صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیام رسان‌های داخلی و انتخابات ریاست جمهوری؛ دلیل اقبال مردم چه بود؟

در انتخابات ریاست جمهوری شاهد رغبت ستاد‌های نامزد‌ها و همچنین کاربران در استفاده از ظرفیت پیام رسان‌های داخلی بود که موجب شد تا مرکز ملی فضای مجازی در تعامل با سکو‌های داخلی، ارائه خدمات به نامزد‌ها را تسهیل و متنوع کند.
کد خبر : 925803

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درحالی به پایان رسید که سهم فضای مجازی در عرصه تبلیغات و کنشگری نامزد‌ها و ستاد‌های انتخاباتی بیش از سایر دوره‌ها به چشم می‌آمد.یکی از تفاوت‌های این دوره انتخابات نسبت به سایر ادوار این بود که نشان داد که توسعه کاربری پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی در افزایش مشارکت و تقویت توان داخلی در عرصه فضای مجازی تأثیر بسزایی داشت.

سکو‌های داخلی در این انتخابات توانستند چند نکته مهم را نسبت خود به منصه ظهور و اثبات برسانند؛ علاوه بر ارائه خدمات متنوع به نامزد‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی همچون ردیابی فیک نیوز‌ها و برخورد با اخبار جعلی، از بین بردن و نفی نفی دوقطبیدگی بین کاربران سکو‌های داخلی و خارجی بود.

پیش از انتخابات برخی مدعی می‌شدند اقشار مذهبی و طرفدار حاکمیت در سکو‌های داخلی حضور دارند و بخش دیگری از کاربران بخصوص قشر خاکستری همگی در سکو‌های خارجی فعالیت می‌کنند، اما طبق بررسی‌های صورت گرفته در نظر سنجی‌ها و بخصوص در انتخابات این مطلب تا حد زیادی نفی می‌شود به این صورت که هرچه تعداد کاربران سکو‌ها افزایش پیدا کند به واقعیت جامعه نزدیک‌تر می‌شود.این موضوع در سکو و پیام رسانی مثل روبیکا با بیش از ۴۳ میلیون کاربر فعال ماهانه، صدق می‌کند و می‌توانیم کاربران آن را تقریبا بازنمایی واقعی از جامعه ایرانی بدانیم.

شاهد مثال آن تعداد مخاطبان کانال‌های آقایان پزشکیان و جلیلی در روبیکا است که به نظرسنجی‌های میدانی و تحلیل‌های محتوایی بسیار نزدیک است.


علاوه بر روبیکا، در مورد پیام رسان ایتا نیز ادعا می‌شد که همه کاربران آن اقشار مذهبی و انقلابی هستند، اما ابن ادعا با تعداد کاربران این پیام رسان صحت ندارد.

در زمان انتخابات نیز بخشی از توان فضای مجازی ستاد‌های انتخاباتی در سکو‌های داخلی از جمله ایتا متمرکز شده بود.

 

این مسئله در سایر پیام رسان‌های داخلی از جمله "بله" نیز قابل مشاهده بود که شاهد رقابت بین نامزد‌ها از جمله آقایان پزشکیان و جلیلی در جذب مخاطب بودیم.

مزیت نسبی سکو‌های داخلی؛ عامل ترغیب نامزد‌ها به استفاده از این ظرفیت

همانطور که اشاره شد یکی از مزایای سکو‌های داخلی نسبت به خارجی ها، ارائه خدمات متنوعی و در دسترسی بود که روند دسترسی به آنها از طریق جلسات متعدد ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با مدیران سکو‌های داخلی فراهم شد.برخی از این امکانات شامل تیک آبی (نشان ویژه‌ای که کانال را از دیگر کانال‌ها متمایز می‌کند) پین گفتگو، تبلیغ درون کانالی، رشد سریع دنبال کنندگان و ... می‌شد که بصورت عادلانه در خدمت همه نامزد‌ها قرار گرفته بود.

علاوه بر ارائه خدمات در دسترس، سکو‌های داخلی برخلاف خارجی‌ها که در همکاری برای جلوگیری انتشار فیک نیوز‌ها سر باز می‌زنند، اقداماتی در این راستا صورت دادند که یکی از این کارها، معرفی یک شناسه (آیدی) برای دریافت گزارش‌های تخلفات انتخاباتی بود تا کاربران بتوانند از این طریق هرگونه محتوا که مشکوک به تخلف انتخاباتی را جهت بررسی بیشتر توسط مراجع ذیصلاح به شناسه مذکور ارسال کنند که گزارشات خوبی از این طریق نیز دریافت شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر