صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۶ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
رئیس انجمن ترویج تغذیه از شیر مادر مطرح کرد؛

«شیر مادر» در سلامت مادر و فرزند موثر است/با ارزش‌ترین وعده غذایی تا قبل از یکسالگی

: تحقیقات نشان داده تغذیه کودک از شیر مادر علاوه بر اثربخشی در سلامت کودک، در سلامت مادران نیز تاثیر بالایی داشته است و در برابر وجود بیماری‌هایی همچون سرطان سینه، رحم و تخمدان تاثیر‌گذار است.
کد خبر : 925935

ابوالفضل افجه رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت و درمان و همچنین فوق تخصص نوزادان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیر مادر طبیعی‌ترین شیری است که از ابتدای خلقت وجود داشته‌است، گفت: مواد تشکیل دهنده همه شیر مادران از جمله چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و بقیه املاح یکی است و تنها تفاوت بین شیر مادر نوزاد نارس و نوزاد رسیده است.

وی افزود: در طول شبانه‌روز ترکیب شیر مادران تغییر می‌کند، اما پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که ارزش شیرمادر ثابت و بالا است.

افجه در خصوص فواید شیر مادر برای خود مادران گفت: یکی از بحث‌های محوری متخصصین فواید ارزشمند شیر ‌مادر و تغذیه کودک از شیر مادر برای خود مادران است.

وی افزود: تحقیقات نشان داده در مادرانی که به فرزند خود شیر داده‌اند، سرطان سینه، رحم و تخمدان بسیار کمتر بوده است و همچنین آمارها نشان می‌دهد شکستگی لگن نیز در مادران شیرده بسیار پایین است.

در خصوص دوران شیردهی به کودک گفت: توصیه ما به مادران این است که تا وقتی مادران شیر داردند بهتر است آن را در اختیار کودک خود قرار دهند اما دوران شیردهی طبیعتا بین 1.5 تا 2 سال است.

وی افزود: کودک از سن 6 ماهگی به بعد در کنار شیر مادر غذای کمکی می‌خورد و از سن 1 سالگی به بعد غذا به عنوان وعده اصلی کودک و شیر مادر به عنوان غذای کمکی باید وجود داشته باشد

فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: شیوع مصرف شیرخشک کار درستی نیست و باید فقط در شرایط خاص و سختی وجود داشته باشد که بچه از شیر خشک تغذیه کند و اینکه هرمادری که برای شیردهی مشکلی دارد مصرف شیر خشک را تجویز بکنیم، اصلا درست نیست.

وی افزود: شیر خشک برمبنای تقلید از شیر مادر تولید شده است ولی تا به امروز هیچوقت نتوانسته به آن کیفیت برسد، اما شیر پاستوریزه ارزش غذایی بسیار پایین‌تری از هر دوی آن‌ها دارد و اصول تغذیه بر این است که مادران می‌توانند بعد از 6ماهگی از شیر پاستوریزه به عنوان حلال برای غذاهایی مثل فرنی و حلیله بادام استفاده کنند.

رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت و درمان در پایان با تبریک هفته شیرمادر را به همه مادران شیرده تبریک گفت و افزود: مادران باید باورهای غلطی که در جامعه و اطرافیان آن‌ها نسبت به شیرمادر و تغذیه کودک از این شیر وجود دارد را کنار بگذارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر