باورکنم.»

وی افزود:خوشحالم او یک روز خوب و طلایی دیگر را برای آلمان و همچنین خانواده سایدلرها رقم زد. از او ممنونم که به خوبی در این پروسه سخت و طاقت فرسای چندین ساله، با من به همکاری کرد، فشارها را به جان خرید تا به آنچه لیاقتش را داشت، رسید.

 

*تعریف از سایدلر

در این دوره از رقابت های المپیک شبکه تلویزینیZDF آلمان پوشش خبری و تصویری قایقران کشورش را در رقابت های پاریس برعهده داشت. گزارشگر این کانال وقتی به افتخارآفرینی اولیور رسید، اظهارکرد: 

«براساس آنچه همه ما از ابتدای فعالیت سایدلر در المپیک دیده ایم، اولیور با عملکردی کاملا متقاعدکننده به فینال انفرادی 2000 متر رسید. برخلاف الکساندرا فوستر، نماینده آلمان در همین ماده در بخش بانوان، اولیور ، قهرمان مونیخی ما ، پس از نمایش های قاطع در مرحله مقدماتی و یک چهارم نهایی، پیام بسیار واضحی را به همه داد که سرشار از اعتمادبنفسی است که پدر و دیگر اعضای طلایی خانواده اش به او انتقال داده اند.ما وقتی با او و پیش از برگزاری پیکار فینال همکلام شدیم، این حس را به خوبی در کلامش دیدیم که محکم و قاطعانه از دست یابی به مدال طلا سخن می گفت. او با تلاشی مثالزدنی در گام آخر، مشت محکمی به رقبایش زد و در نهایت به دنیای قایقرانی پیام داد که مدال طلای المپیکی دیگری را برای کامل ترشدن کلکسیون خانواده اش می گیرد.

 

*طلایی شدن در خانواده سایدلرها

اما حالا که از زوایای مختلف با این ورزشکار موفق المپیک آشناشدیم، اجازه دهید بگوییم چرا کسب افتخار و مدال گرفتن رشته قایقرانی در خانواده «اولیور سایدلر» امری «ارثی» و به زبانی دیگر «عادی» است!

 

-پدربزرگ:

«هانس یوهان فربر»، پدر بزرگ اولیور یک ورزشکار پرسابقه در رشته قایقرانی بوده است. هانس یوهان که در 20 آوریل 1947 در «ژیلوفسکی» یوگسلاوی سابق چشم به جهان گشود، به عنوان یک ورزشکار آلمان غربی سابق در رقابت های المپیک 1968، 1972 و 1977 شرکت کرد.

وی در رقابت های المپیک 1972 مونیخ مدال طلا و در مونترال 1976 مدال برنز گرفت.همینطور از رقابت های جهانی دارنده سه مدال طلا و 2 برنز است.

هانس فربر 77 ساله که در منطقه اشوایگ در حومه مونیخ زندگی می کند، در سال های بازنشستگی به عنوان مربی فعالیت کرده که معلم یکی از دخترانش در قایقرانی نیز بوده و همچنین تجربیاتش رابه نوه اش انتقال داده است.

 

-پدر:

پدر قهرمان طلایی رقابت های پاریس 2024 «هاینو سایدلر» است. پدری دلسوز که علاوه بر مسئولیت خانوادگی اش ، مربی اولیور نیز بوده است.

هاینو 52 ساله در عین حال کسی است که برنده مدال طلای قایقرانی جهان در سال 2019 شد. در همان سال مقام قهرمانی اروپا را نیز کسب کرد و عناوین مهم دیگری نیز دارد.

سایت فدراسیون قایقرانی آلمان درباره اش می نویسد:

هاینو نه فقط پدر اولیور سایدلر بوده، بلکه به عنوان مربی اش نیز کارکرده است. هاینو در جمع خانواده، مثل همه پدران با مهر و محبت در کنار اولیور و دیگر اعضا بوده اما به هنگام تمرین و مسابقه، بسیار دقیق، منظم و سختگیر با فرزند خود رفتار کرده که همین  نحوه ارتباط، باعث شده، رابطه مستحکمی میان «ورزشکار و مربی» ایجاد شود که منجر به موفقیت اولیور در صحنه المپیک و دیگر رقابت های بین المللی شود. سال گذشته این نحوه زیبای فعالیت شاگرد و مربی در مسابقات قهرمانی جهان بسیار با کسب مقام قهرمانی اولیور به چشم آمد و حالا در المپیک پاریس به اوج خود رسیده است.

-عمه:

خانم «یودیت سایدلر»، عمه اولیور نیز سال ها قبل به عنوان قهرمان ملی قایقرانی فعالیت کرده است.

این چهره 55 ساله  برنده مدال طلا  المپیک  1988 سئول  و برنز 1992 بارسلونا 1992 شده است.

-خواهر:

«ماری سوفی»، خواهر کوچک اولیور نیز یک قایقران به نام در آلمان به حساب می آید که در سال های اخیر فاتح مدال های قهرمانی جهان و اروپا در رده سنی جوانان بوده است.

ماری سوفی ابتدا زیر نظر پدر بزرگش با الفبای قایقرانی آشنا شد و بعد پدرش در کنار کوچینگ اولیور، مربیگری او را نیز برعهده گرفت.

-شوهر عمه:

همچنین «ماتیاس اونگه ماخ»، همسر عمه او سابقه کسب مدال طلا قایقرانی 1990 جهان در تیم هشت نفره آلمان را دارد.

 

*ژن قهرمانی

با توجه به آنچه شرح داده شد، به نظر می رسد با وجود پدربزرگ، پدر و فرزندی همچون اولیور به همراه خواهر، عمه و همسر عمه، مدال المپیکی، جهانی و قاره ای گرفتن در خانواده سایدلرها، امری عادی است!

و به نحوی هم به وجود «ژن قهرمانی» در خون اعضای این خانواده جالب ربط دارد؛ خانواده ایی که برخلاف دیگر همتایان خود در آلمان و سایر نقاط جهان، سوژه یک محفل های خود، گویا گفت و گو درباره مسائل روزمره زندگی و چیزهای از این دست نیست بلکه محور همه گپ زدن های خانوادگی شان، به احتمال فراوان موضوعات مربوط به قایقرانی و کسب مدال در تورنمنت های مختلف است.

انتهای پیام/

ارسال نظر