صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرتاب ماهواره رادار رصد زمین/ ژاپن در مدار زمین صورت فلکی می‌سازد

شرکت فضایی راکت‌لب پنجمین ماهواره رادار رصد زمین را برای یک شرکت ژاپنی که مشغول ساخت صورت فلکی است، پرتاب کرد.
کد خبر : 925450

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، شرکت فضایی راکت‌لب، ساعتی پیش یک ماهواره رادار رصد زمین را با موفقیت پرتاب کرد.

پرتابگر الکترون روز جمعه طی یک پنجره تقریبا دو ساعته که در ساعت ۱۲:۳۹ دقیقه بعدظهر به وقت منطقه شرقی باز شد، ماهواره مذکور را از سایت راکت‌لب در نیوزیلند به مدار فرستاد. این پرتاب در ابتدا برای سه شنبه (۳۰ ژوئیه) برنامه‌ریزی شده بود که آب و هوای بد آن را چند روز به عقب انداخت و درنهایت ساعت ۲۰:۰۰ به وقت تهران اجرایی شد.

شرکت راکت‌لب این پرتاب را به صورت زنده از ۲۰ دقیقه قبل از باز شدن پنجره پوشش داد و افراد علاقه‌مند توانستند عملیات را در وبسایت خبری اسپیس تماشا کنند.

پرتاب روز جمعه یکی از ماهواره‌های رادار دیافراگم مصنوعی یک شرکت ژاپنی را به مدار پایین زمین ارسال کرد.

شرکت فضایی راکت لب در شرح ماموریت خود نوشت: صورت فلکی که شرکت فضایی ژاپن در حال توسعه آن است برای ارائه تصاویری طراحی شده که می‌تواند تغییرات سطح زمین را از فضا تشخیص دهد. این صورت فلکی در حال پیشرفت است و از طریق ۱۶ پرتاب الکترون ساخته خواهد شد که چهار مورد از آنها قبلاً انجام شده است.

متخصصان نیز دباره توضیح می‌دهند که این ماهواره با استفاده از تکنولوژی رادار، قادر است تصاویری با کیفیت بالا از سطح زمین و محیط زیست سیاره به دست آورد.

این ماهواره از پایگاه فضایی معروف راکت لب برای پرواز خود استفاده کرد و میزان دقت و سرعت آن، ماهواره را برای انجام ماموریت‌های پیچیده و حساس، مناسب می‌سازد.

راکت‌لب در تلاش است تا نخستین مرحله الکترون ۵۹ فوتی (۱۸ متری) را قابل استفاده مجدد کند. به عنوان مثال، این شرکت در چندین ماموریت قبلی، بوستر‌ها را از اقیانوس بازیابی کرده و حتی یک موتور را دوباره به جریان انداخته است، اما در قرارداد این شرکت با استارت‌آپ ژاپنی سازنده صورت فلکی جدید چنین موردی ذکر نشده و عملا نباید انتظار پیاده‌سازی این بر نامه را در این پرتاب‌ها داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر