صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۷ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
در یک نشست تخصصی بررسی شد؛

سیاست‌گذاری دینی و تبلیغی کشور ترکیه در گستره فراملی

نشست تجربه کاوی کشور‌های اسلامی در زمینه کارکرد‌های اجتماعی نهاد دین با حضور جمعی از کارشناسان سیاسی و فرهنگی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.
کد خبر : 925628

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «تجربه‌کاوی کشورهای اسلامی در زمینه کارکرد اجتماعی نهاد دین؛ موردکاوی سیاستگذاری دینی و تبلیغی کشور ترکیه در گستره فراملی» با حضور حجت‌الاسلام مصطفی بروجردی، سفیر اسبق ایران در واتیکان، حسن صادقیان، رئیس اداره مشترک‌المنافع و ترکیه در مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، رضا دهقانی، دانشیار گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشگاه تهران، محمدعلی فرطوسی، نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. 

سفیر اسبق ایران در واتیکان در این نشست اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین تجربیات مثبت دیپلماسی امور دینی ترکیه، توجه به کشورهای ترک زبان و جوامع دور از وطن است. 

حجت‌الاسلام بروجردی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند از ظرفیت حوزه فارسی زبانان در دنیا و ایرانیان خارج از کشور در دیپلماسی امور دینی استفاده کند. 

در بخش دیگری از این نشست رئیس اداره مشترک‌المنافع و ترکیه در مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به موازی کاری و تشتت دستگاهی، به‌عنوان مسئله کلان در حوزه دیپلماسی امور دینی، اظهار کرد: باید همکاری، هماهنگی و همگرایی بین دستگاه‌های دینی و تبلیغی بین المللی کشورمان محقق شود و این امر بدون طرح الزام‌آور امکان‌پذیر نیست. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به جایگاه جوامع دور از وطن در ترکیه، اظهار کرد: برخی مدارس ترکیه، نقش پررنگی در زمینه سیاستگذاری دینی و تبلیغی در این کشور برخوردار است. 

دهقانی ادامه‌داد: توجه به دین در کشور ترکیه، کارکردی است و نه لزوماً هنجاری؛ از این رو بسیاری از فعالیت‌های دینی در ترکیه به‌دنبال اقداماتی برای پاسخ به نیازهای فرهنگی و اجتماعی شکل‌گرفته‌اند. 

نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در این نشست اظهار کرد: نبود سند جامع فرهنگی بین‌المللی، ضعف مهم در حوزه دیپلماسی فرهنگی و دینی کشور به‌شمار می‌آید. 

فرطوسی گفت: تهیه و تدوین چنین سندی و همچنین تصویب آن در مجلس شورای اسلامی می‌تواند گام مثبتی در جهت تقویت دیپلماسی امور دینی جمهوری اسلامی ایران باشد. 

همچنین در این نشست موضوعاتی نظیر نقش دین در ارتباطات اجتماعی جوامع اسلامی، کارکردهای اجتماعی نهاد دین در جهان امروز، نبود جایگاه مناسب دینی در نهاد دولت و تجربه کاوی کشورهایی مانند ترکیه در مواجهه با مدرنیزاسیون مطرح شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر