صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۹ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد؛

ارزش 24 تریلیون دلاری کارکرد هوش مصنوعی در سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تا سال 2025 میلادی کارکرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت به ارزش 24 تریلیون دلار می رسد.
کد خبر : 925124

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زالی در اولین رویداد پیوند هوش مصنوعی و سلامت گفت: امروزه دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر مباحث دانشگاهی، پژوهشی و آموزشی در میدان ارائه خدمات در صف اول هستند و این مهم می‌تواند منجر به افزایش سطح سلامت عمومی شود.

 وی افزود: پیوند هوش مصنوعی با حوزه سلامت، پیش‌زمینه مطلوبی برای نسل سومی و چهارمی شدن دانشگاه‌ها با تمرکز بر ارائه خدمات و کارآفرینی فراهم خواهد کرد.

 زالی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 میلادی بخش های مراقبت بهداشتی و درمانی از پر‌چالش‌ترین حوزه‌های هوش مصنوعی باشد، بر این اساس تا سال 2025 میلادی نیز کارکرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت به عدد 24 تریلیون دلار خواهد رسید.

ارتباط 86 درصد مدیران سلامت با اشکال مختلف هوش مصنوعی

وی گفت: بر اساس پژوهش‌ها 86 درصد مدیران در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و سلامت با شکل‌های مختلف هوش مصنوعی در حوزه سلامت ارتباط دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه داده‌ها پایه و اساس هوش مصنوعی هستند، اضافه کرد: حوزه‌های مختلف با پدیده ابر داده‌ها مواجه شده‌اند به شکلی که هر دو سال یک‌بار ابر داده‌های دیجیتالی دانش بشری را به چالش می‌کشند، این عدد در جهان به عدد 10 به توان 27 رسیده است.

زالی ادامه داد: هر انسان در طول رندگی روزمره خود 50 ترابایت دیتا ایجاد می‌کند که این عدد فرصت بی‌نظیری در حوزه هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

وی از عملیاتی شدن بخش بزرگی از ظرفیت هوش مصنوعی در حوزه سلامت خبر داد و عنوان کرد: به‌طور مثال اپلیکیشن IBM واتسون که در ارائه خدمات مراقبتی با مدل هوش مصنوعی فعالیت دارد، با کمک داده‌ها و توان پزشکان، پرستاران و مراقبین بهداشتی در عرصه‌های جهانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحلیل دقیقی از وضعیت بیمار را ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه به سایر اپلیکیشن‌های بر مبنای داده و بر پایه هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: کارکرد یکی از این اپلیکیشن‌ها به این شکل است که به همکاران رادیولوژیست کمک می‌کند تا با استفاده از این ظرفیت، داده‌های بافت‌شناسی را برای تشخیص دقیق‌تر بیماری‌های بافتی و سرطان‌ها شناسایی کنند.

زالی بابیان اینکه سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌هاست، گفت: در ایران از هر هشت زن، یک نفر مبتلابه سرطان پستان است و این بیماری و شناسایی دقیق آن، یکی از چالش‌های مهم در عرصه جهانی است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه روش‌های نوین تصویربرداری و ماموگرافی، روش‌های کاربردی در شناسایی و غربالگری مبتلایان به سرطان پستان است ولی گاهی این روش‌ها نیز تا سقف 30 درصد با نتیجه منفی و یا مثبت کاذب مواجه هستند و این در شرایطی است که با نتیجه ماموگرافی طرح درمانی آغاز می‌شود.

هوش مصنوعی تصمیم‌سازی بالینی می‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه هوش مصنوعی راهبرد مطمئنی برای افزایش قدرت تشخیصی، شناسایی و غربالگری بیماری‌ها را فراهم می‌کند ادامه داد: هوش مصنوعی با حساسیت بالا می‌تواند به‌عنوان تصمیم‌ساز بالینی عمل کند.

زالی در ادامه بابیان اینکه در حوزه خودران‌ها پنج مرحله وجود دارد ادامه داد: در مرحله یا طبقه پنجم خودران‌ها نقش انسانی کاملاً حذف‌شده است.

وی با طرح این سؤال که دانش پزشکی ضمن ادغام با هوش مصنوعی به چه طبقه‌ای دسترسی خواهد یافت، گفت: محقان معتقدند که بیشترین ظرفیت استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های بالینی و قدرت تشخیصی و درمانی به مرحله دوم و سوم مشابه خودران‌ها خواهد رسید.

رئیس دانشگاه یادگیری ماشینی، زبان ماشینی و تبدیل آن به زبان انسانی و سیستم هم‌گشتی را ازجمله ابزارها برای توسعه هوش مصنوعی در حوزه سلامت دانست و گفت: در حوزه داروسازی از پنج هزار مولکولی که برای تبدیل به دارو نشانه‌گذاری می‌شود تنها پنج مولکول به تولید می‌رسد و از این تعداد نیز نهایتاً یک مولکول وارد عرصه بالین می‌شود.

هوش مصنوعی زمان تولید دارو را از 13 سال به 3 سال کاهش می‌دهد

وی ادامه داد: ضمن اینکه این فرآیند در بازه زمانی بین 10 تا 13 ساله به سرانجام خواهد رسید، نکته اینجاست که با کمک هوش مصنوعی 70 درصد زمان تولید دارو کم خواهد شد و ابداً کار آزمایی بالینی در این فرآیند حذف خواهد شد و فرآیند 13 ساله به سه سال تقلیل پیدا می‌کند.

 صرفه‌جویی یک و شش‌دهم میلیارد دلاری باهوش مصنوعی در آمریکا

وی با اشاره به اینکه تنها در ایالات‌متحده آمریکا در حوزه داروسازی یک و شش‌دهم میلیارد دلار با استفاده از هوش مصنوعی صرفه‌جویی انجام‌شده اظهار کرد: این موضوع به حوزه دارو ختم نمی‌شود و در تحقیقات بالین هم کاربردهای فراوان دارد.

زالی ضمن ارائه توضیحاتی درباره پرستار و یا دستیار بالینی با استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، خستگی‌ناپذیر بودن، بهره‌مندی از سیستم صوتی و بررسی وضعیت بیمار را ازجمله مزایای این حوزه عنوان کرد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کاهش خطای پزشکی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه مراقبت، اثربخشی بالاتر و تنوع خدمات را ازجمله مزایای پیوند هوش مصنوعی در سلامت عنوان کرد.

وی به دو رخداد مهم در حوزه پزشکی در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: تصلب فیبروز ریوی هرساله جان بسیاری را تهدید می‌کند، این در شرایطی است که روند تولید داروی این بیماری با کمک هوش مصنوعی طراحی و تولیدشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دومین رخداد مهم در علوم پزشکی تولید داروی سرطان ملانوما نوعی سرطان پوست است که اخیراً واکسن و داروی این بیماری نیز با کمک هوش مصنوعی روانه بازار شده است.

زالی با اشاره به اینکه طب شخصی‌سازی‌شده بدون استفاده از فناوری هوش مصنوعی راه به‌جایی نخواهد برد ادامه داد: در آینده خبرهای خوبی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج با کمک هوش مصنوعی به گوش خواهد رسید.

طب تقویت‌شده با استفاده از هوش مصنوعی یکی دیگر از مواردی بود که دکتر زالی مواردی را درباره آن مطرح کرد و افزود: با کمک هوش مصنوعی و پرینترهای سه‌بعدی بین یک تا 40 میلی‌متر، نمونه‌هایی طراحی‌شده که می‌تواند به‌عنوان رگ عمل کند.

زالی درباره وضعیت شغلی بشر باوجود هوش مصنوعی، گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 میلادی، به 18 تا 25 میلیون نیروی کار بهداشتی نیاز داریم، این در شرایطی است که هوش مصنوعی جایگزین مشاغل متوسط و با حداقل مهارت خواهد شد.

وی ادامه داد: با ورود هوش مصنوعی میزان آسیب شغلی در مشاغل معادل از دست دادن شغل‌ها در دوران کرونا خواهد بود.

زالی بابیان اینکه سال‌های متفاوتی با ورود هوش مصنوعی را تجربه خواهیم کرد، ادامه داد: بهره‌مندی از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، ضرورت اجتناب‌ناپذیر سال‌های آتی خواهد بود.

پیشتازی حوزه سلامت در استفاده از هوش مصنوعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عرصه سلامت یکی از حوزه‌های پیش‌قراول درزمینهٔ استفاده از هوش مصنوعی است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، استفاده منطقی، سیستماتیک و با شتاب از هوش مصنوعی را مورد تأکید قرارداد و افزود: باید در حوزه دانشگاهی و پژوهشی توجه به مباحث اخلاقی در حوزه استفاده از هوش مصنوعی موردتوجه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر