صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
آنا گزارش می دهد؛

اختلاف معنادار صعود قیمت سکه و نزول نرخ ازدواج

افزایش ۴۲۶۰ درصدی قیمت سکه تمام در یک دهه گذشته، چگونه مسیر اجرای فریضه دینی، اجتماعی ازدواج را در کشورمان متحول کرد؟
کد خبر : 925127

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیوند مسائل اقتصادی و اجتماعی موضوعی نیست که امروزه بر کسی پوشیده باشد، اما در این موضوع به عنوان یکی از ارکان جامعه ایران اسلامی، سه ضلع اقتصاد، اجتماع و دین به هم ملحق شده اند. اسلام ازدواج را نیمی از دین دانسته و مهریه را از حقوق اساسی زن می‌داند.

از طرفی دیگر در جامعه ایرانی مهریه همواره بر پایه اموال منقولی مانند دام، طلا، سکه و ... محاسبه شده و مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد. از زمان ضرب سکه‌های طلا عموماً سکه بهار آزادی رایج‌ترین کالا برای تعیین مهریه بانوان است. در روزگاری تعیین مهریه بالای هزار سکه بسیار مرسوم بود؛ اما در نهایت با افزایش قیمت روزافزون سکه این ارقام به فراموشی سپرده شد. خیل عظیم زندانیان مهریه در برهه‌ای قوه قضائیه را مجبور به تصویب قانونی کرد که فقط ۱۱۰ سکه طلا از مهریه بانوان را لازم الاجرا می‌دانست؛ اما مسئله افزایش قیمت روزافزون سکه به اینجا ختم نمی‌شود.

گرانی سکه در طی یک دهه

از ۱۰ سال گذشته تاکنون قیمت سکه ۴۲۶۰ درصد رشد داشته است. به عنوان مثال قیمت هر سکه تمام در سال ۱۳۹۳ رقمی در حدود ۹۶۱ هزار تومان بود و این رقم در سال ۱۳۹۴ به ۹۳۰ هزار تومان کاهش یافت. در این دو سال حداقل حقوق یک کارگر به ترتیب ۶۰۹ و ۷۱۲ هزار تومان بود؛ اما قیمت سکه تمام بهار آزادی در سال ۱۳۹۵ تغییر کانال داده و در مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفته و تا سال بعد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. تا اینجا با توجه تورم سنتی موجود در کشور افزایش قیمت سکه تمام منطقی به نظر می‌رسد؛ اما ناگهان با بروز تنش‌های تحریمی سال ۱۳۹۷، قیمت سکه تمام با جهشی سریع به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

گره مشکلات اقتصادی اجتماعی در کشور

مشکلات اقتصادی اجتماعی افزایش قیمت سکه از اینجا اوج گرفت و عده زیادی از بدهکاران مهریه به زندان رفتند؛ چراکه حداقل حقوق در این سال یک میلیون و ۳۷۵ هزار تومان تعیین شده بود؛ اما افزایش قیمت سکه تمام به این جهش محدود نشده و سکه تا سال ۱۴۰۰ خود را به مرز قیمت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رساند.

قیمت سکه در ۱۴۰۱ با جهش شدید دیگری قیمت خود را به ۲۸ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان رساند و سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳۶ میلیون تومان رسید. این شرایط در حالی است که در ۱۴۰۱ حداقل دستمزد ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان و در سال بعد از آن ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان بود.

در جمع بندی افزایش شدید قیمت سکه و اثرات این اتفاق اقتصادی بر اجتماع، می‌توان به این سه نکته اشاره کرد. اختلاف معنادار میزان حقوق و قیمت سکه به معنای ناتوانایی پرداخت اقساط مهریه توسط محکومان و افزایش زندانیان این موضوع شده است.

این افزایش قیمت موجب بیشترشدن تمایل بانوانی که در زندگی زناشویی درگیر مشکلاتی بوده اند برای مطالبه مهریه و کاهش تمایل پسران برای تن دادن به فریضه مقدس ازدواج نیز شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سکه قیمت سکه
ارسال نظر