صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
از سوی دیوان عدالت اداری؛

مصوبه دانشگاه شریف درباره نمرات مردودی باطل شد

بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، نمرات دروس مردود شده نباید در معدل کل دانشجویان دانشگاه شریف محاسبه شود؛ چراکه مغایر قانون اساسی‌ است.
کد خبر : 925610

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیستم دی سال ۹۶، شورای عالی آموزشی وزارت علوم، آیین‌نامه جدید آموزشی دانشگاه‌ها تصویب و خرداد سال بعد، این آیین‌نامه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد؛ آیین‌نامه‌ای که طبق آن، تصمیم‌گیری درباره بخش‌های اشاره نشده به عهده مدیران دانشگاه است.

یکی از مواردی که آن سال توسط شورای آموزش دانشگاه، تصویب و تابحال در حال اجراست، محاسبه نمره درس‌های افتاده در معدل همان ترم و معدل کل است که ظاهراً مورد شکایت یکی از دانشجویان دانشگاه شریف به دیوان عدالت اداری قرار گرفته چراکه او معتقد بوده، طبق قانون، این نمرات صرفاً باید در معدل دروس همان ترم محاسبه شوند نه اینکه در معدل کل هم به حساب بیایند.

دانشگاه هم در دفاع از خود به دیوان گفته که اولاً دانشگاه مستقل است و طبق قانون احکام دائمی، تصمیماتش با هیات‌امناست و معاف از قوانین دستگاه‌های دولتی‌ست. دوماً میانگین کل یعنی میانگین تمام دروسی که وی در ریز نمرات دارد نه دروسی که گذرانده؛ سوماً عدم محاسبه نمرات مردودی در معدل کل، در آیین‌نامه سال ۹۴ بوده و در آیین‌نامه جدید حذف شده و چهارماً رعایت عدالت حکم می‌کند که بین دانشجویی با یکبار برداشتن درس، آن‌را می‌گذراند و دانشجویی با چندبار گذراندن آن، تفاوت باشد.

حالا ظاهراً ۲۹ خرداد امسال، دیوان عدالت اداری تشکیل جلسه داده و اعلام کرده که اعمال نمره مردودی، در معدل همان ترم و مجبور شدن دانشجو به گذراندن درس در ترم بعد و طولانی شدن تحصیل و... یک مجازات محسوب می‌شود و از طرفی، محاسبه این نمرات در معدل کل هم مجازات دوم؛ درنتیجه نه به استناد شکایت دانشجو بلکه به استناد اصل‌های سی‌ام و سی‌ششم قانون اساسی این مصوبه باطل است چراکه نوعی مجازات مجدد و خارج از حدود اختیار دانشگاه است.

این حکم، چهارشنبه هفته قبل روی سایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری قرار گرفت و حالا باید دید تصمیم دانشگاه برای مواجهه با این حکم چه خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه شریف
ارسال نظر