صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس پلیس راه کشور در نشست خبری اعلام کرد؛

«مهران» پر ترددترین مرز در سال گذشته/ کاهش آمار تصادف در سه ماهه نخست سال

رئیس پلیس راه کشور در نشست کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی، مخصوص طرح ترافیک اربعین ۱۴۰۳ و مدیریت سفرهای شهریور ماه گفت: در سه ماهه امسال شاهد کاهش تصادفات بودیم و روند خوبی در ابتدای امسال آغاز شد.
کد خبر : 924820

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتادمین نشست کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی، مخصوص طرح ترافیک اربعین ۱۴۰۳ و مدیریت سفرهای شهریور ماه، صبح امروز ۹ مرداد در مجتمع نورالرضا شهرک آزمایش برگزار شد. 

در این جلسه علاوه بر روسای بخش‌های مختلف پلیس راهور فراجا، نمایندگانی از اورژانس، امداد خودرو، هلال احمر و... نیز حضور داشتند. 

در طرح اربعین سال گذشته شاهد کاهش جانباختگان در استان‌های درگیر و هدف بودیم

سردار مومنی رئیس پلیس راه کشور در ابتدای این نشست با ارائه آماری از سال ۱۴۰۲ گفت: در طرح اربعین سال گذشته شاهد کاهش جانباختگان در استان‌های درگیر و هدف بودیم. در آذربایجان غربی و مرکزی شاهد افزایش جانباختگان بودیم و در مجموع شاهد ۱۹ درصد کاهش جانباختگان در سال ۱۴۰۲ بودیم و امیدواریم امسال نیز شاهد کاهش این تلفات باشیم. امسال هم انتظار داریم همانطور که تمامی دستگاه‌های دخیل تلاش کردند، پای کار باشند تا له نتایج مطلوب برسیم. 

وی ادامه داد: عدم توجه به جلو علل تصادفات فوتی و جرحی است. این آمار پس از آغاز طرح در ایام اربعین افزایش ۳ درصدی داشت. عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه و انحراف به چپ نیز دیگر علل تصادفات بودند. ساعات ۱۲ تا ۱۶ هم بیشترین امار تصادفات را داشتیم‌.

سردار مومنی درباره آمار تردد وسایل نقلیه، تصریح کرد: بیشترین تردد در مهران، شلمچه و چذابه بودند. مرز مهران ۳۴ درصد، مرز شلمچه ۳۱ درصد و مرز چذابه ۱۱ درصد در فهرست قراردارند، ۷۵ درصد اتوبوس‌ها به سمت مرز مهران، ۱۸ درصد مرز خسروی و چذابه ۵ درصد حرکت کردند. بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زائرین از مرز مهران تردد کردند. 

کاهش آمار تصادف در سه ماهه نخست سال

به گفته وی، در شهریور سال گذشته شاهد افزایش ۵.۲ درصدی جانباختگان در تصادفات رانندگی بودیم و امیدواریم امسال این را کنترل کنیم. ما در سه ماهه امسال شاهد کاهش تصادفات بودیم و روند خوبی در ابتدای امسال آغاز شد و امیدواریم در ادامه سال نیز این روند ادامه پیدا کند. شهریور سال گذشته بیشترین تعداد جانباختگان در تصادفات رانندگی را در کل سال داشت. بخشی از ایام اربعین نیز در شهریور است و ما امیدواریم اگر بتوانیم امار تصادفات شهریور را کنترل کنیم، تعداد کشته شد ای کل سال کمتر شود. 

رئیس پلیس راه کشور تاکید کرد: استان آذربایجان غربی بیشترین تصادفات را داشت. خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی و تهران بیشترین آمار جانباختگان تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داشتند. اصلی‌ترین علت تصادفات هم عدم توجه به جلو بود که علت عمده آن می‌تواند به جهت استفاده از تلفن همراه یا خواب‌آلودگی راننده باشد.

ممنوعیت عملیات عمرانی در استان‌های درگیر

این مقام مسئول اضافه کرد: طرح اربعین از ۱۶ مرداد تا ۸ شهریور برگزار می‌شود و همه نیروها در این ایام آماده باش کامل هستند. کلیه عملیات‌های عمرانی و جاده‌ای به استثنای موارد خاص، از ۲۰ مرداد و در استان‌های درگیر و از ۲۰ تا انتهای شهریور در کل کشور ممنوع است.

