صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

پلتفرم بومی اینترنت اشیای صنعتی برای استفاده در اپراتورهای موبایل طراحی شد

«طراحی پلتفرم بومی اینترنت اشیاء صنعتی جهت استفاده در اپراتور‌های موبایل» عنوان طرحی است که پاسخگوی نیاز‌های پیچیده سازمان‌های بزرگ در سطح ملی باشد اجرا شد.
کد خبر : 925125

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات به عنوان متولی اصلی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در ایران، وظایف متعددی را بر عهده دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه به خصوص طرح‌های دانشگاهی است. این ستاد از طریق برنامه‌ها و فراخوان‌های مختلف به اعضای هیئت علمی و دانشجویان مستعد و خلاق کمک می‌کند تا ایده‌های خود را در حوزه‌های مرتبط با اتصال‌پذیری و ارتباطات به مرحله اجرا درآورده و از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

امیر لکی‌زاده، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه قم با اشاره به اینکه پلتفرم IoT پیشنهادی برای استقرار در سازمان‌های بزرگ طراحی شده است تا با استفاده از زیرساخت‌های اپراتورهای بزرگ تلکام، حسب کاربردهای مورد نیاز اینترنت اشیا، سرویس‌دهی کند؛ گفت: پلتفرم پیشنهادی، از مزایای اپراتورهای تلکام برای درآمدزایی از صنعت IoT استفاده می‌کند. از مزایای کلیدی پلتفرم پیشنهادی این است که کاربران می‌توانند با استفاده از هر زبان برنامه‌نویسی و با اضافه کردن پروتکل‌های جدید، پلتفرم را حسب نیاز خود، توسعه دهند.

وی ادامه داد: استفاده از زیرساخت‌های موجود در اپراتورهای موبایل، امنیت بالایی را برای دستگاه‌ها و کاربران فراهم می‌کند. پلتفرم پیشنهادی، مقیاس‌پذیر است و با توجه به قابلیت‌های گسترده و امنیت بالا، آماده است تا نیازهای پیچیده سازمان‌های بزرگ را در سطح ملی برآورده سازد.

لکی زاده درخصوص چالش‌ها و موانعی که در مسیر اجرای طرح وجود داشته، عنوان کرد: با توجه به اینکه چالش‌های اصلی اینترنت اشیاء، فراهم سازی خدمات زیرساختی و هوشمند سازی و ارتباط دستگاه‌هاست، در هر دو سمت تأمین‌کنندگان زیرساخت و کاربران نهایی، چالش‌هایی وجود دارد. بستر نرم افزاری مناسب جهت اتصال دستگاه‌ها بر روی زیرساخت موجود برای مثال اپراتورهای تلفن همراه، یکپارچه‌سازی با سرویس‌های جاری در تأمین کننده‌ها(مانند مراکز داده)، دریافت، مدیریت و ذخیره سازی حجم عظیم داده‌های تولید شده توسط دستگاه‌ها از مهمترین چالش‌ها در سمت تامین کنندگان زیرساخت است.

وی ضمن تاکید بر اینکه، اینترنت اشیاء (IoT) به سرعت در حال تحول و دگرگونی صنایع مختلف است؛ گفت: برای بهره‌برداری کامل از این پتانسیل، به یک پلتفرم IoT قدرتمند و کارآمد نیازمندیم که با نیازهای ذینفعان مختلف سازگار باشد.

عضو هیئت علمی و مدیر گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه قم، افزود: این پلتفرم با معماری زیرساختی اپراتورها و ارائه دهندگان خدمات زیرساختی سازگار است تا بتواند از حداکثر ظرفیت شبکه موجود استفاده کند و به پوشش گسترده تری دست یابد. این امر به معنای انعطاف پذیری پلتفرم و توانایی یکپارچه سازی با سیستم‌های مختلف، پروتکل‌ها و رابط‌های برنامه نویسی  است.

لکی زاده خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت این پلتفرم افزایش تعداد کاربران و دستگاه‌های متصل مقیاس‌بندی می‌شود. این امر به معنای توانایی پلتفرم برای مدیریت حجم عظیم داده‌ها و اتصالات همزمان است. همچنین پلتفرم اینترنت اشیاء بستری را برای نوآوری و توسعه کسب و کارهای جدید مبتنی بر IoT فراهم می‌کند. این امر به معنای ارائه ابزارهای لازم برای توسعه دهندگان جهت ایجاد برنامه‌ها و خدمات جدید است. پلتفرم ارایه شده از مدل‌های مختلف کسب و کاری مانند اشتراک مدل‌های مبتنی بر مصرف پشتیبانی می‌کند.

وی ضمن اشاره به پروژه Advanced over the air گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های موفقی است که برای مدیریت سیم کارت‌ها و گوشی‌ها توسط اپراتورهای تلفن همراه مبتنی بر بسترGSM  در سراسر جهان استفاده می‌شوند. محصول ما در حال حاضر با بیش از 100 ملیون سیم کارت فعال، تنها نمونه ایرانی است همچنین پروژه Auto configuration server  از دیگر پروژه‌های موفق ما است که این پروژه برای مدیریت دستگاه‌های مبتنی بر رده پروتکل‌های Tr069 مانند مودم‌های وایمکس/TDLTE، روترها و سوئیچ‌ها و... استفاده شده است. 

لکی‌زاده در پایان به پروژه  Device management center اشاره و تصریح کرد: این پروژه جهت مدیریت گوشی‌های هوشمند و ارسال پیامک کانفیگ مبتنی بر موقعیت جغرافیایی و ... که توسط اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان استفاده می شود و محصول ما تنها نمونه ایرانی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر