صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۳ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

علم در مورد «دوستی» چه می‌گوید؟

علمِ در پس پرده دوستی‌ها نشان می‌دهد که این پیوندها فقط یک تجمل اجتماعی نیستند، بلکه مولفه بنیادی یک زندگی شاد و سالم تلقی می شوند.
کد خبر : 926063

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از  dailyexcelsior، دوستان چه دوست دوران کودکی و دوست دوران مدرسه، چه هم‌خوابگاهی دانشگاه یا همکار که به دوست صمیمی تبدیل شده است، به روش‌های بی‌شماری زندگی ما را غنی می‌کنند.

دوستی‌ها نقش مهمی در بهزیستی عاطفی و روانی ما دارند. مطالعات نشان داده که داشتن دوستان نزدیک می تواند موجب کاهش استرس، افزایش شادی و حتی بهبود سلامت جسمی شود. دوستان از ما در زمان‌ های سخت زندگی حمایت می‌ کنند، به ما حس تعلق می ‌دهند و کمکمان می‌ کنند تا در چالش ‌های زندگی پیش برویم. آنها شریک جرم ما، رازنگه دار ما و بزرگترین تشویق کنندگان ما هستند.

دوستی، اساس تجربه انسانی، هم یک شادی ساده و هم پدیده ای پیچیده است. در حالی که اغلب شبیه هنر به نظر می رسد، یک علم قوی در پس چرایی دوستی با افراد خاص وجود دارد. درک این پویایی ها می تواند توانایی ما را برای ایجاد ارتباطات معنادار و قدردانی از دوستی هایی گرانقدرمان،  افزایش دهد.{$sepehr_key_978}

در قلب بسیاری از دوستی ها، ترکیبی از فعل و انفعالات زیستی و شیمیایی نهفته است. وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنیم، مغز ما انواع مختلفی از انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها را آزاد می کند.

مثلا، دوپامین با لذت و پاداش همراه است. وقتی با کسی ملاقات می‌ کنیم که ما را به خنده می‌ اندازد یا علایقی شبیه ما دارد، مغز ما با ترشح دوپامین، حس شادی و ارتباط را تقویت می‌ کند. اکسی توسین که اغلب «هورمون پیوند» ( هورمون عشق ) نامیده می شود، یکی دیگر از عوامل مهم است. این هورمون در لحظات مکالمه عمیق ترشح می شود و احساس اعتماد و صمیمیت را تقویت می کند. تأثیر متقابل این مواد شیمیایی می تواند پایه ای قوی برای دوستی های پایدار ایجاد کند.

یکی از مهم ترین عوامل پیش‌بینی کننده دوستی، شباهت است. تحقیقات نشان داده است ما بیشتر با افرادی که با آنها علایق، ارزش‌ ها و پیشینه ‌های مشترک داریم، ارتباط برقرار می ‌کنیم. این پدیده که به عنوان «اثر شباهت- جذب» شناخته می ‌شود، نشان می ‌دهد که زمینه‌ مشترک، مبنایی برای درک و اعتماد متقابل فراهم می ‌کند. آشنایی نیز نقش مهمی در ایجاد دوستی دارد. بر اساس «اصل آشنایی» یا «اثر مواجهه صرف» هر چه بیشتر در معرض کسی قرار بگیریم، احتمال بیشتری وجود دارد که به او علاقه پیدا کنیم.

 به همین دلیل است که دوستی ‌ها اغلب در محیط‌ هایی که افراد به طور منظم با هم تعامل دارند، مانند دانشگاه، محل کار یا گروه‌ های اجتماعی، شکوفا می‌ شود. آشنایی باعث ایجاد راحتی می شود و برقراری و حفظ ارتباطات را آسان تر می کند.

در حالی که عوامل زیستی و اجتماعی مهم هستند، عناصر روانی و عاطفی نیز در شکل گیری دوستی های ما نقش دارند. هوش هیجانی، توانایی تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و دیگران، به طور قابل توجهی بر روابط ما تأثیر می گذارد. افراد با هوش هیجانی بالا توانایی بیشتری برای هدایت تعاملات اجتماعی، تقویت همدلی و ایجاد ارتباطات عمیق‌ تر را دارند.

{$sepehr_key_979}

سبک های دلبستگی که در اوایل کودکی شکل می گیرند، بر نحوه ارتباط ما با دیگران در طول زندگی تأثیر می گذارند. افراد دارای دلبستگی ایمن، به داشتن روابط سالم تر و رضایت بخش تر تمایل دارند و  در مقابل، کسانی که دارای سبک دلبستگی مضطرب یا اجتنابی هستند ممکن است به راحتی اعتماد نکنند؛ حالتی که بر توانایی آنها در ایجاد و حفظ دوستی های نزدیک تأثیر می گذارد.

عمل متقابل یک اصل اساسی دوستی است. حمایت متقابل، خواه عاطفی، عملی یا اجتماعی، پیوندها و اعتماد را تقویت می کند. وقتی احساس می کنیم که تلاش های ما متقابل است، به احتمال زیاد روی رابطه سرمایه گذاری می کنیم. این داد و ستد متقابل برای حفظ دوستی های سالم و متعادل ضروری است. 

همچنین، تجارب مشترک یک پیوند قوی بین دوستان ایجاد می کند. پشت سر گذاشتن رویدادهای مهم زندگی، چه مثبت و چه منفی، می تواند ارتباطات را عمیق تر کند. این تجربیات یک روایت مشترک را ایجاد می کند، دوره ای که دوستان می توانند با نگاه به گذشته، خاطرات آن را یادآوری کنند. 

این گذشته مشترک، حس تعلق و تداوم در رابطه را تقویت می کند. علاوه بر این، داشتن تجربیات مشترک یکی از ساده ‌ترین و در عین حال عمیق ‌ترین راه‌ هایی ست که دوستی می تواند با آن شادی را افزایش دهد. خندیدن به یک خاطره خنده دار مشترک، انجام مشترک سرگرمی های جدید ، یا حمایت از یکدیگر در زمان های سخت؛ این لحظات مشترک، با ایجاد تابلویی از شادی و ارتباط، زندگی ما را غنی می کند.

دوستی اشکال مختلف دارد . برخی از افراد دوستان خود را به عنوان دوستان اولیه و ثانویه دسته بندی کرده اند که هر کدام نقش های متفاوتی در زندگی ما دارند. دوستان اولیه آنهایی هستند که درونی ترین افکار و احساسات خود را با آنها در میان می گذاریم. آنها ما را در سطح عمیقی درک کرده و حمایت بی دریغی از ما دارند. ما به طور منظم با آنها در ارتباطیم ، چه از طریق ارتباط روزانه و چه از طریق ملاقات های مکرر.

{$sepehr_key_980}
 
از سوی دیگر، دوستان ثانویه، اگرچه هنوز مهم هستند، نقش متفاوتی دارند. تعامل با دوستان ثانویه کمتر است. ممکن است آنها را در دورهمی ها ببینیم یا گهگاه به هم برسیم و این دوستی ها اغلب بر اساس علایق مشترک، فعالیت های مشترک یا شرایط خاص زندگی (مثلاً دوستان همکار ، دوستان باشگاه، دوستان مسافرت و گردشگری و غیره) شکل می گیرند. دوستان اولیه و ثانویه هر دو به یک اندازه مهم هستند.

علم پشت دوستی نشان می دهد که این پیوندها فقط یک تجمل اجتماعی نیستند، بلکه مولفه بنیادی یک زندگی شاد و سالم تلقی می شوند. از تقویت عصبی شیمیایی اکسی توسین و دوپامین گرفته تا فواید کاهش استرس و ارتقای سلامتی، دوستی ها تاثیر عمیقی بر رفاه ما دارند. با پرورش و ارزش گذاری برای دوستی هایمان، می توانیم از این فواید برای داشتن زندگی غنی تر و رضایت بخش تر استفاده کنیم. 

البته این در حالی است که فناوری و رسانه ‌های اجتماعی با آسان‌ تر کردن برقراری و حفظ ارتباط با دیگران در سراسر جهان، پویایی دوستی‌ ها را تغییر داده ‌اند. اگرچه این ابزارها، مزایای بی شماری در تقویت و حفظ روابط دارند اما چالش هایی را نیز ایجاد می کنند که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین، ایجاد تعادل بین تعاملات آنلاین و آفلاین برای سلامت و عمق دوستی بسیار مهم است. از این گذشته، به قول شاعر معروف «رالف والدو امرسون» « Ralph Waldo Emerson » «تنها راه برای داشتن یک دوست این است که یک دوست باشیم» .

انتهای پیام/

ارسال نظر