رئیس پلیس راه کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تردد کلیه اتوبوس‌ها برای رفتن به پایانه برکت فقط از کمربندی مهران ممکن است، افزود: چه اتوبوس‌هایی که از سمت دهلران به سمت مهران می روند و چه اتوبوس‌هایی که از سمت ایلام می‌روند باید از کمربندی غربی مهران به این پایانه بروند.

وی ادامه داد: برپایی موکب‌ها و استراحتگاه‌ها در ایام اربعین نباید به سمت پایانه‌های مرزی متمرکز شود. بهتر است در طول جاده این موارد ایجاد شود. چون یکی از نگرانی‌های ما در طرح اربعین و شهریور، خستگی در حین رانندگی است که این موارد بسیار می‌تواند کمک کند. 

سازمان حج زیارت آمار زائران را به سازمان‌های مختلف درگیر اعلام کند

به گفته سردار مومنی، باید سازمان حج زیارت آمار زائران را به سازمان‌های مختلف درگیر اعلام کند و سازمان‌های درگیر هم مشخصات تجهیزات و نیروهایشان را به پلیس راهور اعلام کنند.

در این مراسم نماینده اورژانس هم اعلام کرد: وزارت بهداشت و سازمان اورژانس با تمام قوا در این مراسم حضور دائمی خواهد داشت. پشتیبانی ما از ۱۵ مرداد تا ۸ شهریور انجام خواهد شد و ما بلافاصله بعد از این رویداد برای کنترل شرایط در خراسان رضوی به مناسبت دهه اخر ماه صفر اقداماتی خواهیم داشت. 

وی افزود: برخی از وسایل امدادی ما فاقد پلاک هستند و از پلیس راهور درخواست می‌کنیم اجازه دهند از این خودروها نیز در این شرایط خاص جهادی استفاده شود.

هاشمی نماینده اتومبیلرانی و جهانگردی نیز از استقرار ۵۰ موتور امداد در طول مسیرهای اصلی منتهای به مرز خبر داد.

نماینده ایران‌خودرو نیز اعلام کرد که ۱۱۰ واحد امدادی ویژه طرح اربعین در نظر گرفته شده است.

اتوبوس‌های شهری اجازه مسافربری در جاده‌ها ندارند

نماینده هلال احمر هم اعلام کرد: ما هم در ایران و هم در خارج از مرز برنامه‌های ویژه‌ای داریم. امسال ۸۰ دستگاه آمبولانس در کشور عراق خواهیم داشت. ۱۲۷ خودروی عملیاتی در ۱۰ قرارگاه مرزی قرار دادیم و به طور کامل به زائران خدمات‌رسانی می‌کنیم. حدود ۲۰۰ دستگاه خودروی عملیاتی هم آماده ارائه خدمات برون مرزی هستند. 
نماینده بیمه: مردم باید به بیمه خدمات درمانی توجه داشته باشند. در مورد خودروها نیز خودروهای خروجی می‌توانند بیمه بدنه هم داشته باشند و واحد‌های خدمات سیار ما نیز در طول مسیر حضور دارند.

سردار مومنی هم افزود: اتوبوس‌های شهری به دلیل عدم وجود ایمنی لازم، اجازه مسافربری در جاده‌ها ندارند.

نمایند سازمان حج و زیارت هم در این مراسم بیان داشت: تا الان ۶۴۲ هزار نفر در سامانه سما ثبت نام کرده‌اند. سال گذشته در مجموع ۲ میلیون و هشتصد هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند. بیمه معلم هم برای بیمه زائران در نظر گرفته شده که با قیمت ۸۰, -۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان است. تا کنون ۴۸ درصد زائران بیمه کامل صد هزار تومانی را انتخاب کردند. ۶ درصد زائران تاکسی، ۴۳ درصد وسیله شخصی و ۴۲ درصد اتوبوس درخواست کردن برای رسیدن به مرز. ما در نقاط مرزی و شهرهای عراق تیم‌های مخصوص گمشدگان داریم و مردم را راهنمایی می‌کنند.

پیش بینی حضور ۹۰۰۰ خودرو  در مرزهای غربی

مدیرکل ایمنی و راهسازی هم در این مراسم عنوان کرد: ما پیش بینی حضور ۹۰۰۰ خودرو  در مرزهای غربی داریم. برای زمان های اوج رفت و برگشت نیز برنامه ریزی هایی انجام شده است. امسال ۲۵ تا ۲۷ مرداد اوج زمان رفت و اوج برگشت ۳ تا ۵ شهریور است. در این بین ترددهای ناوگان عمومی هم سهم بسزایی دارد. بیشترین سهم تردد مربوط به تهران و اصفهان است که ۳۷ درصد تردد را به خود اختصاص داده‌اند. در حوزه راهداری در بهسازی روکش آسفالت و لکه گیری، در هفت استان پیگیری کردیم که طرح‌ها با پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصد انجام شده است.

وی افزود: رفع نقاط مخاطره امیز هم تا ۱۰۰ درصد انجام شده است. امسال پیش بینی استقرار ۲۰ دستگاه جرثقیل سنگین برای امدادرسانی در مواقع تصادفات ناوگان سنگین در نظر گرفته شده است. از پهباد و کوادکوپتر برای مدیریت مرزها و شمارش ناوگان عمومی استفاده می‌کنیم. ۸ مرکز برای کنترل دقیق استان‌های درگیر در نظر گرفته شده. نصب دوربین‌های پلاک خوان هم امسال در مرزهای اصلی صورت گرفته است که به مدیریت ترافیکی در مرزها کمک می‌کند. در استان‌های مرزی اربعین بیش از ۱۱۰۰ سامانه خدمات رسان داریم که از سال گذشته ۱۱۶ سامانه جدید اضافه شده است. 

بروشورهای ایمنی دو زبانه تدارک دیده شده و در اختیار رانندگان پاکستانی قرار می‌گیرد

به گفته وی، در مورد اتوبوس‌های پاکستانی که برای ایام اربعین به ایران می‌آیند نکاتی مدنظر است، بروشورهای ایمنی دو زبانه تدارک دیده شده و در اختیار رانندگان قرار گرفته. پلاک این خودروها سال گذشته مشکل داشت و من پیشنهاد دادم اگر بشود امسال پلاک موقت به این خودروها اختصاص دهد که در کنار یا روی پلاک قبلی این خودروها جایگزین شود.

ایجاد موکب در کشور خودمان برای استراحت رانندگان بسیار حائز اهمیت است

بر اساس گزارش آنا، در انتهای این جلسه سردار حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در سخنانی گفت: سال گذشته عملکرد قابل دفاعی در این ایام داشتیم که مقام معظم رهبری نیز از این عملکرد تقدیر کردند و امیدواریم امسال هم بتوانیم این طرح بزرگ را به بهترین نحو مدیریت کنیم. تمام هم و غم وا این است که همه زائران در کمال صحت و سلامت این سفر را انجام دهند. مدیریت و برنامه ریزی همه ما می‌توانند نقش بارزی در این میان داشته باشد. بیش از ۸۰ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف و ۱۲ هزار نفر از نیروهای پلیس به شکل شبانه روزی در طول مسیرهای منتهی به مرزهای شش گانه مستقر هستند و ماموریت خود را انجام می‌دهند. 

وی افزود: امسال هم مرز مهران شلوغ‌ترین مرز است و به نظر می‌رسد مرز خسروی هم با رشد مراجعه کنندگان مواجه شود.

رئیس پلیس راهور فراجا عنوان کرد: من از همه زائران عزیز درخواست می‌کنم قبل از سفر اطلاعات مورد نیاز را در سامانه سما ثبت کنند تا ما بتوانیم به درستی برای خدمات رسانی اطلاعات را جمع آوری کنیم. درخواست بعدی ما از استانداران استان‌های درگیر یه ویژه در ایلام و خوزستان و مرزهای مهران، شلمچه، خسروی و چذابه است. اگر وضعیت پارکینگ‌ها متصدی مشخصی نداشته باشد ما با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. ما نمی‌توانیم از همه مردم درخواست کنیم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. ما سال گذشته آماری بیش از ۳ میلیون و ششصد هزار زائر داشتیم و امسال تحلیل ما از ابتدای محرم به نظر می‌رسد شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی این آمار باشیم. ما از هموطنان می‌خواهیم از وسایل شخصی ولی با رعایت تمام موارد ایمنی استفاده کنند. 

به گفته وی، سیلی که اخیرا در ایلام اتفاق افتاد هنوز برای ما چالش برانگیز است و لازم است با پیگیری ویژه تا قبل از شروع طرح این بخش را باید زیر بار ترافیکی داشته باشیم. تحلیل روندها می‌گوید پیک رفت به سمت اربعین ۲۵ تا ۲۷ مرداد خواهد بود و پیک بازگشت زائرین هم ۳ تا ۶ شهریور است و باید این شرایط را کنترل کنیم. اگر تا قبل از اربعین تکلیف خودروهای بدون پلاک آمبولانس و آزمایشگاهی روشن می‌شود که هیچ، اگر به دلیل نقص مدارک این امر شدنی نیست، تمهیداتی اندیشیده شود که این خودروها برای خدمت‌رسانی در اختیار مردم قرار بگیرد. 

رئیس پلیس راهور فراجا متذکر شد؛ ما موافق استفاده از تاکسی‌های اینترنتی هستیم و کمک می‌کنیم این سرویس‌ها هم استفاده کنند ولی در قالب یک کار دقیق و حساب شده. خودروی مورد استفاده در این تاکسی ها باید ایمن باشد، برگه معاینه فنی هم داشته باشد. 

این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل گرمای شدید ما باید تقسیم درستی داشته باشیم که در هیچ ساعتی از شبانه روز با خلأ مواجه نباشیم. ما حتما با افزایش ترددهای شبانه در این ایام مواجه می‌شویم و همه دستگاه‌ها باید برای ساعات شب پیش بینی لازم را داشته باشند که شب‌های ما بسیار حساس و حیاتی هست. اغلب موکب‌ها در خاک عراق است، اما من معتقدم ایجاد موکب در کشور خودمان برای استراحت رانندگان بسیار حائز اهمیت است و ارزش معنوی آن کم از راه‌اندازی موکب در مسیر پیاده‌روی نیست‌ به طور خاص در زمان بازگشت زائرین به این موارد خیلی احتیاج داریم چون خستگی و خواب‌آلودگی در تصادفات زیادی دخیل است.

ترجیحا اتوبوس‌هایی بفرستید که فرسودگی نداشته باشند

وی افزود: در زمینه بیمه هم در بحث کروکی الکترونیک باید ارتباط برخط به صورت شبانه روزی ایجاد شود و پایدار شود و هیچکس در طول راه‌ها به دلیل قطعی سیستم به مشکل نخورد. درخواست دیگر ما این است که شرکت های بیمه ملزم شوند اکیپ های پرداخت خسارت داشته باشند. در طول سال‌های گذشته اتوبوس‌های شهری خدمات رسانی خیلی خوبی داشتند. ولی ترجیحا اتوبوس‌هایی بفرستید که فرسودگی نداشته باشند. هرچند ما اعلام کردیم که نباید از این خودروها برای جابجایی مسافر استفاده کرد، اما در زمان بازگشت استفاده از این اتوبوس‌ها برای جابجایی مسافر غیرقابل انکار است. 

وی افزود: خط قرمز ما در این ایام تخلفات حادثه ساز به ویژه سرعت غیرمجاز است. ما دوربین‌ها را طوری تنظیم می‌کنیم که سرعت لحظه ای و سرعت استاندارد خودروها را بررسی کنیم. از طرف دیگر از زائرانی که با خودروی شخصی به سفر می‌روند می‌خواهیم بلیط رفت و برگشت را همزمان بگیرند. در روزهای باقیمانده سردار مومنی و تیم‌های راهدار، تیم های بازدید محورها را کنترل می‌کنند. در شهریور هم عمده برنامه‌های ما در خراسان رضوی و مشهد مقدس است که برنامه‌های ویژه‌ای داریم مه همه افراد حاضر در این اتاق برای مدیریت ان ایام نیز اماده باش هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر