صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۶ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

دستگاه تحریک وراجمجمه‌ای مغز ساخته می‌شود

محققان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخت دستگاه تحریک وراجمجمه‌ای مغز با قابلیت ثبت سیگنال‌های مغزی را آغاز کردند.
کد خبر : 925698

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری این طرح تحقیقاتی گفت: تحریک الکتریکی وراجمجمه‌ای مغز (tCS) یکی از جدیدترین و کم خطرترین روش‌های مداخله درسیستم اعصاب می‌باشد که در سال‌های اخیر کاربرد قابل توجهی در درمان اختلالاتی از جمله افسردگی، سوء مصرف مواد و پارکینسون یافته است.

وی افزود: ثبت سیگنال الکتریکی مغز (EEG) به صورت همزمان با تحریک الکتریکی مغز، امکانات بسیاری را در فرآیند درمان بیماران و یا تحقیقات بیشتر در این حوزه بوجود می‌آورد.

احمدی اظهارکرد: هدف از اجرای این طرح علمی و پژوهشی، دستیابی به روشی برای استخراج سیگنال الکتریکی مغز در حین تحریک وراجمجمه‌ای مغز است تا براساس آن پارامتر‌های سیگنال تحریک تنظیم شود.

این محقق یادآور شد: برای ثبت سیگنال مغزی در حین انجام تحریک وراجمجمه‌ای مغز، لازم است که سیگنال مزاحم ناشی از تحریک را از روی سیگنال ثبت شده از روی سر حذف کنیم تا سیگنال الکتریکی مغز را به صورت سالم استخراج کنیم.

به گفته وی با استفاده از این سامانه می‌توان تحقیقات بر روی سیستم‌های حلقه بسته تحریک الکتریکی جریان الکتریکی متناوب را آغاز کرد. 

این محقق با اشاره به اینکه این سیستم حلقه بسته می‌تواند در کنترل اختلالات و بیماری‌های شناختی نقش بسیار موثری داشته باشد، گفت: سامانۀ ساخته شده می‌تواند تاثیر بیشتری در کنترل رفتاری بیماران اوتیسم، کنترل اضطراب، رفع لکنت زبان، کنترل خشم، افزایش قدرت تصمیم‌گیری و کنترل رعشه‌های ناشی از پارکینسون داشته باشد. 

مجری این طرح پژوهشی همچنین خاطر نشان کرد: با شناخت فرایند تحریک وراجمجمه‎‌ای مغز می‌توان پروتکل‌های تحریک را با دقت بالا به منظور اثر بخشی بیشتر تحریک وراجمجمه‌ای طراحی و همچنین با افزایش امنیت تحریک، مطالعات موثر تری بر روی کودکان اجرا کرد.

احمدی افزود: اجرای این طرح و ساخته شدن سامانۀ ثبت و تحریک همزمان، بستری برای انجام پژوهش‌هایی در جهت افزایش توانمندی‌های شناختی افراد و درمان بیماری‌های روانی افراد فراهم می‌کند و این دستگاه یکی از ابزار‌های مورد نیاز برای موسسه‌های تحقیقاتی و درمانی فعال در حوزۀ بیماری‌های عصبی وشناختی خواهد بود.

مجری این طرح اضافه کرد: این طرح به صورت تجمیعی از یک پروژه کارشناسی ارشد و یک پروژه دکتری با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به اجرا گذاشته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر