صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
گپ‌و‌گفت متفاوت آنا با پادشاهان مشاعره؛

قصه خانواده سه‌نفره با هزاران بیت شعر؛ چگونه دست نوازش اهل‌بیت پدر، مادر و فرزند را شاعر کرد؟

خبرنگار آنا در گفت‌وگو با پدر، پسر و مادری از جنس شعر و ادبیات به دنبال فضایی است تا رمز و راز روی‌آوری این خانواده به شعر و شاعری را از زبان‌ خودشان جویا شود.
کد خبر : 925614

خبرگزاری علم و فناوری آنا - داود نصیری؛ شاید روزی که دانشگاه آزاد اسلامی با حمایت‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی متولد شد، کمتر کسی متصور می‌شد که روزی این شجره طیبه همچون درختی تناور نه‌تنها بر نظام آموزش عالی، بلکه سیطره فعالیتی‌اش را بر بسیاری از حوزه‌های دانشی، اجتماعی، فرهنگی، پژوهشی و ... بگستراند.

دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها در هیچ عرصه‌ای متوقف نشد؛ بلکه در هر زمان با درک صحیحی از محیط پیرامونی و نیاز‌های متعالی کشور به خوبی و به هنگام، پوست‌اندازی کرد وهمراه با روند رو به رشد و متغیر جامعه، اولویت‌های جدید و نگرش‌های متفاوت و تازه‌ای را به عنوان رسالت برگزید.

در طول فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه بازویی توانمند برای دولت‌ها و کشور در سه عرصه آموزش عالی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و بستری مناسب برای پاسخگویی به نیاز‌های صنعتی و فرهنگی جامعه بوده است.

نگاهی حتی به اجمال و گذرا به تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهر و استان و مشاهده حضور بسیاری از افراد تأثیرگذار کشور در دانشگاه به عناوین مختلف مؤید این ادعاست.

امروز دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها یک مرکز آموزشی صرف، بلکه یک بستر و ظرفیت گسترده‌ای است که تمام نیاز‌های ایران اسلامی را درک کرده و با رویکرد‌هایی اثرگذار و برنامه‌هایی فاخر در تمامی عرصه‌ها نقش‌آفرین شده، دانشگاهی که به‌عنوان نخستین انتخاب، جای خود را در مسیر تعالی هر فرد و خانواده ایرانی محکم کرده است.

در روی دیگر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌هایی جامعه‌شمول که بستر را برای حضور تمامی اقشار مختلف جامعه، ایجاد کند، به خوبی درک شده است، دانشگاه هرگز ارتباط خود را با جامعه و دانش‌آموختگانش قطع نکرده و همواره دنبال ایجاد فضایی است که استعداد‌های این مرز و بوم در آن شکوفا شود.

یکی از برنامه‌هایی که در راستای سلسله‌برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گستره استانی و ملی مورد استقبال واقع شده، جشنواره ملی مشاعره علوی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر از سری برنامه‌های جشنواره سراسری امامت و مهدویت این دانشگاه است که در چهارمین دوره برگزار می‌شود.

از این باب و در این مقال با شرکت‌کنندگانی از جنس شعر و ادبیات، مصاحبه‌ای ترتیب داده شده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

در این گفت‌وگو به گپ و گفت با پدر و پسر و مادری نشسته‌ایم که امروز خود را سفیر دانشگاه می‌دانند و هر سه با علاقه‌مندی در جشنواره مشاعره علوی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر شرکت کرده‌اند.

از کاردانی اتاق عمل تا رشته آموزگاری

آنا: با سلام لطفا خودتان را معرفی کنید، چند سال دارید، فرزند چندم خانواده هستید، ازدواج کرده‌اید؟

هامان فراهانی: سلام، هامان فراهانی هستم، تک فرزند، ۲۱ ساله و مجرد هستم.
اصغر فراهانی: اصغر فراهانی۵۳ سال دارم، خودم فرزند چهارم هستم ازدواج کرده‌ام و حاصل این ازدواج نیز فرزندم هامان است.

مادر: میترا خانلرخانی هستم.

آنا: میزان تحصیلات چیست؟

هامان فراهانی: دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس هستم.

اصغر فراهانی: کاردانی اتاق عمل ـ مهندسی کشاورزی گرایش خا‌ک‌شناسی-کارشناسی حقوق-کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و در نهایت دکترای حقوق در دانشگاه آزاد واحد صباشهر.

میترا خانلرخانی: معلم هستم و در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار تحصیل کرده‌ام.

آنا: در چه رشته‌ای و در چه دانشگاهی، گفتید تحصیل کرده دانشگاه آزاد هستید (چه تعداد از افراد خانواده)، نظرتان درباره دانشگاه چیست و آیا تحصیل در دانشگاه توانسته استعداد شما را شکوفا کند؟

هامان فراهانی: با افتخار در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس هستم، پدرم هم مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد صباشهر در رشته حقوق بوده‌اند. با قاطعیت باید بگویم بله، قطعاً برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و همایش‌ها، حضور استادان مربوط به حوزه ادبیات، کانون‌های ادبی و ... در شکوفایی استعداد بنده نقش داشته؛ به‌عنوان مثال کانون‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف تنها یکی از بستر‌های شکوفایی استعداد‌هاست.

اصغر فراهانی: همانطور که هامان اشاره کرد، مفتخرم که به‌عنوان مدرس در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت هستم و به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی تأکید می‌کنم که این دانشگاه فرصت‌های خوب و یکسانی را برای همه مهیا کرده که برای من نیزچنین بوده و بستر مناسبی بسیاری فراهم شده است.

نکته مهم‌تر اینکه به گواه حضور بسیاری از اندیشمندان در دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه توانسته بستر شکوفایی استعداد‌ها باشد.

میترا خانلرخانی: به‌عنوان یک معلم و تحصیل‌کرده در دانشگاه باید اذعان کنم که دانشگاه آزاد اسلامی فرصت‌های خوبی را برای من فراهم آورده است.

آنا: مدرک دانشگاه آزاد اسلامی را در زمینه شغلی چگونه می‌بینید، آیا برای شما کارایی داشته است؟

هامان فراهانی: بله به‌خصوص در حوزه صنعت غذا که رشته تحصیلی من است، به خوبی تونسته آگاهی‌های لازم را نسبت به بازار کار القا کند.

اصغر فراهانی: بله با مدرک تحصیلی خودم مدرس دانشگاه آزاد اسلامی هستم و در دیگر شغل خود که وکالت دادگستری است بسیار مفید بود.

میترا خانلرخانی: بله مؤثر بوده است.

آنا: استادان دانشگاه آزاد اسلامی چه نقشی در شکوفایی استعداد ادبی شما داشته‌اند و چه کمکی کرد‌ه‌اند؟

هامان فراهانی: با راهنمایی‌های لازم در موضوع ادبیات کمک‌های زیادی کرده‌اند.

اصغر فراهانی: بدون تردید نقش بسزایی داشتند، هرکدام از استادان با توجه رسالت آموزشی خود، سهم اثرگذاری در تعالی بنده و تمامی دانشجویان داشته‌اند و راهنمای دانشجویان در تمامی مسیر تحصیل و چه بسا زندگی بوده‌اند.

میترا خانلرخانی: آنان هرکدام به سهم خود نقش داشته‌اند و راهنمایم بوده‌اند که از تک‌تک‌شان قدردانی می‌کنم.

آنا: نقش هنرمندان و دانشگاهیان در ایجاد علاقه نسل جوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هامان فراهانی: با ایجاد بستر‌های لازم، تشویق‌های مادی و معنوی و پشتیبانی استعداد‌ها می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

اصغر فراهانی: بسیار نقش پررنگ و کارایی زیادی داشته‌ و جوانان را علاقه‌مند کرده‌اند.

میترا خانلرخانی: این دو قشر به نوعی الگو بسیاری از جوانان هستند و رویکرد آنان توانسته جوانان را علاقه‌مند کند.

آنا: پیشنهادتان برای تبدیل ظرفیت‌های شعر به منابع سمعی بصری چیست؟

هامان فراهانی: افزایش تولید و پخش برنامه‌های ادبی و مشاعره، استفاده از افراد متخصص در این حوزه، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های ادبی در بستر صدا و سیما از پیشنهادتم است.

اصغر فراهانی: بیشتر از مدیوم‌های اجتماعی می‌توان به غنای شعر کمک کرد.

میترا خانلرخانی: استفاده بهتر و بیشتر از برنامه‌های ادبی و هنری.

حفظ اشعار از شش‌سالگی؛ مطالعه و علاقه شدید به شعر و شاعری

آنا: داستان ورود شما به عرصه ادبیات چگونه بود؟ یا اینگونه بپرسیم که تعلق شما به هنر از چه زمان و چگونه به شعر و مشاعره شکل گرفت؟

هامان فراهانی: همانطور که می‌بینید، بنده در خانواده‌ای علاقه‌مند به ادبیات زندگی می‌کنم و این موضوع در علاقه من به شعر تأثیرگذار بوده و پدر و مادر عزیزم در این زمینه کمک‌های بسیاری به من کرده‌اند.

حفظ اشعار را از سن شش‌سالگی آغاز کردم و در همان سن، بعد از حفظ اشعار این توانایی را داشتم که مشاعره کنم. سرودن شعر را هم تقربیاً از سن ۱۳ سالگی آغاز کردم. راهنمایی‌ها و تشویق‌های خانواده موجب علاقه بیشتر من به شعر و مشاعره شد و تاکنون آن را ادامه داده‌ام.

اصغر فراهانی: ابتدا علاقه شخصی خودم بوده، سپس مطالعه و نیز همراهی و حمایت خانواده، زمینه‌ساز ورود من به این عرصه شد.

میترا خانلرخانی: ورود به هر هنر یا فعالیتی اعم از آموزشی یا موارد دیگر در ابتدا نیاز به علاقه دارد، در اینجا نیز علاقه شخصی و همراهی خانواده زمینه‌ساز ورود من به این عرصه شد.

بنده از دوران نوجوانی به این عرصه وارد شدم، اما در دوران بزرگسالی اوج بیشتری گرفت. در خانواده پدری شعر جایگاهی ویژه داشت و در زندگی خودم هم این موضوع با توجه به شغل و تحصیلاتم بیشتر شد، ضمن اینکه همانطور که متوجه شدید، همسر و پسرم شاعر و همچنین مشاعره‌کننده‌های پرقدرت و قابلی هستند.

آنا: دغدغه هنری شما چیست؟

هامان فراهانی: تلاش برای پیشرفت کشور در حوزه هنر به‌خصوص ادبیات، معرفی ادبیات ایران به جهان و ارتقای جایگاه شعر و مشاعره.

اصغر فراهانی: شعر، نقاشی، موسیقی و پیشرفت آنها در کشور.

میترا خانلرخانی: پیشرفت برنامه‌های ادبی در کشور.

آنا: آیا شعر نیازمند روحیه خاصی است؟

هامان فراهانی: شعر نیازمند روحیه لطیفی است و شاعران روحیه خاص و حساسی دارند؛ به قول شاعر: شعر خوش آن نیست که برداریش/خوانی و دریابـی و بگذاریش/شعر خوش آن است که راهت زند/پنجه به دامان نگاهت زند

اصغر فراهانی: بله حتماً، از نوع ظریف و حساس آن.

میترا خانلرخانی: بله حتماً، در هر شخص متفاوت و متمایز بروز می‌کند.

آنا: چه کسی استعداد شما را شناخت و چه کسانی مشوّق‌تان بودند؟

هامان فراهانی: پدر و مادرم به‌عنوان نخستین راهنما و نزدیک‌ترین فرد به بنده.

اصغر فراهانی: همسرم بسیار در ذوق هنری بنده تأثیرگذار بودند و در همه حال مشوّق، پس از ایشان نیز فرزندم که ثمره زندگی بنده است.

میترا خانلرخانی: ابتدا خانواده، اما به طور جامع همسر و فرزندم.

آنا: چه سبکی از شعر را بیشتر می‌پسندید؟

هامان فراهانی: کلاسیک ـ سنتی، قالب غزل، رباعی، دوبیتی و تک‌بیتی.

اصغر فراهانی: کلاسیک، نیمایی و سپید.

میترا خانلرخانی: اینجا در تیم همسرم هستم، کلاسیک، نیمایی و سپید.

آنا: چند بیت و شعر را از حفظ هستید و شعر علوی چند بیت؟

هامان فراهانی: تعداد آن بسیار زیاد است، متأسفانه قابل شمارش نیست و آمار دقیقی ندارم، اما دو بیت علوی از خودم تقدیم‌تان می‌کنم: دل من در کمند او اسیر است/به کل عالم هستی امیر است/نه‌تنها من گدای حبّ اویم/به نزدش حاتم طایی فقیر است

اصغر فراهانی: همانطور که هامان اشاره کرد، واقعاً قابل شمارش نیست و هر بار با شنیدن یا خواندن یک شعر، سعی می‌کنم به خاطر بسپارم.

میترا خانلرخانی: شمارش نکردم و پاسخی همانند پاسخ سایر اعضای خانواده به این سؤال می‌دهم، قابل شمارش نیست.

آنا: اگر شاعر هستید، سبک اشعار شما چیست؟ سوژه شعر‌ها را از کجا و چگونه پیدا می‌کنید؟

هامان فراهانی: بله شاعر هم هستم، همانطور که در سؤالات قبلی پاسخ دادم، در سبک‌های مورد علاقه‌ام یعنی کلاسیک ـ سنتی، قالب غزل، رباعی، دوبیتی و تک‌بیتی اشعاری را سروده‌ام.

درباره بخش دوم سؤال باید بگویم که بعضی اوقات سوژه‌ها را برای شاعر مشخص می‌کنند و در برخی موارد نیز موضوع آزاد است.

اصغر فراهانی: بله جسته و گریخته، اشعاری را می‌سرایم و بیشتر به سبک کلاسیک علاقه دارم. موضوع اشعار را از بستر‌های مختلف جامعه الهام می‌گیرم.

میترا خانلرخانی: بیشتر کلاسیک و برای سوژه‌ها از مسائل روز اجتماع الهام می‌گیرم.

آنا: فعالیت هنری دیگری دارید؟

هامان فراهانی: بله به غیر از شعر و مشاعره در حوزه نویسندگی فعالیت دارم.

اصغر فراهانی: طراح جدول هستم.

میترا خانلرخانی: به‌دلیل مشغله کاری و وظایف همسرداری و مادری، زمانی برای فعالیت هنری دیگری پیدا نکردم.

مقام‌های کشوری خانواده شعرا؛ مشاعره‌های آیینی و دانش‌آموزی

آنا: در چه برنامه‌هایی در کشور شرکت کرده‌اید و چه افتخاراتی دارید؟

هامان فراهانی: بخشی از دستاورد‌های هنری‌ام را به‌عنوان سفیر دانشگاه در عرصه شاعری، ترانه‌سرایی، نویسندگی و مشاعره‌کننده خدمت‌تان عرض می‌کنم:

مقام نخست کشوری مسابقه رادیویی برنامه حریرسخن رادیو فرهنگ (با اجرای دکتر اسماعیل آذر) در سال ۱۴۰۳.

مقام نخست کشوری مسابقه مشاعره علوی استان بوشهر در بهمن‌ماه ۱۴۰۲

مقام نخست کشوری مسابقات مشاعره سیمای استان قزوین در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷

مقام نخست مسابقات مشاعره‌های آیینی و عاشورایی برنامه‌های چکامه باران و یک ماه و چهل روز رادیو صبا

مقام نخست مسابقات مشاعره‌های آیینی و عاشورایی برنامه دیباج رادیو ایران در سال ۱۴۰۱

مقام نخست کشوری مسابقه مشاعره دانش‌آموزی شبکه آموزش سیما (با اجرای اسماعیل آذر) در سال ۱۳۹۴

مقام نخست کشوری مسابقات مشاعره‌های آیینی و دفاع مقدس رادیو ایران (با اجرای استاد امیر نوری)

مقام نخست مسابقات شعر و مشاعره دانش‌آموزی منطقه شهرستان شهریار و استان تهران

مقام نخست در رشته‌ شعر در دو دوره‌ سی و ششمین و سی و هفتمین (۳۶ و ۳۷) جشنواره مسابقات فرهنگی و هنری استان تهران

کسب رتبه نخست و برترِ مسابقه شعرِ ولایت شهرستان‌های استان تهران در سال ۱۳۹۴ و برگزیده استانی در بخش شعر رضوی دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سال ۱۴۰۲

انتشار دو مجموعه کتاب شعر با عناوین «در چشمه سار حُسن» و «در پهنه‌ رویا»

اصغر فراهانی: به علت مشغله ذهنی، حضور ذهن ندارم، اما در بسیاری از برنامه‌های مشاعره صداوسیما شرکت داشته‌ام و مقام نخست را به دست آورده‌ام، همچنین در مسابقه اطلاعات عمومی گوی طلایی شبکه آموزش نیز نفر نخست شدم.

میترا خانلرخانی: در بسیاری از برنامه‌های مشاعره صداوسیما شرکت داشته‌ام که آنجا توانسته ام مقام نخست را به دست بیاورم.

آنا: چگونه با نقد‌ها وانتقادات به شعر خود برخورد می‌کنید؟

هامان فراهانی: اگر نقد سازنده و کمک‌کننده باشد از آن استقبال می‌کنم و از آن بهره می‌برم، اما نسبت به غرض‌ورزی‌ها واکنشی نشان نمی‌دهم.

اصغر فراهانی: با نظر هامان موافقم، از نقد‌های سازنده با روی باز استقبال می‌کنم.

میترا خانلرخانی: اگر سازنده و مفید باشند، استقبال می‌کنم، انتقاد سازنده موجب شکوفایی و بهبود است.

آنا: انسان‌ها پرورش‌یافته محیط زندگی خود هستند، حال شهر، خانواده، مدرسه و ... به نظر شما کارکرد این عناصر چگونه است؟

هامان فراهانی: همانطور که عرض کردم، تشویق‌های خانواده و راهنمایی‌های استادانی که داشتم در این امر مؤثر بوده‌اند.

اصغر فراهانی: بدون تردید، این عناصر در زندگی فردی و اجتماعی بسیار مؤثر هستند و بخشی از شخصیت انسان‌ها متأثر از محیط زیست اوست، هرچه فاخرتر، کارکردی متعالی‌تر خواهد داشت.

میترا خانلرخانی: همواره شنیده‌ایم که انسان موجودی اجتماعی است و محیط پیرامونی بسیار مؤثر است و شخصیت انسان‌ها متأثر از محیط زندگی آنهاست.

آنا: شعر چه تأثیری روی شما و زندگی‌تان داشته و دستاوردی داشته‌اید که فکر کنید به‌طور مستقیم از هنر شعر به دست آورده‌اید؟

هامان فراهانی: بله. خوانش و حفظ شعر موجب آرامش روحی و فکری من بوده و مهم‌ترین دستاورد برای افراد در این حوزه تقویت حافظه است.

اصغر فراهانی: شعر به زندگی هرکس لطافت و رقت بیشتری می‌دهد.

میترا خانلرخانی: شعر به زندگی هر شخص، زیبایی بیشتری می‌بخشد و این زیبایی را با آرامشی که در زندگی ما وجود دارد، لمس کرده‌ام.

آنا: شعر برای شما چه معنا و ارزشی دارد؟

هامان فراهانی: شعر نشان‌دهنده فرهنگ بوده و قطعاً ارزشمند است و زندگی را زیبا‌تر می‌کند.

آنا: چه شعر یا شاعری برای شما الهام‌بخش بوده و دلیل این علاقه چیست؟

هامان فراهانی: منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن/منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن/وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/که در طریقتِ ما کافریست رنجیدن.

به دلیل اینکه حفظ شعر و مشاعره را با اشعار حضرت حافظ شروع کردم.

اصغر فراهانی: شعر‌های تعلیمی و شعرای متقدم مانند مولانا، حافط، سعدی، فردوسی و از معاصرین بهمنی، شهریار و سهراب.

میترا خانلرخانی: حضرت حافظ، فردوسی و اشعار آنها. این شعرا، تاریخچه و نماد شعر فارسی هستند.

آنا: رسالت شعر در جامعه کنونی چیست، شاعر و علاقه‌مندان کجای این رسالت هستند و چه وظیفه‌ای دارند؟

هامان فراهانی: امروزه رسالت شاعر، امیدبخشی، معرفت‌افزایی، دین‌پروری، افزایش خردمندی، شادی‌بخشی، خداشناسی و ... در جامعه است و شاعران وظیفه مهمی در این رابطه دارند.

اصغر فراهانی: شعر پیشتاز در مسائل اجتماعی و چشمان بینای جامعه است.

میترا خانلرخانی: شعر و شاعر بیانگر مسائل اجتماعی هستند.

آنا: برخورد معلمان، همکلاسی‌ها، استادان و اطرافیان با شما چگونه بود؟

هامان فراهانی: همگان نگاه تحسین‌برانگیز را دوست دارند؛ از این رو، شعر و مشاعره سبب شده اطرافیان با بنده برخوردی گرم، صمیمی و دوستانه برقرار کنند.

اصغر فراهانی: بسیار خوب وعلاقه‌مند درخیلی ازموارد که لذت‌بخش است.

میترا خانلرخانی: بسیار خوب، مؤثر و مسبب ایجاد انگیزه.

آنا: فعالیت هنری خود را در قالب شعر ناشی از استعداد ذاتی می‌دانید یا تمرین و استمرار؟

هامان فراهانی: هر هنر در وجود افراد، از یک استعداد ذاتی سرچشمه می‌گیرد و سپس با بال و پر گفتن و توجه و تمرین، به اوج شکوفایی می‌رسد، بنابراین پاسخ به این سؤال را می‌توان تلفیقی از استعداد و تمرین بیان کرد.

اصغر فراهانی: در اینجا هم با هامان موافق هستم، هردو مورد مؤثرند.

میترا خانلرخانی: هردو مورد مؤثرند.

آنا: به نظر شما شعر گفتن قابل یاد گرفتن است یا ذاتی‌ است، آیا شاعری قریحه‌ای خدادادی است؟

هامان فراهانی: باید پاسخی مانند قبل به این سؤال داد، به نظرم هر دو مورد مؤثر و موضوعی درست هستند و مکمل یکدیگرند.

اصغر فراهانی: بیشتر ذاتی است، اما درادامه حتماً آموزش هم می‌خواهد.

میترا خانلرخانی: با پاسخ همسرم، موافقم. بیشتر ذاتی است؛ اما حتماً آموزش هم می‌خواهد.

شعرایی که شاعر تربیت کردند

آنا: چگونه می‌توان شعر را حفظ و در برنامه‌هایی مانند شب شعر و مشاعره شرکت کرد؟

هامان فراهانی: روخوانی، تکرار، تمرین، استمرار و علاقه به شعر مواردی مؤثر در این زمینه هستند. برای شروع نیز می‌توان از تک‌بیتی‌هایی مانند اشعار حضرت حافظ استفاده کرد.

اصغر فراهانی: ابتدا باید علاقه‌مند بود، سپس جست‌وجوگر و در ادامه با تمرین و تکرار.

میترا خانلرخانی: با علاقه، تمرین و تکرار.

آنا: آیا توانسته‌اید کسی یا کسانی را به شعر علاقه‌مند کنید؟

هامان فراهانی: بله چند نفری از دوستان.

اصغر فراهانی: بله.

میترا خانلرخانی: بله. از آشنایان، دوستان و تعدادی از دانش‌آموزان خودم.

آنا: چه پیشنهادی برای جذابیت برنامه‌های مشاعره دارید؟

هامان فراهانی: افزودن بخش‌هایی به نام وام‌ستان یا وام‌گیرنده، مزایده کلمات، حفظ شعر در لحظه، سرودن شعرو ...

اصغر فراهانی: تنوع ایجاد شود و جذابیت فدای رقابت نشود.

میترا خانلرخانی: دورشدن از تکرار، کلیشه و افزودن بخش‌های جدید به آن.

آنا: رقابت به چه گروه سنی دشوار است، بزرگسال یا کودکان؟

هامان فراهانی: افراد بزرگسال، چراکه تجربه‌ بیشتری نسبت به کودکان دارند.

اصغر فراهانی: اینجا را با هامان، نظری مغایر دارم. با کودکان به‌دلیل ذهن بازتر و فراگیری بیشتر.

میترا خانلرخانی: با بزرگسالان، به‌دلیل تجربه آنها.

آنا: تعریف شما از نخبه چیست؟

هامان فراهانی: نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری او در تولید و گسترش علم، هنر، فناوری، فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد.

اصغر فراهانی: فردی متمایز و پیشرفته در جامعه.

میترا خانلرخانی: فردی رو به جلو و مؤثر در جامعه.

آنا: از نظر شما بزرگ‌ترین آسیبی که شعر جوان را تهدید می‌کند چیست؟

هامان فراهانی: مواردی که در شأن انسان نیستند، تهدیدکننده هستند و باید از آنها دوری کرد.

اصغر فراهانی: ابتذال و پیش پاافتادگی در شعر.

میترا خانلرخانی: ابتذال در شعر.

آنا: انجمن‌های شعری چه تأثیری بر شعر داشته‌اند؟

هامان فراهانی: هر موضوع یا دلیل در جامعه یا رویکرد، عملکرد‌های مختلفی دارد؛ از این رو انجمن‌های شعری تأثیر مثبت و منفی داشته‌اند.

اصغر فراهانی: هر گروه‌بندی به شرطی که چارچوبی صحیح داشته و از افراد اهل فن و متخصص بهره‌مند باشد، می‌تواند در پیشبرد اهداف یا هدایت افراد، نقش زیادی ایفا کند، از این رو، انجمن‌های شعری نیز از این قائده مستثنی نیستند.

میترا خانلرخانی: هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی.

آنا: دشوارترین بخش مشاعره کدام است؟

هامان فراهانی: بخش پرسش کلمات یا همان مشاعره سوژه.

اصغر فراهانی: واژه یا مشروط.

میترا خانلرخانی: واژه یا مشروط.

آنا: چند بیت از ابیاتی که مورد علاقه شماست بخوانید.

هامان فراهانی: شعری عاشورایی و شعری علوی از سروده‌های خودم و در انتها غزلی از آقای سید حمیدرضا برقعی تقدیم‌تان می‌کنم: در کرب و بلا خون خدا جاری شد/ایثار و فداکاری و دینیاری شد/نازم سَرِ آن بزرگ مردی که به نِی/بر مصحفِ عشق این چنین قاری شد.

سروده دوم

دل من در کمند او اسیر است / به کل عالم هستی امیر است / نه تنها من گدای حب اویم / به نزدش حاتم طایی فقیر است / نجف تمثالی از خاک بهشت است / که بی نور علی، جنت کویر است / رعایت می‌کند خُلقی ز احمد / مراعاتی که در صنعت، نظیر است / اگر خاتم شده اسباب هستی/ علی در معرفت او را سفیر است / شود کامل ز او دین محمد(ص) / رسولی مقصد و حیدر مسیر است / به فرهنگ و به دانش می‌شود شهر / که در دروازه اش مولا وزیر است / ز باغ خوش نسیم ذات هستی/ یَدُالَله حاکم و عطرش عبیر است / به ذی‌الحجه ظهوری تازه دارد / که مولایم نمادی از غدیر است

سروده سوم

مولای ما نمونه دیگر نداشته است / اعجاز خلقت است و برابر نداشته است / وقت طواف دور حرم فکر می‌کنم / این خانه بی دلیل ترک برنداشته است / دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی / آیینه‌ای برای پیمبر نداشته است / سوگند می‌خورم که نبی شهر علم بود / شهری که جز علی در دیگر نداشته است / طوری ز چارچوب در قلعه کنده است / انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است / یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود / یا جبرئیل واژه بهتر نداشته است /، چون روز روشن است که در جهل گمشده است / هر کس که ختم نادعلی بر نداشته است / این شعر استعاره ندارد برای او / تقصیر من که نیست برابر نداشته است

اصغر فراهانی: ابتدا شعری از این بنده حقیر تقدیم می‌کنم و سپس شعری نیز از همسرعزیزم

دل در حرم رضا، بهارستانی است/ازسیل سرشک عاشقان بارانی است

اخبار هواشناسی مشهد گفت/وضعیت جوی هوا طوفانی است

شعر دوم

امیرالمؤمنین، نعم الامیر است/وجودش نعمت و خیر کثیر است 
ذبیح الله وابراهیم و موسی است/مسیرش عید قربان تا غدیر است

میترا خانلرخانی: این چند بیت از استاد شهریار همیشه در ذهن من تکرار می‌شود:
علی آن شیر خدا شاه عرب / الفتی داشته با این دل شب / شب ز اسرار علی آگاه است
دل شب محرم سِرُّ الله است / شب شنیده‌ست مناجات علی جوشش چشمۀ عشق ازلی

آنا: خاطره‌ای زیبا از سال‌های کار در حوزه شعر بگویید.

هامان فراهانی: حضور و شرکت به همراه پدر و مادر در همایش‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات صدا و سیما و ... از بهترین خاطره‌های زندگی هنری من به شمار می‌آیند.

اصغر فراهانی: مشاعره‌های خانوادگی به همراه فرزند و همسر عزیزم که داشته‌ام از زیباترین خاطرات این سال‌هاست.

میترا خانلرخانی: همچون پاسخ پسر و همسرم، مشاعره‌های خانوادگی به همراه فرزند و همسر عزیزم که داشته‌ام از زیباترین خاطرات این سال‌هاست.

آنا: و سخن پایانی ...

هامان فراهانی: از شما کمال سپاس و تشکر را دارم، سؤالات بسیار جامع و کامل بودند.

خدایا چنان کن سرانجام کار/تو خشنود باشی و ما رستگار

اصغر فراهانی: خداوند را شکرگزارم که کنار خانواده‌ای خوب و دوست‌داشتنی، روزگار سپری می‌کنم و در سایه ائمه اطهار علیهم‌السلام و بزرگان شریعت نعمت تمجید از آنان در قالب شعر به من و خانواده‌ام عطا شده و به‌عنوان کلام پایانی چند بیت علوی هم از استاد شهریار تقدیم‌تان می‌کنم:

علی‌ای همای رحمت تو چه آیتی خدارا
که به ماسوا فکندی همه سایه هما را
دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند
چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را
مگر‌ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ
به شرار قهر سوزد همه جان ما سوا را
برو‌ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

میترا خانلرخانی: از شما کمال سپاس و تشکر را دارم، سؤالات بسیار جامع و کامل بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر