صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۲ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
منطقه و جهان لحظه‌شماری می‌کند؛

شمارش معکوس برای حساب پس گرفتن از اسرائیل

خط دیپلماسی شلوغ است به این امید که رایزنی بتواند هزینه‌ای که کج‌رفتاری اسرائیل بر امنیت منطقه تحمیل می‌کند را به حداقل برساند؛ اما به نظر می‌آید که این بار جهان در برابر عزم راسخ محور مقاومت برای ادب‌کردن فرزند نامشروع آمریکا تسلیم است.
کد خبر : 925884

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ کاخ سفید مدعی است که افزایش توان نظامی در خاورمیانه اقدامی دفاعی است که با هدف کاهش تنش در منطقه تدارک دیده شده است.

این ادعا روز گذشته به‌طور جداگانه از سوی «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید و «جان فاینر» مشاور معاون امنیت ملی کاخ سفید با این مضمون مطرح شده که هدف امریکا از استقرار تجهیزات نظامی بیشتر در خاورمیانه علاوه بر دفاع از اسرائیل جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده منطقه‌ای است.

نکته قابل‌تأمل در این اظهارات، تأکید بر «دفاع» با افزودن این توضیح است که «واشینگتن در رویداد‌های هفته گذشته نقشی نداشته است.»

به‌این‌ترتیب، آمریکا تلاش می‌کند خود را از اتهام همدستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس فقید دفتر سیاسی حماس که چهارشنبه گذشته در تهران شهید شد، مبرا و درعین‌حال تأکید کند که در حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر حمله انتقام‌جویانه ایران از اقدام پدافندی فراتر نمی‌رود و قصدی برای درگیری مستقیم با ایران ندارد.

شناور‌ها و ناوشکن‌های بیشتری با توان پدافندی مقابله با موشک‌های بالستیک روانه آب‌های منطقه و دریای مدیترانه شده‌اند و جت‌های جنگنده بیشتری هم در راه خاورمیانه هستند.

پدافند‌های موشکی زمین‌پایه بیشتری هم در منطقه مستقر می‌شوند.

در حال حاضر، یونان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، کره جنوبی، فرانسه، سوئد و ترکیه از اتباع خود خواسته‌اند، خاک لبنان را ترک کنند.

قرار است، امروز دوشنبه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با تیم امنیت ملی خود جلسه تشکیل دهد و گفتگویی هم با «عبدالله دوم» پادشاه اردن داشته باشد.

دیروز یک‌شنبه، در سفری کم‌سابقه، «ایمن صفدی» وزیر خارجه اردن، به تهران آمد و با «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیدار کرد.

بعد از پایان این دیدار، صفدی گفته بود که «پیامی را پیرامون وضعیت منطقه و روابط دوسویه از عبدالله دوم پادشاه اردن به رئیس‌جمهور ایران انتقال دادم.»

وی تأکید کرد: به همتای ایرانی‌ام گفتم که من برای انتقال پیام میان اسرائیل و ایران در تهران حضور ندارم. من با دعوت رسمی برای مشاوره پیرامون افزایش تنش خطرناکی که منطقه شاهد آن است به تهران آمدم.

آنگونه که از گزارش تارنمای «آکسیوس» برمی‌آید، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به شرکای گروه ۷ گفته است که انتظار داریم ایران و حزب‌الله لبنان از روز دوشنبه حملات خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کنند.

از تحلیل‌های ارائه‌شده در سایت‌های خبری این‌گونه برمی‌آید که این بار برخلاف عملیات «وعده صادق» که در ماه میلادی آوریل در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، گمانه‌زنی‌ها درباره زمان و نحوه پاسخ انتقام‌جویانه ایران راه به‌جایی نبرده و مقام‌های غربی و منطقه‌ای در بی‌خبری کامل هستند.

بااین‌همه، انتظار می‌رود که پاسخ احتمالی ایران به‌مراتب پیچیده‌تر و گسترده‌تر از عملیات وعده صادق باشد و از چند جبهه انجام شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز گذشته به این نکته اشاره کرد که اسرائیل از ۷ جبهه زیر آتش است. او همچنین در لفاظی‌های خود مدعی شد که «آماده همه سناریو‌های دفاعی و تهاجمی هستیم.»

جهان به‌ویژه آمریکا، اظهارات مقام معظم رهبر را ملاک قرار داده و حمله را قطعی ارزیابی می‌کند. به قول جان کربی هماهنگ‌کننده امور راهبردی کاخ سفید «وقتی رهبر ایران از انتقام (خونخواهی) سخن می‌گوید، ما باید این را جدی بگیریم.»

روز گذشته، علی باقری به میهمان اردنی گفته بود: اسرائیل باید پاسخ قاطع و سخت دریافت کند تا بداند وحشیگری امنیتی هزینه‌های سنگین دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر