صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا لازم‌الاجرا شد

اتحادیه اروپا نخستین قانون مهم هوش مصنوعی در جهان را به اجرا گذاشت.
کد خبر : 925543

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ژاپن‌تودی، قانون مهم اتحادیه اروپا درباره هوش مصنوعی روز پنجشنبه به اجرا گذاشته شد؛ بروکسل قول داده است در عین حفاظت از حقوق شهروندان، نوآوری نیز به همراه داشته باشد.

اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری اولین قوانین فراگیر جهان را برای کنترل هوش مصنوعی، به ویژه سیستم‌های قدرتمندی مانند چت‌جی‌پی‌تی شرکت‌اپن‌ای‌آی پس از مذاکرات دشوار و پرتنش تصویب کرد.

اگرچه این قوانین نخستین‌بار در سال ۲۰۲۱ پیشنهاد شدند، اما زمانی که چت‌جی‌پی‌تی در سال ۲۰۲۲ وارد عرصه فناوری شد، فوریت بیشتری پیدا کردند.

نمونه‌های دیگر هوش مصنوعی مولد نیز می‌توانند تصاویر را تقریباً به هر سبکی با یک ورودی ساده در زبان روزمره تولید کنند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «با اقدام خود در زمینه قوانین لازم‌الاجرای هوش مصنوعی، نرده‌های محافظ جدیدی نه تنها برای محافظت از مردم و منافع آنها، بلکه برای دادن قوانین و اطمینان به کسب‌وکار و نوآوران ایجاد می‌کنیم.»

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا محدودیت‌های خود را برای هر شرکتی که از سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند، بر اساس چهار سطح ریسک «بی‌خطر، کم‌خطر، پرخطر و ممنوعه» طبقه‌بندی کرده است.

ممنوعیت‌های شدید استفاده از هوش مصنوعی برای پلیس پیش‌بینی بر اساس پروفایل و سیستم‌هایی که از اطلاعات بیومتریک برای استنباط نژاد، مذهب یا گرایش جنسی افراد استفاده می‌کنند، شش ماه پس از اجرایی شدن قانون اعمال خواهد شد.

قانون موسوم به قانون هوش مصنوعی رویکردی مبتنی بر ریسک دارد، اگر سیستمی پرخطر باشد، شرکت باید دارای مجموعه‌ای سختگیرانه از تعهدات برای محافظت از حقوق شهروندان باشد.

این مقررات که به عنوان اولین قانون هوش مصنوعی جهان شناخته می‌شود، به تدریج مقررات این حوزه را در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هماهنگ می‌کند و هدف این است که سیستم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در کشور‌های اتحادیه اروپا به گونه‌ای عمل کنند که به حقوق اولیه و امنیت بشر آسیب نرساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر