صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا بررسی شد؛

تکنیک یک هسته فناور «زیبایی» برای ثروت‌زایی در قلب بیوشیمی؛ از ایمن‌سازی حیوانات تا تکه‌تکه‌شدن دی‌ان‌ای اسپرم

عضو انجمن بیوشیمی ایران و مدیر هسته فناور با تشریح تکنیک «زیبایی» برای ثروت‌زایی در قلب بیوشیمی، ایمن‌سازی حیوانات و تکه‌تکه شدن دی‌ان‌ای اسپرم به روش فلوسایتومتری را از تأثیرگذارترین روش‌ها برای دستیابی به این تکنیک برشمرد.
کد خبر : 925109

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ هسته فناور «خدمات زیبایی» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بیش از یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده و تکنیک‌های آزمایشگاه بیوشیمی و مولکولی در این هسته به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

پژوهش‌ و تحقیق‌هایی که در هسته فناور «خدمات زیبایی» صورت گرفته، شامل تولید و خالص‌سازی آنتی‌بادی‌های پلی کلونال آنتی یوبیکوئیتین و آنتی فیبرونکتین، تولید آنتی‌بادی مونوکلونال مبتنی بر پپتید علیه پروتئین β-اکتین، تجزیه و تحلیل مایع منی و تست‌های عملکردی اسپرم و رنگ‌آمیزی اسپرم با هدف تشخیص مورفولوژیک و آسیب DNA بوده است.

صنعت «خدمات زیبایی» می‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی را در زمینه تربیت تکنولوژیست‌های لیزر مو‌های زائد و متخصصان پوست و مو مهیا کند، از سوی دیگر مدیریت مراکز زیبایی و آموزش فنی خدمات زیبایی و لیزر در مسیر توسعه خدمات زیبایی اثرگذار خواهد بود.

خدمات زیبایی بازار بزرگ و رو به رشدی دارد؛ چراکه نگاه جامعه به زیبایی ظاهری افزایش یافته است.

شاید هسته فناور «خدمات زیبایی» برای بسیاری محل سؤال باشد که مگر هسته فناوری به نام «زیبایی» هم داریم، وظایف این هسته چیست و چه آورده‌ای برای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی دارد و کارکرد چنین هسته‌هایی چه می‌تواند باشد؟

خبرنگار آنا برای پاسخ به این سؤالات در قالب معرفی هسته‌ها و واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان سراغ نازیلا امینی مدیر هسته فناور «خدمات زیبایی» و عضو انجمن بیوشیمی ایران رفته تا درباره ضرورت راه‌اندازی این هسته و خدمات صورت گرفته در آن مطالبی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

گپ و گفت آنا با امینی در پی می‌آید:

از ایمن‌سازی حیوانات آزمایشگاهی تا کارگاه تکنیک PCR

 آنا: می‌توان گفت «خدمات زیبایی» ارائه شده در هسته فناور از رشته بیوشیمی اقتباس شده است، از تجربه تحقیقاتی خود در حوزه بیوشیمی برایمان بگویید.

امینی: در زمینه بیوشیمی تحقیقات خود را برای ایمن‌سازی حیوانات آزمایشگاهی آغاز کردم، همچنین برای تولید و خالص‌سازی آنتی‌بادی‌های پلی کلونال آنتی یوبیکوئیتین و آنتی فیبرونکتین پژوهش انجام دادم.

تحقیقاتی هم در زمینه تولید آنتی‌بادی مونوکلونال مبتنی بر پپتید علیه پروتئین β-اکتین داشتم و به تجزیه و تحلیل مایع منی و تست‌های عملکردی اسپرم و رنگ‌آمیزی اسپرم با هدف تشخیص مورفولوژیک و آسیب DNA پرداختم.

در مرتبه بعدی تأثیر آنتی فیبرونکتین روی اسپرم‌های دارای ظرفیت و بدون توانایی انسان را در قالب پژوهش ارزیابی کردم و سلول و انتخاب اسپرم با مرتب‌سازی سلول‌های فعال شده مغناطیسی و مرتب‌سازی سلول‌های فعال شده با فلورسانس (MACS,FACS) را انتخاب کردم تا پژوهش را به نتیجه برسانم.

ارزیابی فعالیت میتوکندری اسپرم، آپوپتوز اسپرم، یکپارچگی کروماتین اسپرم و تکه‌تکه شدن دی.ان‌ای اسپرم به روش فلوسایتومتری و ارزیابی ظرفیت تمایز کبدی سلول‌های بنیادی مشتق از خون قاعدگی از دیگر پژوهشم بوده است.

هسته فناور «خدمات زیبایی» فرصت‌های شغلی دارد؟

آنا: درباره هسته فناور «خدمات زیبایی» و زمینه کاری آن توضیح دهید.

امینی: فرصت‌های کاری (حال و آینده) در زمینه آموزش دستگا‌ه‌های لیزر و خدمات زیبایی زیاد است.

خدمات زیبایی و لیزر مو‌های زائد فرصت‌های شغلی بسیار جذاب و متنوعی را ارائه می‌کند، به‌طوری‌که این صنعت به سرعت در حال رشد بوده و تقاضا برای این خدمات رو به افزایش است.

چند فرصت‌ شغلی که صنعت «خدمات زیبایی» ارائه می‌کند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

الف. فنی‌های زیبایی و لیزر

اگر از مشاهده نتایج مثبت در افراد و افزایش اعتماد به نفس‌شان لذت می‌بریم، به عنوان فنی زیبایی و لیزر می‌توانیم در ارائه خدمات مانند لیزر مو‌های زائد، لیفت صورت، فیلر، بوتاکس و... به مشتریان کمک کنیم، برای این منظور می‌توان دوره‌های آموزشی مرتبط را گذرانده و مجوز‌های لازم را کسب کرد.

ب: مدیریت مراکز زیبایی

افرادی که دارای توانایی‌های مدیریتی هستند، می‌توانند یک مرکز زیبایی یا کلینیک لیزر مو‌های زائد راه‌اندازی کرده و کارکنان متخصص را استخدام کنند که این شامل مدیریت عملیات روزمره، ارتقای خدمات، بازاریابی و مدیریت مالی می‌شود.

ج: متخصص پوست و مو

کسانی که اگر از دانش فنی و پزشکی این حوزه استقبال می‌کنند، می‌توانند به تخصص پوست و مو برسند و دستورکار باید از میان متخصصانی باشد که انواع مختلف درمان‌های پوستی انجام می‌دهند و این شامل تشخیص و درمان مشکلات پوستی ازجمله جوش، اگزما و فرد و آرایش پوست و آبرسانی پوست می‌شود.

د: تکنولوژیست لیزر

تکنولوژیست‌های لیزر مو‌های زائد هم با تمرکز بر تنظیم و عیب‌یابی دستگاه‌های لیزر و ارائه خدمات به مشتریان، نقش اساسی در صنعت «خدمات زیبایی» دارند و آنها باید دارای دانش فنی کافی برای اجرای دستگاه‌های لیزر و همچنین دانش مناسبی در زمینه ایمنی و بهداشت باشند.

ط: مشاور زیبایی

متخصصان مشاوره زیبایی به مراجعان کمک می‌کنند تا راهکار‌ها و فرصت‌های مناسب برای بهبود ظاهر و احساس خود را پیدا کنند. این مشاوره‌ها می‌تواند شامل خدمات پوست، مو، آرایش و حتی تغذیه و ورزش باشد.

ظ: تحقیقات و توسعه

صنعت لیزر و زیبایی همواره در جست‌وجوی روش‌های جدید و بهبودیافته برای ارائه خدمات بهتر است و افرادی علاقه‌مند به تحقیقات و توسعه می‌توانند به‌عنوان یک تحقیقات‌گر یا متخصص توسعه محصول در این حوزه فعالیت کنند.

د: آموزش و ارائه دوره‌های آموزشی

از آنجا که صنعت «خدمات زیبایی» در حال گسترش است، تقاضا برای آموزش‌های مرتبط نیز در حال افزایش است و افراد می‌توانند به‌عنوان مدرس یا مشاور آموزشی در مؤسسات مختلف آموزشی شرکت کنند.

آنا: ازچه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی درمسیر طی شده و چه دستاورد‌هایی داشتید؟

امینی: فعالیت‌های هسته فناور نزدیک به یک سال است که آغاز شده و در مسیر ایده دادن به دانشجویان برای کسب درآمد در صنعت زیبایی حتی اگر رشته تحصیلی مرتبط با بیوشیمی نداشته باشند، گام برمی‌دارد.

صنعت «زیبایی» به‌لحاظ اقتصادی می‌تواند یکی از حوزه‌های پرسود باشد و با توجه به افزایش تقاضا برای خدمات زیبایی و لیزر، می‌توان سود خوبی کسب کرد.

همچنین به‌روزرسانی فنی‌ها، امکانات بهبودیافته و متد‌های نوین در خدمات به جلب مشتریان جدید و حفظ مشتریان دائمی کمک می‌کند.

آنا: نوع خدمات هسته فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

امینی: یکی از دلایل اصلی انتخاب ایده کاری لیزر مو‌های زائد و خدمات زیبایی این است که توجه به زیبایی و بهبود ظاهر می‌تواند به بهبود فردی و افزایش اعتماد به نفس کمک کند و این موضوع از جنبه روانی و احساسی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

نگاه جامعه به زیبایی و بهبود ظاهر شخصی تغییر کرده و مردم در حال حاضر به طراحی و بهبود ظاهر خود با توجه به استاندارد‌های جدیدی که توسط رسانه‌ها و تأثیر آنها ایجاد شده‌اند، توجه بیشتری دارند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که ارائه خدمات زیبایی بازار بزرگ و رو به رشدی را دارد.

لیزر مو‌های زائد هم یکی از محبوب‌ترین روش‌های از بین بردن مو‌های زائد در نقاط مختلف بدن است و این روش به‌دلیل اثربخشی و دوام بیشتر نسبت به روش‌های دیگر مانند مومکشی یا اپیلاسیون، مورد پسند زیادی قرار گرفته است.

علاوه بر این، تکنولوژی لیزر مو‌های زائد موجب کاهش ریسک تحریکات پوستی و درد نسبت به روش‌های سنتی می‌شود.

همچنین انتخاب صنعت «خدمات زیبایی» به‌عنوان ایده کاری می‌تواند به تولید درآمد بالا و مشتریان ثابت منجر شود و با استفاده از روش‌های باکیفیت، به‌روز و ارائه خدمات زیبایی متنوع، می‌توان به جذب مشتری و افزایش اعتبار پرداخت.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مرکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟

امینی: دانشگاه با در اختیار گذاشتن محیط مناسب و امکانات لازم برای انجام فعالیت هسته فناور همکاری لازم را داشته‌اند.

باید برای رشد و شکوفایی مراکز رشد و هسته‌های فناور، حمایت مالی اولیه برای پا گرفتن و فعالیت اولیه هسته‌ها مهیا شود و مهیاکردن شرایط و در اختیار گذاشتن امکانات برای برگزاری فعالیت بهتر هسته‌ها می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد.

آنا: برنامه‌های آینده شما چیست؟

امینی: مقرر شده در آینده نزدیک ورکشاپ‌هایی را برگزار کرده و تکنیک‌های آزمایشگاه تشخیص طبی را به دانشجویان آموزش دهیم، همچنین آموزش تکنیک مولکولی وسترن بلات برنامه‌ای است که در دستورکار داریم و دور‌ه‌های تکنسین لیزر را هم برگزار خواهیم کرد.

نازیلا امینی دکتری بیوشیمی، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد است. از سال ۱۳۹۰ تدریس را آغاز کرده‌ و تاکنون دوره‌های مختلف آموزشی ازجمله آموزش آزمایشگاه تشخیص طبی، دوره آماده‌سازی محلول‌ها و بافر‌ها، دوره تکنیک‌های کشت سلولی، کارگاه ایمنی زیستی و ... را برگزار کرده‌ است.

مقالات امینی در حوزه بیوشیمی به قرار زیر است:

Nazila Amini, Ali-Ahmad Bayat, Omid Zarei, Reza Hadavi, Jafar Mahmoudian, Ahmad Reza Mahmoudi Hodjattallah Rabbani and Mahmood Jeddi-Tehrani; (۲۰۱۵). A novel monoclonal antibody against a synthetic peptide from β-actin can react with its corresponding ‎protein. Protein & Peptide Letters. Volume ۲۲,۱۲ lssues, ۲۰۱۵ (In press).

Nazila Amini , Mohadeseh Naghi Vishteh , Omid Zarei , Reza Hadavi, Negah Ahmadvand , Hodjattallah Rabbani , Mahmood Jeddi-Tehrani; (۲۰۱۴).Production and characterization of polyclonal antibody against a synthetic peptide from β-Actin protein.Iran J Basic Med Sci. ۱۷:۳۹۶-۴۰۰.


MohadesehNaghi Vishteh, Seyyed Javad Seyyed-Tabaei, Ali Haghighi, Amir Hassan Zarnani, Nazila Amini, Omid Zarei, Reza Hadavi, Hodjattallah Rabbani, and Mahmood Jeddi-Tehrani; (۲۰۱۲) Production of Polyclonal Antibodies against SAG protein of Toxoplasma gondii. Annals of Biological Research. ۳ (۷):۳۵۷۷-۳۵۸۲.

Mehran Miroliaee, Rasoul Sharifi, Saleh SoleimaniS, Nazila amini, Samira Sharifi; (۲۰۱۳). The activity and stability of Alchohole Dehydrogenase in presence of kasmotrope and chaotrope salts. NCMBJ ۱۰: ۴۳۰-۴۳۱

ارائه چکیده (پوستر):

MohadesehNaghi Vishteh, Seyyed Javad Seyyed-Tabaei, Ali Haghighi, Amir Hassan Zarnani, Hodjattallah Rabbani, Nazila Amini, Omid Zarei, and Mahmood Jeddi-TehraniProduction of Polyclonal Antibodies against SAG protein of Toxoplasma gondii. ۴th Laboratory and Clinic Congress.Dec ۲۰۱۱TEHRAN, IRAN. 

ارائه چکیده (شفاهی):

Nazila Amini, Elham Safarpur, Reza Hadavi, Hodjattallah Rabbani Mahmoudi , Ali-Ahmad Bayat , Jafar ; Mahmoudian, and Mohaddeseh Naghi-Vishteh- Production and characterization of apolyclonal antibody against an β-actin peptide.۱۲th Iranian congress of biochemistry & ۴th International congress of biochemistry & molecular biology.Sep. ۲۰۱۱ MASHAD, IRAN.

بیشترین پژوهش‌های امینی در زمینه بیوشیمی (تولید مثل و بیوتکنولوژی)، تولید آنتی بادی، بیوشیمی هورمونی، مسیر‌های سیگنال‌دهی سلولی، خالص‌سازی پروتئین، کشت سلولی و جنین‌شناسی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر