صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

رشد ۱۰۶ درصدی تولید واگن باری/ ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در طول دولت سیزدهم ۴۰۵۸ دستگاه واگن باری نو تولید شده که نشان دهنده رشد ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در دولت دوازدهم است.
کد خبر : 925871

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید میعاد صالحی، امروز در نشست خبری به عملکرد ۳۳ ساله راه آهن ایران پرداخت وگفت: به دلیل چالش نقدینگی و بودجه ای در حوزه نوسازی و تعمیرات لوکوموتیو، عقب‌ماندگی جدی داریم که در دولت سیزدهم توانستیم ۹۳ لوکوموتیو باری بازسازی شده را به شبکه حمل ریلی اضافه کنیم که ۴۸ درصد نسبت به دولت دوازدهم رشد داشته است.

مدیر عامل راه آهن ایران گفت: در طول دولت سیزدهم ۴۰۵۸ دستگاه واگن باری تولید شده که نشان دهنده رشد ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در دولت دوازدهم است.

وی تصریح کرد: در حوزه حمل ونقل مسافری حدود هزار واگن مسافری داریم که عمر آنها بالای ۳۰ سال است و نیاز به نوسازی جدی داریم و امروز با انباشت تعمیرات روبه‌رو هستیم.

صالحی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ بودجه عمرانی راه‌آهن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود در حالی که سال ۱۳۹۶ عدد دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود، همچنین در سال ۱۴۰۰ به دو هزار ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود در حالی که قیمت ارز نسبت به سال ۱۳۹۶ بسیار افزایش یافته است، این مسائل نگهداری خطوط و تعمیر و نگهداری لکوموتیو و اجرای پروژه را با چالش مواجه می‌کند و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن روند نزولی طی می‌کند.


افزایش بودجه راه آهن در دولت سیزدهم

مدیرعامل راه‌آهن گفت: از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ بودجه راه‌آهن سالانه ۵۰ درصد افزایش یافت و در سال ۱۴۰۲ تخصیص بودجه عمرانی راه‌آهن بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بود.

وی افزود: در ۳ سال اخیر تخصیص بودجه متوسط ۱۵۰ درصد داشتیم و امسال از محل تهاتر نفت امیدواریم به تخصیص بودجه عمرانی ۳۰۰ درصد برسیم در حالی که بودجه مصوب ۲ هزار میلیارد تومان است.

صالحی گفت: در سال ۱۳۹۴ ، ۱۳۹۵و ۱۳۹۶ بودجه عمرانی راه آهن معادل ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۱۴۹۷ به ۲هزار و ۲۰ میلیارد رسید و راه آهن ایران کاهش بودجه داشت.

مدیر عامل راه آهن ایران ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ دوباره با کاهش  ۵۰۰ میلیارد تومان،  بودجه با کاهش مواجه می‌شود. از همان ابتدای کار دولت سیزدهم  ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ و۱۴۰۳ توانستیم هر سال ۵۰درصد افزایش بودجه داسته باشیم.

صالحی در خصوص بخش تخصیص بودجه به راه آهن گفت: از ۱۴۰۰ نیاز به مجوز‌هایی داشتیم تا بتوانیم تخصیص ۱۰۰درصدی بودجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم تخصیص بودجه در حوزه حمل و نقل ریلی کشور به طور متوسط ۱۵۰درصدی داشته باشیم.

وی گفت: امسال اولین منابع تهاتر نفت به راه آهن تخصیص داده شد.در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ لوکوموتیو و کشنده مسافری سالی ۳۰ تا به ناوگان افزوده شد.این‌ واگن ها باید هر ۵سال یکبار باید تعمیر اساسی شود و اورهال این واگن ها هزینه بر است.

مدیر عامل راه آهن گفت : از سال ۱۳۹۶ پایه گذاری غلط بدون انجام عملیات اساسی لوکوموتیو به سیر ادامه می‌دهد.

وی گفت : ۴۸ لوکوموتیو از چرخه خارج شد و فقط ۱۷ تا بدون مشکل در حال حرکت بود. از ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ فعال و در حال حرکت بود.

صالحی با اشاره به اینکه در ۱۴۰۰ تلاش شد که لوکوموتیو‌ها به چرخه حرکت وارد شود، گفت : در سال ۱۴۰۳ به دلیل نیاز اساسی به تزریق نقدینگی بخشی از منابع وارد این بخش برای تعمیر شد.

مدیر عامل راه آهن گفت: تلاش در راه آهن در دولت سیزدهم این بود که خط را نیمه کاره افتتاح نکنیم از این رو ۳۲۰ کیلومتر خطوط دوم است و همه به بهره برداری قرار گرفته است.

صالحی گفت: ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی در دولت سیزدهم  احداث و به بهره برداری رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اربعین 1403 راه آهن
ارسال نظر