صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۹ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

جان بولتون: انتقام ایران این بار شدیدتر از قبل خواهد بود

مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید در مصاحبه‌ای گفت که حمله انتقام‌جویانه ایران بسیار شدیدتر از قبلی خواهد بود و خسارات سنگینی به اسرائیل وارد می‌کند.
کد خبر : 925547

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «جان بولتون» سیاستمدار جمهوری‌خواه کهنه‌کار و مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری ترامپ به روزنامه الشرق الاوسط گفت که منطقه شاهد یک «درگیری فراگیر» میان ایران و اسرائیل در پی ترور «فؤاد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران است.

او به این روزنامه سعودی گفت: «انتقام ایران در ازای ترور هنیه، خسارت‌بار و پر قدرت خواهد بود، پس از سلسله وقایعی که در هفته‌های اخیر رخ داد، از جمله حملات در داخل عراق، ترور فؤاد شکر مرد شماره دو حزب‌الله و سپس ترور اسماعیل هنیه، [باید گفت]در عمل یک درگیری میان اسرائیل و ایران وجود دارد».

نماینده آمریکا در سازمان ملل در دوره جرج بوش پسر، این سؤال را مطرح کرد که پاسخ انتقام‌جویانه ایران علیه اسرائیل چگونه خواهد بود؟

بولتون در پاسخ گفت: «باید بگویم چنین به نظر می‌رسد که ایران یک اقدام مؤثر و به شدت مهم انجام خواهد داد که شواهد این امر در نماز خواندن رهبر عالی ایران در یک مراسم بزرگ برای پیکر هنیه و سخن او که قول داد یک انتقام سخت خواهد گرفت، خود را نشان داد. معتقدم که این بار اتفاق مهمی رخ می‌دهد و با رخ‌داد قبلی در آوریل که ایران ۳۲۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد که تأثیر کمی داشت، تفاوت دارد».

اسرائیل سامانه‌های دفاعی خود را تقویت می‌کند

مشاور اسبق امنیت ملی کاخ سفید در ادامه به الشرق الاوسط گفت که تهدیدات ایران برای انتقام سخت، اسرائیل را به تقویت سامانه‌های دفاعی خود وادار خواهد کرد.

او گفت: «اما باید ببینیم که ایران چه خواهد کرد و اسرائیل نیز چگونه پاسخ می‌دهد، دوباره می‌گویم که اوضاع بسیار خطرناک است و پیش‌بینی‌ها به پاسخ بسیار قدرتمند ایران اشاره دارد».

بولتون در خصوص کیفیت و چگونگی پاسخ و اینکه آیا ایران با گروه‌های عراقی، سوری، لبنانی و یمنی هماهنگ خواهد شد، گفت: «فهم قطعی کیفیت و چگونگی پاسخ ایران دشوار است، در دفعه قبلی بسیاری از موشک‌ها و پهپاد‌ها ره‌گیری شد و ایران به گونه‌ای حمله کرد که به یک تنش بزرگ‌تر منجر نشود، اما این بار گمان نمی‌کنم که ایران عزت و کرامت خود و اتفاقی که افتاده است را نادیده بگیرد، از این رو معتقدم که در این مرحله ایران پاسخ خطرناکی بدهد و اهدافی را داخل اسرائیل هدف قرار دهد که منجر به تلفات و خسارات زیادی می‌شود».

او در خصوص ارزیابی مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه گسترش دایره جنگ حتمی نیست، گفت: «دولت آمریکا خواستار درگیری گسترده نیست، اما از نظر اسرائیل، در عمل این درگیری رخ داده و در حال انجام است، در حالی که حزب‌الله با موشک شمال اسرائیل را هدف قرار می‌دهد و شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ مسیر کشتیرانی را تهدید می‌کنند و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه هر از گاهی دست به حمله می‌زنند، این شرایط پیش‌بینی‌های آمریکا را نقض کرده است».

بولتون تأکید کرد: «اسرائیل خود را از تمامی جهات در محاصره می‌بیند و گمان نمی‌کنم که در این شرایط بخواهد عقب‌نشینی کند».

انتهای پیام/

ارسال نظر