صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موفقیت مدل بزرگ زبانی در ایستگاه فضایی/ ابرکامپیوتری که هوش مصنوعی را در فضا توسعه می‌دهد

یک شرکت پیشرو هوش مصنوعی توانسته است با موفقیت یک مدل بزرگ زبانی هوش مصنوعی مولد (LLM) را روی ابرکامپیوتر ایستگاه فضایی بین المللی مستقر کند.
کد خبر : 925507

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، یکی از ارائه دهندگان پیشرو هوش مصنوعی به دولت فدرال آمریکا با موفقیت یک مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی مولد (LLM) را روی یک ابرکامپیوتر در ایستگاه فضایی بین المللی مستقر کرده است. بوز آلن همیلتون، یک شرکت مستقر در ویرجینیا که در زمینه هوش تخصص دارد، مدل‌های زبانی بزرگ را با استفاده از کامپیوتر فضایی (HPE)شرکت هیولت پاکارد در آزمایشگاه ملی ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر کرد.

هوش مصنوعی مدل‌های زبانی بزرگ قادر به ایفای نقش جدید و مهمی در ارائه پردازش و بازیابی داده از راه دور است.

به گفته بوز آلن، این مدل که در طول ۸ هفته توسعه یافته است، به پرسنل مستقر در ایستگاه فضایی کمک می‌کند تا به طور مؤثر اطلاعات مربوطه را بازیابی کنند آنها را به صورت دقیق تفسیر و مسائل پیچیده را با استفاده از پردازش زبان طبیعی در لبه فضا حل می‌کنند.

هوش مصنوعی مولد در فضا

کریس بوگدان، معاون اجرایی بوز آلن و رهبر کسب وکار فضایی این شرکت می گوید: بوز آلن از اینکه در لبه این پیشرفت هیجان انگیز قرار دارد، بسیار هیجان زده است و متعهد است مرزهای فناوری های ماموریت محور در فضا را با هوش مصنوعی جابه جا کند.

وی افزود: هوش مصنوعی مولد در فضا واقعا مرز جدیدی است و این قابلیت پتانسیل هوش مصنوعی مولد در مدار را برای ادغام و توسعه راه حل های ماموریت محور باز می کند و با ماموریت بوز آلن برای ساخت راه حل های هوش مصنوعی انسان محور که منجر به پیشرفت کشور می‌شود، همسو است.

به کارگیری هوش مصنوعی می تواند برای حل موارد استفاده آینده که در آن ها به چنین قابلیت هایی در محیط های جدا از هم، از جمله در شرایط سخت روی زمین و فضا نیاز است، گسترش یابد.

نصب کامپیوتر فضایی در ژانویه به پایان رسید

نصب کامپیوتر فضایی «اچ پی‌ای -۲» در اوایل سال جاری در ایستگاه فضایی تکمیل شد تا پردازش در سطح مرکز داده و محاسبات با عملکرد بالا را در دورترین لبه محاسبات انجام دهد.

هدف از ساخت این سوپرکامپیوتر این است که ضمن گسترش دامنه و پیچیدگی پردازش در سطح مرکز داده و محاسبات با عملکرد بالا (HPC) که می تواند در فضا انجام شود، از جمله بارهای کاری هوش مصنوعی (AI)و یادگیری ماشین (ML)، موفقیت این سیستم را رقم بزند.

باین پیکربندی از کامپیوتر «اچ‌ پی‌ ای» با بیش از ۱۳۰ ترابایت حافظه ذخیره سازی مبتنی بر فلش به‌روزرسانی شده است که بیش ترین میزان ذخیره سازی برای سفر به ایستگاه فضایی در یک ماموریت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر