صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۳ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

اعتراضات گسترده دانشجویان کانادایی در حمایت از فلسطین

دانشجویان دانشگاه‌های کانادا اعتراضات گسترده‌ای در حمایت از مردم فلسطین انجام داده‌اند.
کد خبر : 925540

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اعتراضات دانشجویان کانادایی در حمایت از غزه در چند سال اخیر در پاسخ به بحران‌های انسانی و نظامی در این منطقه شدت یافته است.

این اعتراضات معمولا شامل تظاهرات، تجمعات و کمپین‌های آگاهی‌بخشی است که به دنبال جلب توجه جامعه و دولت به وضعیت انسانی در غزه و فشار به نهادهای سیاسی برای تغییر سیاست‌هایشان هستند. دانشجویان و گروه‌های حامی آن‌ها اغلب بر حقوق بشر، پایان محاصره و حل مسالمت‌آمیز منازعات تاکید می‌کنند.

دانشجویان کانادایی حامی فلسطین می‌گویند شکایت‌ها و سرکوب‌ها، آن‌ها را از اعتراضاتشان منصرف نخواهد کرد و تنها اراده آن‌ها را تقویت کرده است.

جریمه 1.5 میلیون دلاری برای اعتراض

«نیکلاس ساروِه»، دانشجوی دانشگاه واترلو به تازگی در گفتگو با الجزیره گفت ایمیلی از دانشگاه دریافت کرده که در آن به او اطلاع داد که مبلغ ۱.۵ میلیون دلار کانادا (۱.۰۹ میلیون دلار) جریمه شده است. ساروه گفت در ابتدا او فکر کرد یک ایمیل اشتباه دریافت کرده است.

کمپ اعتراضی در دانشگاه واترلو بخشی از موجی از تظاهرات‌های حامی فلسطین بود که از اواسط آوریل آغاز شد. دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده و کانادا و همچنین در سراسر جهان شاهد برپایی چادرهایی در محوطه‌های خود بودند تا به جنگ در غزه اعتراض کنند، جنگی که ترس از نسل‌کشی را برانگیخته است.

ساروِه که در اوایل دهه بیست زندگی‌اش است، به الجزیره گفت: فکر کردم نوشته ۱۵۰۰ دلار و آن‌ها یک اشتباه تایپی کرده‌اند. اما بعد از مدتی فهمیدم که واقعا ۱.۵ میلیون دلار است.

ساروِه یکی از دانشجویانی بود که در اعتراضات چندین ماهه علیه جنگ اسرائیل در غزه شرکت داشتند و در محوطه دانشگاه چادرها، حصارها و تابلوهای اعتراضی برپا کرده بودند.ساروه، گفت که او اکنون بیش از هر وقت دیگر مصمم است که به حمایت از فلسطین ادامه دهد و افزود که اکنون زمان آن است که استراتژی را تغییر دهد.

اما تا پایان ماه ژوئن، بسیاری از توجهات عمومی نسبت به این اعتراض کاهش یافت و بسیاری از دانشجویان برای تعطیلات تابستانی به خانه‌های خود بازگشته بودند.

ساروِه می‌گوید در آن زمان بود که این ایمیلی را دریافت کردم. در آن ایمیل او و شش دانشجوی دیگر را به تخریب اموال، تخلف و ارعاب متهم کرده بودند. او این عمل را یک زورگویی و ارعاب از سوی مدیران دانشگاه می‌داند.

او درباره این اتفاقات گفت: به خودم گفتم چه سوءاستفاده ناپسندی از قدرت کرده‌اند. ما اینجا جشن نمی‌گیریم. ما اینجا به خاطر یک موضوع ساده اعتراض نمی‌کنیم. ما اینجا هستیم چون جلوی چشمانمان مستندترین نسل‌کشی تاریخ در حال وقوع است.این شکایت به نظر می‌رسد اولین از نوع خود باشد زیرا فکر می‌کنم هیچ دانشگاه کانادایی شکایتی اینگونه علیه دانشجویان خود برای اعتراض به جنگ مطرح نکرده بود.

او گفت، اما شکایت، میخ آخر تابوت بود. او معتقد است که رابطه بین دانشگاه و دانشجویان به طور دائم تغییر کرده است.

«سارا احمد» یکی از رهبران اعتراضات در دانشگاه واترلو در انتاریو، کانادا است. این کمپ که اولین بار در 13 مه برپا شد، برای فشار به دانشگاه برای قطع تمامی ارتباطات مالی و آکادمیک با اسرائیل و شرکت‌های مرتبط آن طراحی شده بود.

احمد هم نیز که در اوایل دهه بیست زندگی‌اش قرار دارد، گفت که او از زمان شروع جنگ در غزه از اقدامات دانشگاه به طور مداوم ناامید شده بود. به نظر او، این دانشگاه خیلی دیر به خواسته‌های معترضان واکنش نشان می‌داد.

در حال حاضر، حمله نظامی اسرائیل بیش از ۳۹ هزار و ۴۰۰ نفر را کشته است. حداقل ۹۱ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند، زیرا سرزمین فلسطین با بمباران‌های مداوم و کمبود غذا و دارو دست و پنجه نرم می‌کند.

سرمایه‌گذاری دانشگاه نباید به تلاش‌های جنگی مرتبط شود

احمد معتقد است که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه واترلو وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که هیچ یک از سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها به تلاش‌های جنگی مرتبط نیست و باید روابط خود را با نهادهای اسرائیلی که از اشغال سرزمین‌های فلسطینی حمایت می‌کنند، قطع کنند.او افزود که نادیده گرفتن اعتراضات توسط دانشگاه واترلو به او انگیزه بیشتری برای اقدام علیه جنگ در غزه داده است.

احمد گفت: به نظر می‌رسد دانشگاه فقط می‌خواهد انکار کند که در نسل‌کشی شریک است، مهم نیست چقدر سعی کنیم داستان‌هایمان را برای آن‌ها توضیح دهیم.

در حالی که برخی از کمپ‌ها به صورت مسالمت‌آمیز پایان یافتند، برخی دیگر پس از اقدام تهاجمی دانشگاه‌ها، از جمله تهدید به اخراج، اخطارهای تخلف و درخواست از پلیس برای دستگیری معترضان مجبور به تعطیلی شدند.

با مواجهه با اخراج اجباری، دانشجویان تصمیم گرفتند کمپ اعتراضی را پایان دهند و در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که به شرایط خود محل را ترک می‌کنند و اجازه نخواهند داد که پلیس آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

دانشگاه تورنتو در بیانیه‌ای به الجزیره گفت که به طور همزمان راه‌های گفتگو و اقدام قانونی را دنبال کرد تا به پایان مسالمت‌آمیز کمپ اعتراضی برسد.

ساروه گفت که دانشگاه نباید جسور و متکبر شود، فقط به‌دلیل اینکه برخی تجمعات اعتراضی به پایان رسیده است. او اظهار کرد که فعالیت‌های حمایت از فلسطین دانشجویان ادامه خواهد یافت، وی گفت: من از آن‌ها نمی‌ترسم. فکر می‌کنم هیچ‌کدام از ما از آنها نمی‌ترسیم.

اعتراضات دانشجویان کانادایی به حمایت از غزه معمولا به دلایل مختلفی برگزار می‌شود. این اعتراضات اغلب در واکنش به بحران‌های انسانی و نظامی در نوار غزه، مانند حملات نظامی، محاصره و مشکلات اقتصادی و انسانی، شکل می‌گیرد.

دانشجویان و گروه‌های حامی آن‌ها در کانادا از چندین روش برای جلب توجه به وضعیت غزه استفاده می‌کنند:

تظاهرات و تجمعات: دانشجویان و فعالان در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف کانادا تظاهرات و تجمعاتی برگزار می‌کنند تا نارضایتی خود را از وضعیت غزه ابراز کنند و به حمایت از مردم فلسطین بپردازند.

کمپین‌های اطلاع‌رسانی: از طریق برگزاری سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، دانشجویان تلاش می‌کنند تا آگاهی عمومی درباره وضعیت انسانی و سیاسی در غزه را افزایش دهند.

نامه‌نگاری و فشار سیاسی: دانشجویان و گروه‌های حامی ممکن است نامه‌هایی به نمایندگان سیاسی و مقامات دولتی ارسال کنند تا از آن‌ها بخواهند سیاست‌های خود را در قبال اسرائیل تغییر دهند.

تحریم‌ها و بایکوت: برخی از گروه‌ها و دانشجویان خواهان تحریم کالاها و خدمات مرتبط با اسرائیل یا دانشگاه‌های مرتبط با اسرائیل هستند.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر