صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۷ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
یک فوق تخصص بیماری های کلیه در گفت و گو با آنا؛

آب ناسالم مهم ترین دلیل نارسایی کلیه در مناطق کم برخوردار است

یک فوق تخصص بیماری های کلیه با اشاره عوارض انواع مسکن های شیمیایی و گیاهی در بروز نارسایی کلیه، گفت: آمار مبتلایان به بیماری های کلیوی در مناطق کم برخوردار به دلیل آب ناسالم، رژیم غذایی نامناسب و عدم دسترسی به پزشک بالاتر است.
کد خبر : 925322

آزاده احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: درمان انواع نارسایی‌های کلیوی در حیطه تخصص یک نفرولوژیست قرار می‌گیرد. نارسایی‌هایی که ممکن است به دیالیز و بعد از آن، به پیوند کلیه نیز ختم شود.

وی بابیان اینکه هر بیماری که کلیه را درگیر کند در حیطه کاری نفرولوژی است، افزود: درمان دارویی کلیه با نفرولوژیست است اما جراحی پیوند بر عهده ارولوژیست‌هایی است که درزمینهٔ جراحی کلیه کار می‌کنند البته انتخاب کلیه مناسب را نفرولوگ انجام می‌دهد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه گفت: کلیه‌ها از عملکرد سایر اعضای بدن تأثیر می‌گیرند، به‌عنوان نمونه اگر کبد یا قلب فرد دچار نارسایی باشد، احتمال بروز نارسایی کلیه هم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: بنابراین عملکرد کلیه‌های بیماران مبتلابه فشارخون، دیابت بیماری‌های روماتولوژیک باید به‌صورت دوره‌ای بررسی شود که اگر دچار مشکل هستند به فوق تخصص نفرولوژی ارجاع داده بشوند اما متأسفانه در مراحلی به ما مراجعه می‌کنند که خیلی دیر شده و باید دیالیز شروع بشود و خیلی نمی‌شود به آن‌ها کمک کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: مصرف مسکن‌های شیمیایی، گیاهی و ترکیبی، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی انواع دم‌نوش‌های گیاهی موجب نارسایی کلیه می‌شوند و عملکرد کلیه را ضعیف می‌کنند؛ رژیم‌های پروتئین نیز باعث نارسایی کلیه می‌شوند.

وی بابیان اینکه برخی افراد نارسایی خفیف کلیه دارند که با مصرف مسکن‌ها سرعت تبدیل آن‌ها به شرایط وخیم افزایش می‌یابد، افزود: در ورزشکارانی که کراتین و انواع مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنند، نارسایی کلیه زیاد مشاهده می‌شود و ورزشکاران متعددی داریم که نارسایی کلیه پیداکرده‌اند؛ بنابراین توصیه ما عدم مصرف مکمل‌های ورزشی است.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه یادآور شد: مصرف کافی آب هم بسیار مهم است، مخصوصاً در فصل تابستان که تعریق بدن بیشتر است؛ هر فرد حداقل دو لیتر ادرار در روز را باید داشته باشد تا مواد زائد بدن دفع و از تشکیل سنگ جلوگیری شود.

وی گفت: متأسفانه در مراحل ابتدایی نارسایی کلیه علائم بالینی خاصی مشاهده نمی‌شود و تنها آزمایش‌های تخصصی می‌تواند کمک کند اما در شرایط وخیم، فرد دچار تنگ‌نفسی، ورم و تهوع می‌شود. درواقع این علائم مربوط به زمانی است که کلیه‌ها دیگر کار نمی‌کنند و باید دیالیز شروع شود.

احمدی افزود: سونوگرافی کلیه زمانی کمک می‌کند که می‌خواهیم از محل سنگ یا التهاب، عفونت و انسداد مطلع شویم. به‌عبارتی‌دیگر این باور که با رفتن به سونوگرافی امکان تشخیص سلامت کلیه‌ها وجود دارد، غلط است چون اندازه مناسب کلیه بیانگر عملکرد درست آن نیست؛ بنابراین اولویت با انجام آزمایش است نه سونوگرافی.

وی یادآور شد: هیچ دارویی برای درمان مستقیم نارسایی کلیه وجود ندارد، بلکه داروها برای درمان بیماری‌های زمینه‌ای که منجر به نارسایی کلیه شده‌اند، تجویز می‌شوند. البته دوز مصرف آن‌ها باید با هماهنگی نفرولوژیست باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه اظهار کرد: ایران جز کشورهایی است که آسیب‌ها کلیوی در آن بسیار شایع است شاید یکی از دلایل آن مصرف آب ناسالم است. به‌طوری‌که در همین تهران هر چه به مناطق جنوبی نزدیک می‌شود به دلیل کیفیت نامطلوب آب، تعداد بیماران کلیوی هم زیاد می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در ورامین چند مرکز دیالیز بزرگ داریم و همچنان هم کم است.

وی تغذیه نامناسب و عدم دسترسی به پزشک را به‌عنوان دلایل دیگر شیوع نارسایی کلیه در مناطق محروم برشمرد و تأکید کرد: نمک زیاد در غذا نیز به کلیه‌ها آسیب می‌زند، بنابراین توصیه ما رژیم غذایی کم‌نمک است.

انتهای پیام/

ارسال نظر