صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
در نشستی مطرح شد؛

نیاز کشور به ۱۰ هزار کیت مولکولی و ۲۰۰ هزار کیت تشخیص سریع بیماری دنگی

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در نشستی نیاز کشور به ۱۰ هزار کیت مولکولی و ۲۰۰ هزار کیت تشخیص سریع بیماری دنگی مطرح کرد.
کد خبر : 925255

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی راهکار‌های مقابله با بیماری دنگی، امروز ۱۰ مرداد ماه به همت ستاد توسعه فناوری زیست فناوری و با حضور جمعی از حشره شناسان، شرکت‌های دانش بنیان و نمایندگانی از اداره کل تجهیزات پزشکی و دیگر بخش‌های مرتبط در وزارت بهداشت، انستیتو پاستور و ... در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری برگزارشد.

 هدف از برگزاری نشست تخصصی راهکار‌های مقابله با بیماری تب دنگی، تعامل و هم افزایی میان شرکت‌های دانش بنیان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی حوزه بهداشت و درمان بود.

محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در نشست تخصصی راهکار‌های مقابله با بیماری تب دنگی طی سخنانی گفت: در خصوص مقابله با بیماری دنگی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیستم درمانی خط مقدم است و معاونت علمی و ستاد توسعه زیست فناوری نقش پشتیبانی را بر عهده دارد و از آنجا که نگاهی فرابخشی دارد، می‌کوشد تا بخش‌های مختلف صنعت، بخش خصوصی و دولتی را هم افزا کند.

 وی ادامه داد: از دیگر انگیزه‌های ستاد توسعه زیست فناوری برای تشکیل این نشست تخصصی، ایجاد فرصت از دل بحران‌ها است. در بسیاری از مواقع توسعه فناوری از دل بحران‌ها رخ داده‌است و فناوری‌های جدید به دنیا معرفی شده و فناوری‌ها خود را در میدان نشان داده اند.

وی با اشاره به اینکه ما باید توان کشور برای مقابله یا چنین اتفاقاتی را افزایش دهیم، افزود: ارتقا توان کشور برای مقابله بیماری تب دنگی، وابسته به توانایی و زیرساخت‌های کشور است، تب دنگی آزمون و فرصت دیگری است که از رهگذر آن بتوانیم زیرساخت‌ها را بهبود دهیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری خاطرنشان کرد: فرآیند تولید از نیاز عقب‌تر است و ما باید نخست مشخص‌کنیم که جمعیتی را که می‌خواهیم تست کنیم، چقدر است؟ همچنین، تعداد تست مورد نیاز، اینکه چقدر تضمین خرید وجود دارد و وزارت بهداشت چه حمایت‌هایی را ارائه می‌کند، از دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان برای تولید کیت‌های تشخیص است.

 زارع که به نمایندگی از طرف اداره کل تجهیزات پزشکی در نشست حضور داشت در پاسخ به پرسش‌های طرح شده از سوی متالهی گفت: نیاز ما، ۱۰ هزار کیت مولکولی و ۲۰۰ هزار کیت تشخیص سریع است که بخشی از این نیاز تامین شده است و بخش دیگری از آن در حال تامین است و تا کنون از تعداد کیت‌های در دسترس وارداتی استفاده کرده ایم.

وی در خصوص این که شرکت‌های دانش بنیان در تولید این کیت‌های تشخیصی چه میزان تضمین خرید خواهند داشت، گفت: میزان نیاز به کیت‌های تشخیص منوط به روند بیماری است و با توجه به اینکه تاکنون زیر ۲۰۰ نفر ابتلا به این بیماری گزارش شده است، نمی‌توان در این خصوص عدد دقیقی ارائه کرد؛ با این حال وجود چنین کیت‌های تشخیصی در سبد کالای شرکت‌های دانش بنیان خالی از فایده نیست.

 پوریای ولی که به نمایندگی از انستیتو پاستور در جلسه حضور داشت هم گفت: از دید حشره شناسان هرجا که پشه آئدس وارد شده است، در پس آن بیماری دنگی اپیدمی شده و رفتن این پشه از یک اقلیم هم کاری به غایت دشوار است.

وی در ادامه به عقبه حضور این نوع حشره به کشور گریز زد و گفت: نخستین بار در سال ۱۳۹۸ پشه آئدس در بندر لنگه صید شد و پیش بینی ما این بود که ظرف دو، سه سال بعد فراگیر شود که خوشبختانه چنین نشد.

به گفته او، تکثیر و انتشار فراگیر آئدس چیزی حدود سه تا پنج سال زمان می‌برد و پیش بینی می‌شود که ما در پاییز امسال پیک محدودی از دنگی را تجربه کنیم، اما موارد مثبت ابتلا به این بیماری هر سال بیشتر خواهد شد.

پوریای ولی با اشاره به اینکه تولید لازم است ولی نباید باعث ضرر شود، تصریح کرد: نباید از ورود کیت‌های خارجی ممانعت کنیم و به نمونه‌های خارجی برای مقایسه اثربخشی کیت‌های داخلی نیاز داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولیت ارزیابی کیت‌ها با انستیتو پاستور است و این مجموعه با پشتوانه ۲۳ ساله در حوزه ویروس ها، آماده ارزیابی نمونه‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها است.

 راز، بیوتکنولوژیست و دیگر سخنران این نشست گفت: هشت سال است که پرورش پشه آئدس را در انستیتو کرج در دست کار داریم. این حشره به شدت مقاوم است و سرما و گرما را تا حد بالایی تحمل می‌کند، مهاجم است و بنابراین ارائه برنامه‌هایی برای از بین بردن این حشره شاید چندان موفق نباشد.

به گفته او، یکی از تجربه‌های موفق در مواجهه با این حشره در دنیا، کنترل بیولوژیک و کنترل ویروس در بدن حشره است.

در ادامه هر یک از شرکت‌های دانش بنیان به ارائه دغدغه‌ها و مسائل خود در خصوص تولید کیت‌های تشخیصی پرداختند و در این راستا؛ مدیرعامل سیب سبز سلامت، گفت: دو برنامه را در مواجهه با بیماری دنگی در دستور کار داریم، نخست تولید کیت تشخیص سریع است که الان در مرحله TRL۵ قرار دارد و دوم یک محصول پوشش گیاهی که دافع پشه است. هماهنگی سیستم بهداشتی با بخش تولید داخلی در بحث نیازها، نبود یا طولانی بودن پروتکل‌های تائیدی و عدم صدور مجوز به تولیدات داخلی و نهایتا واردات محصولات خارجی کیت‌های تشخیص تب دنگی از دیگر موضوعاتی بود که از سوی شرکت‌های دانش بنیان طرح شد.

متالهی به ضرورت رسیدن به این یک اقدام ملی در مواجهه با بیماری تب دنگی اشاره کرد و گفت: ما باید در راستای تجربیات دنیا حرکت کنیم و تصمیمی برای ایجاد ذخایر استراتژیک بگیریم. افراد بی علامت می‌توانند به انتشار پشه آلوده منجر شوند لذا، خیلی از مسائل را می‌توان در مرحله بالینی حل کرد و باید در این زمینه فعال ظاهر شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر