صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

واکسیناسیون ۶۴ میلیون راس دام علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از پایان موفقیت‌آمیز فاز نخست (اصلی) واکسیناسیون ۶۴ میلیون راس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.
کد خبر : 926034

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، رضا اسدی گفت: فاز نخست واکسیناسیون علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک که از ابتدای فروردین تا پایان تیر ماه سال جاری به طور سراسری در کل کشور به مرحله اجرا گذاشته شده بود، با موفقیت و رسیدن به اهداف مورد نظر سازمان دامپزشکی به پایان رسید.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در فاز اصلی برنامه ملی مورد نظر بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و به جهت ایجاد سیستم ایمنی قابل اطمینان و یکپارچه، افزون بر ۹۵ درصد جمعیت دام سبک مورد انتظار شامل ۶۴ میلیون راس گوسفند و بز توسط اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی مورد واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی تصریح‌کرد: در مناطقی که به دلایل مختلف از جمله دورافتاده و سخت‌گذر بودن، در فاز اصلی واکسیناسیون در آنها انجام نشده باشد، در فاز لکه‌گیری که بلافاصله بعد از فاز اصلی آغاز می‌شود پیش‌بینی لازم به‌منظور پوشش واکسیناسیون دام‌های مناطق مورد نظر نیز شده است.

اسدی خاطرنشان‌کرد: در کنار واکسیناسیون که توسط اکیپ‌های مایه‌کوب بخش دولتی یا واکسیناتور‌های بخش خصوصی در قالب خریدخدمت با مراجعه به همه واحد‌های روستایی، عشایری و صنعتی دام سبک انجام می‌شود، موضوعات دیگری از جمله آموزش و ترویج، برقراری سیستم مراقبت و بررسی کانون‌های احتمالی نیز در دستور کار برنامه ملی واکسیناسیون بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار دارد.

وی افزود: با انجام مایه‌کوبی موثر و سراسری، برقراری سیستم مراقبت، رصد و پایش و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای و امنیت زیستی توسط دامداری‌ها و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز در مناطق پرخطر، شاهد کنترل کامل بیماری در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: دام کشاورزی
ارسال نظر